video: ovaj ludi fenomen širi se svijetom

Dala je otkaz kako bi mogla zarađivati od prejedanja brzom hranom, gledaju je milijuni ljudi, neki joj govore da je debela, no njoj nije važno jer ne želi više raditi


Mia Peretić
07.11.2019.12:00
Dala je otkaz kako bi mogla zarađivati od prejedanja brzom hranom, gledaju je milijuni ljudi, neki joj govore da je debela, no njoj nije važno jer ne želi više raditi
Screenshot / YouTube

sažeto

Ljudi sve više žive i jedu sami, je li to objašnjenje zašto vole gledati YouTubere koji se snimaju dok jedu?


Mia Peretić
07.11.2019.12:00

Charna Rowley 22-godišnjakinja je koja živi u Ujedinjenom Kraljevstvu, ima svoj YouTube kanal na kojem redovito objavljuje sadržaj i nada se da će postati zvijezda društvenih mreža. Nedavno je dala otkaz, radila je administrativan posao. Za sada ništa neobično, zar ne? 

Screenshot / YouTube

Dala je otkaz da bi jela, snimala se i od toga zarađivala. Ovaj fenomen ima i svoje ime, zove se Mukbang i postaje sve popularniji

No, Charna je svoj karijerni put odlučila nastaviti na krajnje nekonvencionalan način. Naime, nije dala otkaz zato što se zasitila papirologije, obrazaca i sličnih stvari, već zato da bi jela i od toga zarađivala. Kako, pitate se? Pa svi jedemo ali pri tome samo trošimo novac, a osim žirija kulinarskih emisija, nije nam poznato da netko zarađuje jedući.

No, Charna je uvjerena da će joj se ova odluka isplatiti s obzirom na to da milijuni ljudi, koliko god to suludo zvuči, jednostavno vole gledati druge dok jedu. Kao i sve danas i ovaj fenomen ima ime. Zove se Mukbang i u Južnoj Koreji postoji već godinama, a popularan je do te mjere da 'profesionalni jedači' mogu živjeti od prihoda koji im to donosi. Izraz Mukbang dolazi kombinacije korejskih riječi muok-da (što znači jesti) i bang song (što znači emitirati, prenositi). Trend se iz Južne Koreje polako proširio i na druge zemlje poput Sjedinjenih Američkih Država, a kako vidimo, ni Europa toga nije pošteđena.

"Svoj sam YouTube kanal pokrenula jer ionako volim gledati Mukbang, a volim i YouTube. Žarko sam to željela učiniti jer toliko uživam u hrani, a znam i da drugi vole gledati ljude kako jedu", pojašnjava mlada Charna u videu objavljenom na ovoj popularnoj društvenoj mreži. 

Koncept je jednostavan: ona sjedi pred kamerom i jede iz krcatih tanjura. Ljudi je najviše vole gledati dok jede brzu hranu

Pred njom se nalazi ogroman tanjur pun specijaliteta kineske kuhinje. Tu ima zaista svega, od pržene riže, pilećeg chow meina, proljetnih rolica s povrćem i kuglica od piletine. Koncept je jednostavan, Charna samo sjedi pred kamerom, jede i priča o hrani ili nečem općenitom. 

"Nekada to bude hrana koju nikada nisam probala. Jednostavno namjestim osvjetljenje, stativ za mobitel i, naravno, hranu", objašnjava Britanka dok otvara posude pune rezanaca i prebacuje ih u tanjur koji se pred njom nalazi.

Najčešće jede brzu hranu jer smatra da je gledateljima to najzanimljivije, a kako tvrdi, i zabavnije ju je jesti

"Mislim da je divno kada jedete nešto s čime se ljudi mogu povezati, nešto što i sami jedu. Često će ljudi naručiti pizzu i gledati mene kako jedem pizzu. Ili će isto napraviti kada naruče kinesku hranu. Od pretplatnika na svom kanalu dobivam preporuke ili me u komentarima traže da napravim određeni video. Često me traže da jedem kinesku ili indijsku hranu".

Screenshot / YouTube

Ni sama ne zna zašto je ljudi gledaju, a jedan od faktora sigurno su zvukovi. ASMR video snimke postaju sve popularnije, jedna djevojka je pola sata šaptala i grebala po bilježnici

Rowley i sama kaže kako ne zna zašto ljudi uživaju gledajući je dok jede, nagađa da to čine iz istog razloga kao i ona: zabavno je i brzo ogladnite. Jedan od faktora koji ih privlači, smatra vlogerica, sigurno je ASMR, odnosno autonomni senzorni meridijalni refleks, što je zapravo osjećaj ugode koji vas preplavi kada čujete nekakav poznat i ugodan zvuk. Često se radi o zvukovima češljanja kose, masiranja tjemena ili šaputanja. I naravno, postoji čitav niz YouTubera koji rade isključivo ASMR sadržaj. Primjerice, ova mlada djevojka čitavih je 30 minuta posvetila šaptanju, kuckanju po četkici za rumenilo, rezanju folije sa zračnim mjehurićima, te grebanju i listanju bilježnice. Zanimljivo, ljudi u komentarima uglavnom govore kako su zaspali već na polovici videa, što je, očito, jedan od ciljeva ove vrste sadržaja. 

Charna Rowley posebno voli zvukove otvaranja limenki, poklopaca i tome slično, a gledatelji vjerojatno uživaju i o zvukovima njezinog mljackanja, žvakanja i pribora za jelo koji dotiče tanjure i zdjele. Interakcija s njezinom publikom svodi se na komentare i preporuke što bi iduće trebala napraviti, odnosno, pojesti.

"Traže me da surađujem s drugim YouTuberima, da snimim više videa sa svojim dečkom, a neki mi daju pohvale, pišu kako već dugo prate moj kanal, te da brzo ogladne gledajući me".

'Hejteri' je pitaju zašto toliko jede, neki komentiraju da je debela, a ona samo želi od ovoga napraviti karijeru i ne raditi svakodnevni posao koji mrzi

Naravno, Rowley dobije i svoju porciju - da, ovo je bilo namjerno- negativnih komentara od takozvanih 'hejtera'. 

"Što god radili, uvijek će biti onih kojima se to ne sviđa, često me pitaju zašto jedem toliko hrane i tome slično. Neki mi kažu i da sam debela. No, mene to ne smeta jer jednostavno uživam u tome što radim", kaže vlogerica i na za kraj dijeli svoj konačni cilj, pomalo sličan utopiji o kojoj većina ljudi ponekad sanja, no ipak bivaju dovoljno zreli da znaju kako to nije zdravo, održivo, a ni moguće.

"Moj konačni cilj je ne imati redovan, dnevni posao koji ne volim, te od YouTube kanala stvoriti karijeru. To sam oduvijek željela, a hrana i YouTube su nešto s čime se mogu povezati i voljela bih se ostvariti u tome".

Rowley trenutno ima oko tri i pol tisuće pretplatnika na svom YouTube kanalu, a njezine video snimke u kojima uglavnom jede sama, a katkad s dečkom, imaju i do 20 tisuća pregleda. Do sada je na snimanje potrošila oko 1200 američkih dolara, no nada se da će u budućnosti njezini prihodi premašivati troškove kako bi mogla živjeti samo od javnog hranjenja. Njezini su konkretni financijski ciljevi nejasni, no Bethany Gaskin, 44-godišnjakinja iz Cincinnatija koja se proslavila jedući morsku hranu, navodno je od oglašivača zaradila više od milijun dolara, piše NY Post.

Zašto ljudi vole gledati snimke drugih ljudi dok jedu? Jedan od glavnih razloga je usamljenost modernog pojedinca

Zanimalo nas je postoji li objašnjenje za ovaj fenomen, iako nas u današnje vrijeme malo toga može iznenaditi i šokirati. Korisnici Reddita postavili su identično pitanje. Pa dobro, zašto ljudi vole gledati snimke drugih ljudi dok jedu?

"Osobno, ja ih gledam ako mi je osoba koja je u videu draga, a čak i tada gledam samo kako bi ih slušala dok pričaju. Imam osjećaj kao da idem na ručak ili večeru s prijateljima", jedan je od prvih komentara.

Drugi je korisnik napisao kako ih rijetko gleda, a obično to čini dok radi nešto drugo.

"Slično je ćaskanju s nekim tijekom jela. No, ne volim dok to postane pretjerano i dok prebrzo jedu ili prave previše glasne zvukove".

Jedan je korisnik iz Južne Koreje pojasnio zašto je taj trend inicijalno zaživio u njegovoj zemlji.

"Kada su postali popularni, Mukbang video snimke su bile usmjerene na one koji su na dijeti i koji ne mogu uživati u hrani koju vole, pa su na neki način ipak imali dojam kao da i oni sudjeluju u tome. Mislim da je u zapadnoj kulturi to više postala stvar ASMR-a", napisao je Južnokorejac dok je drugi korisnik dao još jedno poprilično korisno objašnjenje.

"U Južnoj Koreji Mukbang je zaživio jer su se ljudi, gledajući ga, osjećali manje usamljenima. U azijskoj je kulturi tradicionalno da ljudi jedu skupa. Međutim, kako se kućanstva mijenjaju i sve je veći broj samaca, streaming Mukbanga je način kompenzacije toga što nemaju s kime jesti".

iStock

Iako se stručnjaci još nisu oglasili o ovom fenomenu, te konkretnog objašnjenja njegove popularnosti još nema, čini se da je zaista riječ o mehanizmu nošenja s jednom od posljedica modernog stila života, a to je stupanj otuđenja koji su ljudi međusobno razvili.

Korištenje društvenih mreža zaista nas čini povezanima s većim brojem ljudi no što je to ikada bilo moguće, no ljudi se istovremeno nikada nisu osjećali usamljenijima. Ako tome pridodate i porast broja kućanstava u kojima žive samci, logično je za pretpostaviti da će najbrži put do zajedničkog vremena i objeda, koji ne iziskuju trud, izlazak iz kuće i suočavanje s potencijalnim nesigurnostima izravnog međuljudskog kontakta biti putem društvenih mreža.

hrana

YouTube

zarada

vlog

brza hrana

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter