MARŠAL JE PLOVIO NJOME 24 PUTA

Prodaje se Titova jahta Jadranka, simbol luksuza nekadašnje Jugoslavije i to po sniženoj cijeni


Vedrana Sunko
06.06.2019.17:00
Prodaje se Titova jahta Jadranka, simbol luksuza nekadašnje Jugoslavije i to po sniženoj cijeni

sažeto

Crnogorska vlada objavila je novi natječaj za prodaju bivše Titove jahte te snizila traženu cijenu s 80.000 na 50 tisuća eura


Vedrana Sunko
06.06.2019.17:00

Da je Josip Broz Tito uživao u luksuzu poput pravog jetsetera opće je poznata stvar, novost je da se trenutačno može kupiti jedan od simbola glamura bivše države, njegova jahta 'Jadranka'.

Crnogorska vlada objavila je novi natječaj za prodaju bivše Titove jahte 'Jadranke' i pritom snizila traženu cijenu s 80.000 na 50 tisuća eura.

'Jadranku' su proglasili suvišnom za državne potrebe i prodaju prvi put oglasili još u ljeto prošle godine. Najluksuznija jahta koju je Tito imao na raspolaganju izgrađena je 1977. godine u hrvatskom brodogradilištu u Kraljevici. Plovilo se nalazi na suhom vezu u luci Bar.

Nakon raspada Jugoslavije jahta je ostala u luci Bar, gdje ju je jedno vrijeme povremeno koristio crnogorski državni vrh. No, vrijeme je učinilo svoje pa je i to što su je prošle godine u studenom izvukli na suhi vez bila vrlo rizična operacija.

Brod je težak 150 tona, kako mu je oplata drvena nadležne službe su počele strepiti da bi mogla početi i puštati. Od vremena raspada Jugoslavije pretrpjela je najmanje jednu pomorsku nesreću, a kako se u nju nije ništa ulagalo, postojala je opasnost da se raspadne tijekom izvlačenja iz mora.

Prisjetimo se, u Hrvatsku je iz Crne Gore krajem devedesetih vraćen drugi Titov brod, Galeb. Njega je kupio grčki investitor, no na kraju je odustao od obnove pa je i taj brod istrunuo. Grad Rijeka je 2009. godine postao vlasnik kulturnog dobra Galeb te je osigurao sredstva za obnovu broda putem EU fondova. Procijenjuje se da bi obnova Galeba mogla stajati i do 60 milijuna kuna.

CROPIX/arhiva

U vrijeme raspisivanja prvog natječaja pojavila se i inicijativa za otkup jahte koju bi onda preuredili u plovni muzej.

"Kao predsjednik udruženja građana Jugoslovenski vremeplov, koje okuplja ljude koji se zalažu za očuvanje vrijednosti bratstva i jedinstva, kao i kulturnog naslijeđa Jugoslavije u Crnoj Gori i regiji, apeliram na građane kao i na Ministarstvo obrane da moramo sačuvati jahtu. Ona je posljednji najluksuzniji brod napravljen za Josipa Broza Tita i kao takva predstavlja kulturno naslijeđe SFRJ", kazao je za crnogorske medije Vuk Vujisić. Od inicijative, čini se, neće biti ništa jer je brod opet na prodaju, a možda im i ova niža cijena omogući otkup.

Foto: CROPIX

Partner, mjesečnik crnogorske vojske, svojevremeno je opisao i kako je nastala jahta. 

Motorna jahta 'Jadranka' građena je od srpnja 1976. do veljače 1977. godine. Po narudžbi predsjednika tadašnje SFRJ, projekt je povjeren Brodarskom institutu u Zagrebu, a izgradnja je realizirana u brodogradilištu Punat na otoku Krku. Opremanje jahte povjereno je brodogradilištu u Kraljevici.

Izgrađen je samo jedan primjerak i kao takav ne postoji nigdje u svijetu. 'Jadranka' je porinuta 26. veljače 1977. godine, a 28. kolovoza iste godine ušla je u operativnu upotrebu.

Foto: CROPIX

Predsjednik tadašnje SFRJ Josip Broz Tito vozio se njome 24 puta u razdoblju od 1977. do 1980 godine, uglavnom na relacijama sjevernog Jadrana. Najduža relacija na kojoj je plovio bio je obilazak jedinica vojnopomorske oblasti 1979. godine, kada se jahta nalazila u luci Zelenika, za vrijeme potresa na crnogorskom primorju.

Brod je građen od drveta, uglavnom mahagonija i tikovine, a svojim izgledom nimalo ne zaostaje za današnjim sličnim jahtama. Na brodu se nalaze tri salona za dnevni boravak gostiju, kao i dva apartmana i dvije pomoćne kabine za smještaj gostiju.

Tea Cimaš / Cropix

Interijer je autentičan iz 1977. godine, a oprema za goste, kao što su setovi za jelo, čaše i slično, su posrebrenjeni i rađeni od najkvalitetnijeg porculana i kristala tog vremena.

Navigacijska oprema i uređaji za upravljanje su, također, iz tog vremena, što može primijetiti samo onaj tko poznaje današnju tehniku, jer je ona za 1977. godinu bila napredna tehnologija.

U svoje apartmane i kabine jahta može primiti i smjestiti osam gostiju za noćenje ili 10 do 20 za dnevni boravak. Apartmani i saloni su ukrašeni umjetničkim radovima poznatih umjetnika Ede Murtića, Zlatka Latkovića, Aleksandra Lukovića - Lukijana, Dragana Maleševića i Nikole Raisera. Stolne lampe su rađene od slonovače, namjenski za brod.

Josip Broz Tito

Tito

jahta

jahta Jadranka

newsletter

Prijavite se na Newsletter