HOROR SCENE KOJE SU PROMIJENILE SVIJET

Koristili su prava imena pa su neki zvali roditelje glumaca i iskazivali im sućut, na kraju nitko nije vjerovao u istinu


Vedrana Sunko
02.08.2019.18:00
Koristili su prava imena pa su neki zvali roditelje glumaca i iskazivali im sućut, na kraju nitko nije vjerovao u istinu
Profimedia

sažeto

Film 'Vještica iz Blaira' je pratila prva ikada napravljena viralna marketinških kampanja uz pomoć koje su stvorili kult sljedbenika i obožavatelja čak i prije nego što se film pojavio u kinima


Vedrana Sunko
02.08.2019.18:00

Tijekom 1997. godine Daniel Myrick i Eduardo Sánchez poslali su tri glumca u šumu da improviziraju nekakav filmski zaplet. Za takav koncept do tada nitko nikada ranije nije ni čuo, a nije bilo jednostavno ni izvesti ga. No dvije godine kasnije su u rukama imali ono što danas znamo kao kultni projekt, koji je inspirirao svijet horor podžanrova i postao jedan od najpoznatijih horor filmova svih vremena.

Profimedia

Napravljen s budžetom od svega 60.000 dolara film je imao svoju premijeru na Sundanceu 1999. godine. Svega nekoliko sati nakon premijere dva mlada redatelja svoj su film prodala Artisan Entertainmentu za 1.1 milijun dolara. Bio je to horor film o kojem se najviše govorilo te sezone, no u pitanju je projekt čija ideja se realizirala godinama.

Myrick i Sánchez su koncept za ovaj film osmislili još 1991. godine dok su bili studenti filma na Floridi, a ideju su počeli realizirati 1996. godine. Zbog nedovoljnih sredstava sve do 1997. godine nisu počeli sa castinzima. Morali su pronaći glumce koji se dobro snalaze i brzo razmišljaju. Bez obzira na to koliko su detaljno raspisali scenarij, dijalog je skoro u potpunosti trebao biti improviziran.

Glumci nisu znali što ih čeka

U jednom od najintenzivnijih filmskih iskustva koje je moguće zamisliti, glumci Heather Donahue, Michael C. Williams i Joshua Leonard su igrali fikcionalne verzije sebe u šumi ne bi li snimili dokumentarac o legendi vještice iz Blaira. Ono što je ovaj projekt, između ostalog, činilo revolucionarnim je i činjenica da ni u jednom trenutku ne prikazuje vješticu, a autori filma nisu koristili specijalne efekte da bi preplašili publiku. Umjesto toga su imali iskrene reakcije glumaca koji nisu ni znali šta ih čeka sve u šumi. Film je uspio postići puno s vrlo malo sredstava.

Ono što je ovaj film učinilo popularnim, no i dodatno važnim, je jedna od prvih viralnih marketinških kampanja, bez koje teško da bi imao ovako velik uspjeh. Uz pomoć nje su stvorili kult sljedbenika i obožavatelja čak i prije nego što se film pojavio u kinima.

Kultni film "Vještica iz Blaira" ove godine slavi dvadeset godina od svoje premijere, a ovo o njemu danas kažu njegovi tvorci.

"Nisam imao nikakvog profesionalnog iskustva osim prakse u SUNY New Paltz-u u periodu od četiri godine. Sam oglas je glasio: 'Igrani film na šumskoj lokaciji' i mislim da je pisalo da je u pitanju improvizacija te da je kampiranje nužno. Ja volim obje stvari, tako da mi je to bilo zanimljivo", kaže Williams.

"Improvizacija? Kako improviziraš na filmu? Tako da sam otišao na lokaciju. Soba je bila izlijepljena letcima na kojima je pisalo 'Ukoliko dobijete ovu ulogu bit ćete izloženi veoma neugodnim fizičkim situacijama, nikada nećete biti ugroženi, provodi ćete veći dio vremena na otvorenom, a ako je ovo nešto zbog čega ćete osjećati nelagodu, molimo vas da se ne prijavljujete na audiciju.'"

Profimedia

Audicija je trebala omogućiti brzu procjenu sposobnosti pojedinca da improvizira. Trebali su improvizirati u situaciji kada im se, nakon što su prije 12 godina osuđeni za ubojstvo, sprema komisija za puštanje na uvjetnu slobodu.

"Heather nas je preplašila, a nalazili smo se u prostoru za probe u New Yorku, najmanje strašnom mjestu na svijetu", prisjeća se Sánchez.

Bila je jedina osoba među stotinama prijavljenih na castingu koja je na postavljeno pitanje zašto misli da bi trebala bit puštena na slobodu odgovorila: "Mislim da ne trebam biti puštena na slobodu", kaže Myrick.

Prva viralna marketinška kampanja

Prije Sundancea, autori filma su napravili internetsku stranicu na kojoj su fingirali nestanak glumaca, što je bila jedna od prvih viralnih kampanja na svijetu. Kada je Artisan Entertainment vidio koliko je kampanja uspješna, odlučili su redizajnirati stranicu i nastaviti s pričom.

Profimedia

"Stranica je objavljena 1998. godine, prije Sundancea. Kad smo je radili pretvarali smo se da je sve stvarno i obavljivali smo cjelokupan slijed stvari kako su se događale, s malim biografijama glumaca, ispričali mitologiju slučaja, a postavili smo i Heatherin dnevnik te tako uveli ideju da je njena majka od nas tražila da montiramo materijal i da mi ovo uopće ne reklamiramo. Nikakav novac nije uložena, samo se priča širila od uha do uha i na premijeri na Sundanceu smo imali oko 10.000 ljudi na mailing listi, što je bila prilično velika brojka za 1999. godinu, tako da nam je ta stranica baš puno pomogla", ispričao je Sánchez.

Artisan je preuzeo koncept da je sve zapravo istinit događaj koji se dogodio u Marylandu i nastavili su s tom pričom, no nisu stali na tome.“ Kada smo stigli u Cannes napravili su letke u stilu potrage za nestalim osobama i dali zaposlenicima da ih dijele.

Prvih nekoliko tjedana prikazivanja ljudi su zaista mislili da su u pitanju nestale osobe. Kad je ekipa filma počela gostovati po televizijskim emisijama, ljudi shvatili da je u pitanju ipak film„, kaže Myrick.

Kako su u filmu koristili prava imena neki ljudi su zvali roditelje glumaca i iskazivali im sućut. Čak i kad su objasnili o čemu se zapravo radi neki ljudi nisu vjerovali.

"Mislili su da smo glumci koje su unajmljeni da glume Heather, Michaela, Joshua  kako bi skrenuli pozornost s toga da je zapravo napravljen snuff film. Do današnjeg dana su preživjele neke teorije zavjere u vezi sa cijelom pričom."

film

horor

godišnjica

Vještica iz Blaira

viralne kampanje

Sundance

newsletter

Prijavite se na Newsletter