PROBLEMI NA SJEVERU

Šveđani priznali: ‘Pogriješili smo. Naš sustav treba reformu, evo što ćemo poduzeti‘

‘Država ‘upumpava‘ silan novac u besplatno školstvo koji postaje nečiji profit. Tome ćemo stati na kraj‘

Lotta Edholm 

 Fredrik Sandberg/Tt News Agency Via AFP

Švedska je priznala "pogrešku u sustavu" besplatnog školstva, što je u pitanje dovelo čitav model u kojem profitabilne tvrtke vode državno obrazovanje. Podsjetimo, švedske privatne škole financirane javnim novcem, tzv. "friskolor", svojedobno su dobile međunarodno priznanje, a bivši britanski ministar obrazovanja Michael Gove koristio ih je kao model za stotine novih britanskih besplatnih škola otvorenih pod vladom Davida Camerona.

No posljednjih godina Švedska bilježi znatan pad obrazovnih standarda, a rastu i nejednakost te nezadovoljstvo među učiteljima i roditeljima, zbog čega se zahtijevaju hitne promjene u sustavu.

Izvješće koje je u lipnju objavio Sveriges Lärare, najveći sindikat učitelja u Švedskoj, upozorilo je na negativne posljedice školskog sustava koji na učenike i studente gleda kao na kupce, a kao dodatan faktor porasta nezadovoljstva ističu i nedostatak resursa. Sindikat stoga zahtijeva postupno ukidanje profitnih i tržišnih škola te traži da se sva dobit reinvestira u poslovanje.

- Dionička društva nisu dugoročno održiv oblik poslovanja za vođenje školskih aktivnosti - kažu.

Lotta Edholm, liberalna političarka koja je lani imenovana ministricom školstva, sad je pokrenula istragu koja će nadgledati njezine planove za reformu.

- Više neće biti moguće izvlačiti profit nauštrb dobrog obrazovanja. Planiramo ozbiljno ograničiti mogućnost škola da povlače profit i uvesti novčane kazne za besplatne škole koje se tih smjernica ne pridržavaju. Ne može država ‘upumpavati‘ silan novac za unapređenje nečijeg poslovanja, samo da bi dio tog istog novca na kraju bio nečiji profit. Tome ćemo stati na kraj - rekla je za The Guardian.

Švedska ima na tisuće "neovisnih i besplatnih škola", s većim udjelom u gradovima. Oko 15% svih osnovnoškolaca (od šest do 16 godina) i 30% svih učenika viših srednjih škola (od 16 do 19 godina) idu u besplatne škole.

Edholm je također obećala pooštriti pravila o vjerskom utjecaju na nastavu u vjerskim školama, kao i pravila o vlasništvu nad školama, citirajući vladino izvješće koje upozorava na to da bi "švedski i strani vlasnici koji žele utjecati na društvo mogli iskorištavati besplatne škole".

Osim toga, ministrica je neke besplatne škole optužila i za inflaciju ocjena - naime, neki učitelji djeci daju previsoke ocjene, što stvara neravnotežu u cijelom sustavu.

- To je nepravedno i dovodi do toga da učenici misle kako su puno obrazovaniji nego što zapravo jesu - rekla je Edholm i istaknula kako je inflacija ocjena očigledan problem u slobodnim školama s niskim udjelom kvalificiranih nastavnika i školama koje se vode kao dionička društva.

No ministrica tvrdi kako "friskolor", unatoč problemima, i dalje imaju važno mjesto u švedskom školstvu.

- Ono što švedski školski sustav čini izuzetnim je to što svako dijete može izabrati školu bez ikakvih troškova. Važno je držati se toga - izjavila je.

Istodobno, švedske škole suočavaju se i sa značajnim kriminalnim te sigurnosnim izazovima dok se zemlja bori s problemom oružja, koji pogađa i sve mlađu djecu.

- Pristup školama, koje su tradicionalno vrlo otvorene, treba učiniti strožim. Cijelo društvo sad je u procesu mijenjanja odnosa prema terorističkoj prijetnji, ali i kriminalnim grupama, što utječe i na švedske škole. Bande vrbuju djecu. A gdje su djeca? U školama - upozorila je ministrica Edholm.

Uz sve navedeno, ona sad želi skratiti i vrijeme provedeno pred ekranom u školama te povećati broj fizičkih knjiga u učionicama nudeći državne poticaje za jednu knjigu za svaki predmet za svakog učenika.

- Treba li svaka predškolska ustanova imati iPad? To je krajnje upitno i to predstavlja velik javnozdravstveni problem, što su potvrdila i znanstvena istraživanja - rekla je.

Za kraj, istaknula je kako joj je cilj privući što više mladih u inženjerstvo.

- Često kažem da je Švedska izgrađena na tri stvari - šumi, željezu i inženjerima. To je ono što je izgradilo Švedsku. A mi smo u procesu gubljenja inženjerske uloge. ‘Najoštriji‘ umovi umjesto toga žele postati psiholozi - izjavila je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. travanj 2024 00:15