foto: Proveli smo dan s ljubiteljima Fiće

"Nismo jugonostalgičari, ne zanimaju nas Tito i politika, spaja nas ljubav prema 'krameraju'. Fićo je legendaran auto, a nedavno smo ušli i u Guinnessovu knjigu rekorda'


Mia Mitrović
22.10.2019.12:00
"Nismo jugonostalgičari, ne zanimaju nas Tito i politika, spaja nas ljubav prema 'krameraju'. Fićo je legendaran auto, a nedavno smo ušli i u Guinnessovu knjigu rekorda'
Darko Tomaš/CROPIX

Mia Mitrović
22.10.2019.12:00

Nikada više niti jedan automobil na našim ulicama neće izazivati toliko veselje kao što je to nekada činila Zastava 750 kojoj su odmah od milja dali nadimak Fićo. Malen, ali izdržljiv automobil ,kojeg je 18. listopada 1955. prvi put proizvela kragujevačka tvornica Zastava u suradnji s talijanskim Fiatom, bio je gotovo neuništiv, a mnogi od oko 900.000 primjeraka koliko je proizvedeno, odoljeli su zubu vremena.

Hrvatski ljubitelji ovog retro automobila prije deset godina osnovali su udrugu Fićo fan klub. Udruga okuplja ljubitelje Fićeka svih uzrasta, a kada smo ih posjetili u prostorijama kluba na u Golikovoj 44 na zagrebačkom Voltinu gdje se sastaju svakog utorka, iznenadio nas je velik broj mladih koji djeluju u klubu.

Brad Pitt i Claudia Schiffer

„Raspon godina je od 18 do 79. Ima nas svakakvih i odsvakud; mladih, srednjih i starijih. Sve nas spaja ljubav prema Fići. U klubu se često šalimo da je Fićo za žene Brad Pitt, a Zastava 750 za muškarce Claudia Schiffer”, zafrkava nas predsjednik Kluba, Zdenko Šaban.

Darko Tomaš/CROPIX

Klub nekoliko puta godišnje organizira grupne vožnje koje izazivaju ushit kod slučajnih prolaznika. Najveću organiziraju u svibnju, kada klub slavi godišnjicu osnivanja. Jednu vožnju uprizorili su i za potrebe snimanja ove reportaže.

Dvadesetak Fićeka svih boja i različitih godišta vozilo se u koloni zagrebačkim Voltinom na opće iznenađenje kvartovčana koji su ju pozdravljali širokim osmjesima. Neki od njih izvadili su mobitele i snimali nesvakidašnji prizor. Ovakve reakcije, objašnjavaju nam, učestala su pojava.

Ipak, svaki puta kada organizirano voze, pojavi se neki trol u BMW-u kojem smetaju pa ih psuje i vrijeđa. Ni jedna vožnja ne prolazi bez takvog, no Fićo entuzijasti furaju svoj film i ne mare za hejtere.

„Fićo na cesti uvijek izaziva oduševljenje. Čim nas vide, ljudi se oraspolože. Atraktivni smo pa se ljudi više okreću za nama nego za nekim u Ferrariju. Kinezi su također ludi za nama, kao i mala djeca. Moja nećakinja ima tri godine i obožava Fiću. Uvijek sjedne u njega i igra se da ga vozi ”, kaže nam obožavateljica Fićeka Marina Perković, a potvrđuje i predsjednik Zdenko.

„Mala djeca od tri, četiri godine redovito pokazuju prstićem u nas i govore, 'vidi, Fićo'. Nije mi jasno, otkud tako mali znaju da je to Fićo? Nisam još razotrkio tu misteriju”, govori nam predsjednik Zdenko.

Jednostavan i simpatičan

Na parkiralištu ispred Mjesnog odbora 'Ante Satrčević' okupljeni članovi kluba ponosno nam pokazuju svoje ljubimce. Neki od njih su i raritetni primjerci poput originalnog tvorničkog žutog Buggyja iz 1982. Njegov vlasnik, Igor Kutnjak otkriva nam da se u Buggyja zaljubio na prvi pogled kada ga je osamdesetih vidio na jednom sajmu automobila. Prije nekoliko godina, ostvarila mu se želja da ga konačno kupi.

Darko Tomaš/CROPIX

„Vidio sam da ga posjeduje jedan čovjek na Viru pa sam ga pitao hoće li mi ga prodati. On mi je rekao 'za 2.500 je tvoj', a ja sam mu dao 2.600. Renovirao sam ga i sad ga vozim na svakom okupljanju Fićo fan kluba”, govori nam gospodin Kutnjak dok istovremeno zadovoljno tapše svog simpatičnog ljubimca. Imao je sreće jer se je sličan takav Buggy nedavno na Njuškalu prodan za vrtoglavih 40.000 kuna.

Atraktivnog, plavog Fiću ima i Mladen Zenko. On je svojeg ljubimca uredio tako da svojim izgledom oponaša legendarni plavi Fićo milicije, koji se između ostalog pojavljuje i na coveru slavne Azrine ploče 'Filigranski pločnici. Zdenkov plavi fićo ima plava svjetla i rotirke pa je doživljaj vožnje u njegovom 'milicijskom' fići neprocjenjivo iskustvo. 

Darko Tomaš/CROPIX

Fićo fan klub ne sačinjavaju samo automobilski entuzijasti. Ima sve više entuzijastkinja. Među njima je i novopridošlica Ivana Denačić koja je svoju ljubav prema ovom sitnom, ali dinamitnom automobilu otkrila sasvim slučajno.

Darko Tomaš/CROPIX

„Brat je narančastog Fićeka dobio kao vjenčani dar. Nedavno je zbog posla odselio u Bruxelles pa sam dobila dužnost i čast voziti i brinuti o njemu dok ga nema. Zahvaljujući tome, prije dvije godine sam otkrila Klub i učlanila se. Oduševljena sam s ekipom! Naučili su me šarafiti po njemu, mijenjati akumulator i druge sitne popravke”; s veseljem nam priča ova Zagrepčanka, inače po struci cvjećarka, koja nije ni sanjala da će jednog dana naučiti popravljati automobile.

Fićo u Guinnessu

Tajna je u tome što je popraviti Fiću jednostavno, a dijelove i savjete članovi kluba nesebično razmjenjuju i pronalaze u oglasnicima, na buvljacima i automehaničarskim radnjama diljem zemlje. Prije nekih mjesec dana, hvale se članovi, Fićo fan klub ušao je i u Guinnessovu knjigu rekorda.

„Bili smo u Sloveniji 21. rujna i oborili rekord najvećeg skupa Zastavinih vozila na jednom mjestu. Bilo nas je 299, no od tog broja 207 Fići ušlo je u Guinnessovu statistiku”, otkrivaju nam. U obaranju rekorda, Klub je sudjelovao s desetak svojih vozila. 

Neki članovi strastveni su kolekcionari ovog automobila. Jedan od rekordera po broju Fićeka u svom vlasništvu je 34-godišnji Zagrepčanin Denis Jakupović. Njegove Fićeke vidjeli su svi stanovnici trešnjevačkog naselja Ciglenica jer stoje parkirani na ulici i odskaču od ostatka trešnjevačkog voznog parka. Svog prvog Fiću Damir je, kaže, nabavio kao 14-godišnjak.

Darko Tomaš/CROPIX

„Kupio sam ga od kuma. Bio je u raspadnom stanju, no složio sam ga i vozio čim sam položio vozački. Moji su prijatelji tada sanjali o Mercedesima C klase, a mene je zanimao samo Fićo. Nakon njega došao je drugi, treći pa četvrti”, opisuje nam mladi kolekcionar Zastava 750. Najstariji kojeg ima je iz 1959. a najdraži mu je žuti iz 1983.

„Prodala mi ga je jedna draga gospođa koja je imala 85 godina i nije više mogla produžiti vozačku. Plakala je kada sam ga odvozio. Obećao sam joj da ću se o njemu dobro brinuti što i činim”, kaže nam Damir.

I klinci kažu da je cool

Veliki kolekcionar Fićeka je Zagrepčanin Darko Kotrle. On ne skuplja prave aute, već makete. Iz svog markantnog crvenog Fiće koji je blistao pod svjetlima neona, ponosno vadi srebrnu aktovku koja kao da je ispala iz nekog akcijskog filma.

Spušta ju pažljivo na prednju haubu i pokazuje nam pedesetak mini Fića. Ima ih svih vrsta, od onih iz kinder jaja do ozbiljnijih maketa. Kaže da je vjerojatno najveći kolekcionar u Hrvatskoj, a i šire.

Darko Tomaš/CROPIX

Kotrle i Denis Piljek u svibnju su ove godine sudjelovali u reliju Fićom po Balkanu u sklopu kojeg su prošli nekoliko država. Startali su u Münchenu i Fićom prošli Hrvatsku, Bosnu, Srbiju i Makedoniju.

Baby Blue Fiću vozio je i njegov otac, a svoju ljubav prema retro automobilizmu Darko prenio i na sina, 16-godišnjeg Marka kojeg pitamo kako njegovi vršnjaci reagiraju na njegov nesvakidašnji hobi.

"Kažu mi da je Fićo cool", kratko će Marko koji jedva čeka da položi vozački pa da i on može juriti gradom u neuništivom Fići.

Zanimljivu priču o ljubimcu koji je član njegove obitelji već desetljećima ima i Damir Klemenčić. On sa suprugom Ankicom Tomečak ne propušta susrete Fićo Fan kluba. U svom voljenom Fići su se i oženili.

Darko Tomaš/CROPIX

"Fićo je na svadbi vozio zastavu, no pukla je prirubnica pa smo išli pješke od crkve u Svetoj Nedjelji do Brestja. To su bili ludi dani. Svuda smo se vozili s njim moja Ankica i ja. Naš Fićo je prošao 67.000 kilometara i još radi kao nov. Tu i tam malo zatrokira, no brzo ga popravim", smije se Damir.

Dijelovi poskupili

Svog Fiću više voli i mesar Vlado. Više puta mnogi su mu nudili da ga kupe. Nema tih novaca, kaže nam, za koje bi prodao svog ljubimca.

"Svog Fiću volim, pazim i mazim. Voli ga i moja unuka koja ide u drugi razred. Ona mi zna reći 'deda, nemoj ga prodati, ja ću ga voziti kada narastem'. Nema šanse da ga prodam. Možda jedino ako će nekom trebati za lijek. Ne pijem, ne pušim i nemam ljubavnice, ali volim Fiću", šali se on te dodaje da je kao mladić bio strastveni ljubitelj motora, no sada kada je malo ostario, draža mu je vožnje u Fići.

Neki od najvjernijih članova Kluba istog su godišta kao i ono zadnjeg proizvedenog Fiće. Među njima su i Tomislav Perković Prka i njegova supruga Marina.

Darko Tomaš/CROPIX

"Još kao klinac sam razvio strast prema malim autićima. Moja prva ljubav bila je peglica, a kasnije sam zavolio i Fiću. Bili su popularni i jeftini, lako mi je bilo pronaći dijelove pa sam si mogao složiti auto kakav želim. Danas su doduše, dijelovi poskupili, ali i dalje se nađu", govori nam Prka, a njegove riječi potvrđuje i stanje na jednom oglasniku gdje se mogu pronaći Fiće od 5.000 eura do 500 kuna.

Ne možemo, a da ne pitamo članove Fićo fan kluba ima li njihova fascinacija veze s jugonostalgijom. Neosporivo je da su Fićo i njegov mlađi brat Jugo 45 bili apsolutni vladari jugoslavenskih cesta pa se spomenuta vozila smatraju i simbolima minulog vremena.

Fićo gazi tenka

S druge strane, crveni Fićo, kojeg je jedan osječki branitelj ostavio na raskrižju pa ga je 27. lipnja 1991. pregazio tenk JNA, postao je i simbolom hrvatskog otpora u Domovinskom ratu što je nedavno ovjekovječeno umjetničkom instalacijom 'Fićo gazi tenka'.

Članovi su nas zamolili da ih ništa ne pitamo o politici, a tvrdnje da je njihov klub jugonostalgičan, odlučno demantiraju.

"Ne zanimaju nas Tito, ni Jugoslavija, niti bilo što drugo. Totalno smo apolitični. Član sam Kluba od samih početaka i rijetko propuštam sastanke. U tih 10 godina ni jednom nismo potegli neku političku temu što je i jedan od razloga zbog koji mnogi ovdje dolaze. Pričamo o autima i getribama, a sve nas spaja ljubav prema zafrkanciji i 'krameraju", otvoren je bio Prka, a s njime se slaže i predsjednik udruge, Zdenko Šaban.

Darko Tomaš/CROPIX

"To nas svi novinari uvijek pitaju pa im onda odgovorim da je to isto kao da pitate ljubitelje Volkswagenove bube okupljaju li se iz nostalgije prema Trećem Reichu. Cilj nam je da u klub dođe što više mladih, a oni ni ne znaju što je Juga. Volimo Fiću jer je to jedan mali, simpa automobil, jednostavan za održavanje i ne zahtijeva mnogo izdataka. Radi se o jednom lijepom, zabavnom i katkad uzbudljivom hobiju. Nema tu politike", zaključuje Zdenko. Osim ljubavi prema Fići, klub ljubitelja njeguje i zajedništvo, naglašava on.

"Gdje god da idemo, na koju god manifestaciju nas zovu, uvijek dolazimo zajedno, kao tim. Fiće vozimo po svakakvim uvjetima pa makar padala kiša ili snijeg. Ništa nas ne može iznenaditi, niti nas išta može zaustaviti!"

retro

Fićo

zastava 750

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter