Fićo danas slavi 63. rođendan

Postao je popularan kad je Tito odlučio da Jugoslaviju treba motorizirati, a gotovo da nema obitelji koja ga nije imala


Robin Mikulić
18.10.2018.18:00
Postao je popularan kad je Tito odlučio da Jugoslaviju treba motorizirati, a gotovo da nema obitelji koja ga nije imala
Niksa Stipanicev / CROPIX

sažeto

Niz godina koristio se i kao službeno vozilo policije, hitne pomoći pa čak i vojske


Robin Mikulić
18.10.2018.18:00

Fićo je zasigurno auto koji je obilježio mnoge živote ljudi koji su odrastali u bivšoj Jugi, a mnogima i danas predstavlja dašak nostalgije pa se taj legendarni auto još uvijek sporadično može sresti na cesti. Moj stari šulkolega, recimo, već godinama sav svoj novac upucava u nabavku i održavanje starih Fićeka, kako ih mi gore na sjeveru zovemo, a u njegovom je kalendaru današnji dan zasigurno zaokružen crvenim flomasterom. Danas, naime, Fićo slavi svoj 63. rođendan.

Siguran sam da je svaka hrvatska obitelj u nekom trenutku svoje povijesti u garaži držala svoj vlastiti primjerak tog automobila koji je godinama slovio kao statusni simbol. Moj je tata, tako, na Fićeku učio voziti, vozački je ispit pao možda čak i par puta što mu, kad malo bolje razmislim, ne turim dovoljno pod nos, a kad je konačno skupio dovoljno novaca i sam je postao ponosni vlasnik Fiće. Nedugo nakon toga kupio je i drugi. Bio je to auto u kojem sam se ja prvi put vozio. Pričama o tome kako su nekoliko puta jurili u rodilište smijemo se još uvijek jako rado.

Silvano Jezina / Novi list / CROPIX

Iz Italije na Balkan

No, kako je Fićo postao ono što je danas? 1955. godine Tito je odlučio da Jugoslaviju treba motorizirati. Zastava je od Fiata preuzela model Fiat 600, a sedam godina kasnije krenula je serijska proizvodnja Zastave 750 – svojevrsne inačice ranije spomenutog Fiatovog modela. Posljednji Fićo proizveden je u Jugoslaviji 1985. godine.

Kao što sam već rekao, na Balkanu nema obitelji čiji život Fićo u nekom trenutku nije obilježio i tome je tako s dobrim razlogom. Fićo se, naime, nije koristio samo u privatne svrhe nego se niz godina koristio i kao službeno vozilo policije, hitne pomoći pa čak i vojske, a na njemu su učile voziti i generacija mladih vozača.

Sloboda narodu

Damir Krajac / CROPIX

Svoju je popularnost u narodu stekao prvo zbog toga što su se ljudi zaljubili u njegovo zapadnjačko porijeklo, ipak je naš Fićo originalno Talijan, a usto je bio još i prilično pouzdan i jeftin. U ludim šezdesetima bio je čak toliko popularan da su postojale ogromne liste čekanja. U to vrijeme nije postojala cesta u Jugoslaviji koju Fićo nije svakodnevno osvajao.

Nakon što je ostvario svoju primarnu funkciju, motorizaciju nacije, polako je istisnut iz uporabe. Zamijenila ga je mnogo udobnija Zastava 101, dostojno, no njegov zamjenik Yugo zapravo nikad u toj mjeri nije zaživio. Barem ne ovdje, ali je zato bio poprilično poznat na američkom tržištu. Osim toga, Fićo je postao i važan dio popularne kulture. Nebrojeno je puta opjevan, a poslužio je i kao glavni protagonist mnogih filmova.

rođendan

Fićo

zastava 750

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter