BILA SAM NA LJETOVANJU S MLAĐOM EKIPOM

Ne vole društvene mreže, seks ih ne zanima, ljubljenje u javnosti im je odvratno, a umjesto droge cuclaju šarene balone i užasno su dosadni


Vedrana Sunko
31.07.2019.11:00
Ne vole društvene mreže, seks ih ne zanima, ljubljenje u javnosti im je odvratno, a umjesto droge cuclaju šarene balone i užasno su dosadni
Privatne fotografije

sažeto

Putujući Kambodžom provela sam dva tjedna okružena osobama od 19 do 35 godina, takozvanim milenijalcima i postmilenijalcima i sve što govore o njima je živa istina


Vedrana Sunko
31.07.2019.11:00

Kad sam upisivala studij sociologije maštala sam da ću istraživati različite daleke i egzotične kulture, no nikad mi ni na kraj pameti nije bilo da će mi najzanimljivija vrsta za istraživanje biti zapadnjaci.

O  takozvanim milenijalcima, odnosno generaciji Y, rođenoj u periodu od ranih osamdesetih do ulaska u novi milenij, mnogo se piše jer već i na prvi pogled daju znakove koji upućuju na izvanzemaljsko podrijetlo.

Upravo ta generacija danas čini 80 posto turista koje možete susresti putujući Azijom. Ako bolje pogledate istraživanja to ni ne čudi. Budući da financijski stoje lošije od prethodnih generacija i kasno se odlučuju za stupanje u brak, imaju sve vrijeme svijeta da ga detaljno istraže.

S jednom naprtnjačom na leđima i najosnovnijim stvarima putuju mjesecima, neki čak i godinama. Spavaju u sobama koje dijele i s 20-ak drugih 'travellera' po cijeni od samo 3 dolara.

Kamo idu uglavnom pojma nemaju, no to ih niti malo ne zabrinjava. Kada im ponestane novca zaposle se na prvom šanku i nekoliko dana rade u zamjenu za hranu i smještaj. Zapravo njih kao da ništa ne zabrinjava, ali i ne veseli.

Temperament im je ravna linija, nema tu mnogo uzbuđenja, a stav je poprilično ozbiljan. Osim što im manjka uzbuđenja, iz moje perspektive su ubitačno dosadni. No eto, budući da sam spletom okolnosti ovo ljeto odlučila izvesti produljeno ljetovanje u Kambodži, moj budžet je definirao i društvo u kojem se mogu kretati i tako sam provela tri tjedna okružena ekipom od 19 do 35 godina, takozvanim milenijalcima i postmilenijalcima.

Kambodža

Sociološka istraživanja su pokazala da su suvremena tehnologija i ekonomska kriza obilježili njihovo odrastanje, a trendovi koji idu u paketu s ovom generacijom su poprilično konzervativni. Osim što biraju što duže ostati živjeti s roditeljima, u brak stupaju poprilično kasno.

Za razliku od nas rođenih nešto ranije, koji smo bili željni imanja različitih potrošačkih gluposti i statusnih simbola, posjedovanje ih ne zanima. Teško se odlučuju na kupnju nekretnina, a automobil bi radije dijelili, nego posjedovali. Tehnologija im je važna, ne kupuju brendove, već ono što je optimalan omjer cijene i kvalitete i na taj način su uvelike utjecali na tržište. Brinu o svom zdravlju, vježbaju, zdravije se hrane i puše manje.

Odijevaju se kao da žive u Sovjetskom Savezu

Prethodne generacije su naginjale individualiziranosti i diferencijaciji. Voljele su isticati pripadanje nekoj od subkulturnih ili barem navijačkih skupina, pa smo tako imali šminkere, rejvere, metalce, pankere, hipije i slično. Današnja mladež većinom izgleda kao da živi u nekadašnjem Sovjetskom Savezu pa nemaju velik izbor odjeće i modnih dodataka. Međusobno se stilom i izgledom gotovo uopće ne razlikuju jer zapravo stil ni nemaju.

Dakle, na sebi ne nose nikakve znakove koji bi upućivali na specifičnost njihovih uvjerenja ili pripadnost nekoj subkulturi, odnosno povezanost s nekim idejama ili vrijednostima. Zapravo, njih kao da ništa takvo ni ne zanima. No što je to što njih zanima u više od dva tjedna, koliko sam ih promatrala, nisam uspjela dokučiti. Glazbeni ukus većinom nemaju i o suvremenoj glazbi znaju poprilično malo. Iako su odrasli uz nove tehnologija u rijetkim trenutcima sam ih viđala s mobitelima u ruci. Čak i kada koriste mobitel, za razliku od očekivanja, ne rade to zbog korištenja društvenih mreža, već zbog konzumiranja sadržaja kao što su filmovi, serije, podcasti i slično.

U više od dva tjedna koliko sam provela konstantno okružena milenijalaca i postmilenijalaca iz svih krajeva svijeta možda sam svega nekoliko puta vidjela da netko radi selfie. Čak im ni fotografiranje kao takvo nije pretjerano interesantno. Da budem iskrena, zapanjilo me to što većinu vremena nisam znala imaju li uopće mobitel sa sobom ili ga drže zaključanog u sefu.

Seks ih ne zanima i gnušaju se fizičkog iskazivanja nježnost

Posebno zanimljiv je njihov odnos prema seksualnosti, a istraživanja pokazuju da premda žive u kulturi koja omogućuje mnoštvo seksa bez obaveze, skloni su ne samo odlagati seks, već i druge vrste odnosa pa tako i brak te imanje djece. Za nedostatak seksualnog interesa krive stres i ekonomsku situaciju, no teško je za povjerovati da su starije generacije živjele s puno manje stresa.

Mnogi od njih će reći da nemaju dovoljno novca da bi se vjenčali i podizali djecu jer se bore s otplaćivanjem studentskih kredita, a u korist im ne idu i visoke cijene nekretnina, što se objašnjava kao jedan od razloga zašto su manje zainteresirani za seks, veze i brak.

Nisam baš sigurna da su stres i ekonomija krivi za njihovu opću aseksualnost. Na pustom otoku gdje osim plaže, mora i prašume, nema drugih sadržaja, pa čak ni interneta, ne znam gdje su  pronašli taj stres koji stalno spominju.

Za razliku od starijih generacija, današnja mladež seks ne doživljava kao vid zabave. Ne samo to, već  je i svaki oblik izmjenjivanja nježnost, barem na javnom mjestu, njima nepoznanica.

Neki su mi čak i priznali da im je neugodno hodati s dečkom ili curom držeći se za ruku, a da ljubljenje u javnosti smatraju odvratnim.

Nije bilo tu ni nekog klasičnog udvaranja, znakova upucavanja, maženja, dirkanja ili pipkanja. Na trenutke sam se pitala jesam li slučajno završila u nekoj muslimanskoj zemlji koja strogo zabranjuje ovu vrstu ponašanja u javnosti.

Na droge gledaju s prijezirom

Ova generacija kao da je u vječnoj kontroli. Toliko su ozbiljni da su putem zaboravili da život treba živjeti i u njemu, koliko je moguće, uživati. Iako vole alkohol, droge ih uopće ne zanimaju. Za razliku od starijih generacija čak pokazuju i određeni prezir prema njima. Vrhunac narkomanije ove generacije je plin smijavac, kojeg poput dječice sišu iz raznobojnih balona.

Bilo mi je toliko dosadno čak i gledati ih pa sam se i ja pokušala zabaviti tim 'veselim balonima', no mislim da oni ne djeluje na generaciju koja je krajem devedesetih noćima plesala po rave partyjima.

Iz moje perspektive ova generacija je cijepljena od užitka, a zabavljaju se poprilično infantilnim metodama kao što su različite igre.

Privatne fotografije

Stila nemaju ni za lijek i teško je detektirati što je to što ih uopće interesira jer nisu skloni pretjerano komunicirati. Iako im je zdravlje važno, zanimljivo je da za razliku od muškaraca, koji većinom imaju uredno definirao tijelo i mišiće koje rado pokazuju, žene su sklone pretilosti i velik postotak ih ima barem 10-ak kilograma viška.

Na koji način im je važna ekologija i zdravlje najbolje svjedoči primjer 23 -godišnjeg para iz Norveške koji je bio zabrinuti hoće li im na otoku, koji nema baš ni struje, odjeću oprati neekološkim kemikalijama, koje bi onda kroz kožu mogle utjecati na njihovo zdravlje.

Da biste razumjeli bizarnost ove situacije, morate znati da su se nalazili u mjestu na kambodžanskom otoku koje ima samo jednu trgovinu, a u kojoj ne možete kupiti niti običnu čokoladu, a kamoli ekološko sredstvo za pranje odjeće. No njima je to bilo važno do te mjere da su u potrazi za praonicom rublja, koja bi odgovarala njihovim standardima, odlučili otići na drugi otok. Tamo ih je dočekala identična situacija.

Da kojim slučajem vole koristiti Google mogli su to saznati i prije odlaska i tako uštedjeti koji dolar, no oni radije putuju potpuno nepripremljeni i s minimalnim informacijama o zemlji, kulturi, infrastrukturi i situaciji koju mogu tamo zateći. Vjerojatno je to vid zabave koji njih ispunjava, a ja nikako ne mogu prokljuviti. 

Za kraj imam poruku za sve zabrinute roditelje milenijalaca i postmilenijalaca.

Ne brinite, vaša djeca su toliko konzervativna da im se teško može nešto dogoditi, kako ružno, tako i lijepo.  No ako su u stanju preživjeti vlastitu dosadu, oni mogu sve.

S druge strane budući da ih seks apsolutno ne zanima u opasnosti su da izumru kao vrsta.

seks

ljetovanje

mladi

milenijalci

droge

generacija Z

generacija y

Kamobodža

newsletter

Prijavite se na Newsletter