NOVA ISTRAGA?

Deset godina od najvećeg misterija u povijesti avijacije: Evo što danas znamo o velikoj tragediji

Obitelji tvrde da se misterij mora razriješiti, ne samo zbog osobnih razloga, već i zbog sprečavanja budućih sličnih katastrofa

Potraga na otoku Reunion

 Richard Bouhet/Afp/Profimedia/Richard Bouhet/afp/profimedia

Prije deset godina let Malaysia Airlinesa, MH370, nestao je bez traga. To i dalje ostaje jedan od najvećih misterija zrakoplovstva.

Istražitelji još uvijek ne znaju što se točno dogodilo s avionom i 239 putnika. No, malezijska je vlada u nedjelju rekla da bi mogla ponovno pokrenuti potragu za letom MH370 nakon što je to predložila američka tvrtka za pomorsku robotiku koja je pokušala pronaći avion 2018.

Masovna potraga u južnom Indijskom oceanu nije dala rezultata. Osim nekih manjih fragmenata koji su se kasnije naplavili na obalu, nikada nisu pronađena tijela ni olupine.

ABC News prenosi što se sve zna o ovoj tragediji.

Avion Boeing 777 nestao je s radara zračne kontrole 39 minuta nakon što je poletio iz Kuala Lumpura na putu za Peking 8. ožujka 2014. godine.

Pilot je poslao zadnji radio poziv u Kuala Lumpur prije napuštanja Malezije:

- Laku noć, malezijski tri sedam nula, rekao je, no nije se uspio prijaviti kontrolorima zračnog prometa u Ho Chi Minh Cityju kada je zrakoplov ušao u zračni prostor Vijetnama.

Nekoliko minuta kasnije, transponder zrakoplova, komunikacijski sustav koji prenosi lokaciju zrakoplova kontroli zračnog prometa, isključio se. Vojni radar vidio je kako se zrakoplov okrenuo kako bi putovao iznad Andamanskog mora prije nego što je nestao, a satelitski podaci pokazali su da je nastavio letjeti satima, vjerojatno dok nije ostao bez goriva. Vjeruje se da se zrakoplov srušio u udaljenom dijelu južnog Indijskog oceana.

Teorije o tome što se dogodilo govore o otmici, nestanku kisika u kabini, nestanu struje... No nije bilo poziva u pomoć, nije bilo zahtjeva za otkupninom, vrijeme je bilo dobro, a nisu dokazani ni tehnički kvarovi. Ipak, malezijski istražitelji u svojem izvješću iz 2018. nisu isključili ‘nezakonito uplitanje‘. Malezijska je vlada rekla da je netko namjerno prekinuo komunikaciju sa zemljom i preusmjerio avion.

U zrakoplovu je bilo 227 putnika, među njima i petero male djece, te 12 članova posade. Većina putnika je bila iz Kine, no bilo je i onih iz SAD-a, Indonezije, Francuske i Rusije.

image
Mohd Rasfan/Afp

Među putnicima su bila i dva mlada Iranca s ukradenim putovnicama, skupina kineskih kaligrafa koji su se vraćali s izložbe, 20 zaposlenika američke tehnološke tvrtke, dvojnik za glumca Jeta Lija, obitelji s djecom te malezijski bračni par na dugo odgađanom medenom mjesecu.

Deseci brodova i zrakoplova iz raznih zemalja tražili su između Malezije i Vijetnama u Južnom kineskom moru, a zatim su krenuli u potragu u Andamansko more i Indijski ocean.

Australija je, uz Maleziju i Kinu, tada predvodila najveću i najskuplju podvodnu potragu koja je ikada poduzeta. Pokriveno je oko 120.000 četvornih kilometara morskog dna kod zapadne Australije. Korišteni su zrakoplovi, plovila opremljena za hvatanje sonarnih signala, robotske podmornice...

image
Rob Griffith/Afp

Brodovi za potragu su otkrili ultrazvučne signale koji bi mogli dolaziti iz crne kutije aviona i olupina brodova koji su vjerojatno bili trgovački brodovi iz 19. stoljeća, no nikada nisu pronašli zrakoplov. U srpnju 2015. je na francuskom otoku Reunion pronađen fragment za koji je kasnije potvrđeno da je s leta 370. To je prvi čvrsti dokaz da je MH370 završio svoj let u Indijskom oceanu. Kasnije je pronađeno još nekoliko krhotina koje je voda izbacila na obalu u istočnoj obali Afrike. Potraga je obustavljena u siječnju 2017.

Američka tvrtka za pomorsku robotiku Ocean Infinity pokrenula je opet potragu u siječnju 2018. Usredotočila se na područje sjeverno od onoga što je pretraživano ranije. No nekoliko mjeseci kasnije, ta je potraga završila bez uspjeha.

Jedan od razloga zašto tako opsežna potraga ne daje rezultate je taj što nitko ne zna gdje točno tražiti. Indijski ocean je treći najveći na svijetu, a potraga je provedena u teškom području, s lošim vremenskim uvjetima i prosječnom dubinom od oko 4 kilometra.

Nije uobičajeno da avioni nestanu u dubokom moru, no kada se to dogodi, ostatke je vrlo teško locirati. Tijekom proteklih 50 godina deseci zrakoplova su nestali, javlja Aviation Safety Network.

Malezijska vlada govori da će nastaviti potragu samo ako postoje novi vjerodostojni dokazi. Sada se razmatra prijedlog za novu potragu s novom tehnologijom, no nije sasvim jasno postoje li i novi dokazi o lokaciji zrakoplova.

image
Mark Ralston/Afp

Mnoge obitelji koje su izgubile svoje članove u ovoj tragediji i dalje traže odgovore. Tvrde da se misterij mora razriješiti, ne samo zbog osobnih razloga, već i zbog sprečavanja budućih sličnih katastrofa.

Ova je nesreća pomogla u jačanju sigurnosti u zrakoplovstvu. Od 2025. godine će Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva odrediti da mlažnjaci moraju imati uređaj koji će emitirati njihov položaj svake minute ako naiđu na poteškoće, kako bi se kasnije omogućilo da se locira zrakoplov u slučaju katastrofe. Ti se uređaji aktiviraju automatski i ne mogu se isključiti ručno. No to se pravilo odnosi samo na nove mlažnjake, a ne i na tisuće starijih aviona koji su još uvijek u službi, piše ABC News.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 14:35