Intervju sa ženom za sva vremena

Zdenka Kovačiček o kolegici: Smeta mi njezin užasni egocentrizam, ali takvi ljudi koji mi zavide na uspjehu tjeraju me da budem buntovnica


Ines Madunić
28.08.2018.08:00
Zdenka Kovačiček o kolegici: Smeta mi njezin užasni egocentrizam, ali takvi ljudi koji mi zavide na uspjehu tjeraju me da budem buntovnica
Biljana Gaurina/Cropix

sažeto

S legendarnom pjevačicom pričali smo prije njezinog nastupa u Vintage Industrial baru, a rekla nam je što misli o domaćoj glazbenoj sceni


Ines Madunić
28.08.2018.08:00

Treba li još posebno predstavljati Zdenku Kovačiček? Jedna od legendi i diva hrvatske glazbene scene koja je prisutna već 60 godina i čiji su hitovi toliko ispred vremena da sa zaostatkom od gotovo pola stoljeća osvajaju mlađe generacije - i to u Hrvatskoj i u svijetu. S 13 godina počela je svoju karijeru i prošla cijeli svijet, nazivaju je našom najboljom jazz i blues pjevačicom, mamom hrvatskog rocka i, naravno, ženom za sva vremena. Moglo bi se do prekosutra pisati o njezinom posebnom glasu, glazbenom izričaju i interpretaciji, nevjerojatnim uspjesima...

No, bilo bi najbolje da je čujete uživo. Zagrepčani će prvu priliku imati ove srijede u vrtu Vintage Industrial bara u Savskoj, gdje će otvoriti sezonu programa Jazz Garden.

"Mene vjerojatno smatraju samo jazz pjevačicom, ali bit će to presjek svih žanrova koje sam pjevala u svojoj karijeri. Dakle, ne samo jazz nego i pop, rock i, naravno, nekoliko stvari od Janis Joplin. Uvijek me pitaju koji mi je žanr najdraži, a odgovor je uvijek isti - dobra glazba", kaže Zdenka.

Uzbuđena je jer je i otvorila sezonu ljetnog vrta u Vintageu ove godine.

"To je bilo ludilo, nisam mogla vjerovati koliko ljudi je došlo, a atmosfera je bila fenomenalna. Nadam se da će tako biti i u srijedu", kaže Zdenka, s kojom smo porazgovarali o njezinoj bogatoj karijeri, novom uspjehu, današnjem društvu i glazbenoj sceni, ali i budućim projektima.

Često vam kažu da ste ispred svog vremena, kako se osjećate zbog toga?

Jako mi je drago to čuti. Ja sam uvijek bila alternativa, avangarda, radila sam ono što nitko ne radi jer me uvijek zanimalo eksperimentiranje u glazbi. Kad bih našla interesantan tekst izabrala bih ga bez obzira na to što kaže okolina. Još prije 50 godina eksperimentirala sam s elektronskom glazbom. Vjerojatno je zato Karl Lagerfeld uzeo moju pjesmu 'Elektra' za svoju reviju, jer i on je ispred vremena, vječan je. On je toliko ispred vremena da ga obožavaju mlade generacije. Takve su i moje ideje u glazbi, a pogotovo je to danas zanimljivo kad nam je scena puna šunda, trasha, smeća... Ali, vremena su takva, ljudi se žele baviti glazbom jer je to valjda unosan posao.

Postoji li netko na današnjoj sceni tko je ispred vremena?

Teško je to reći. Danas je naša scena toliko bogata, prepuna, zapravo hiper krcata svega i svačega da je meni to jednostavno teško pratiti. Možda ima neki mladi izvođač ili izvođačica koje mi ne čujemo i ne vidimo. Možda će tek za 40 godina doći na svoje zasluženo, kao moja 'Elektra'.

Uvijek ste bili buntovnica, ali nikad niste bili u središtu skandala. Kako ste to uspjeli?

To mi je kompliment da sam buntovnica! Jednostavno sam jarac u horoskopu, nekako sam se uvijek borila protiv diskriminacije, protiv zlostavljanja ljudi i životinja. Iako, više su mi drage životinje od ljudi jer sam od njih doživjela svašta... Od silnih egotriperaša sam doživjela uvrede, omalovažavanje, napade...

Ljudski ego je toliko grozna stvar, toliko uništava ljudske odnose, prijateljstva i suradnje. Upravo takvi ljudi, koji su bolesno egocentrični i zavidni na nečijem uspjehu, oni me potiču da budem buntovnica, da se izborim za svoje stavove. Pritom volim pomagati drugima, mislim da sam uvijek bila fer prema kolegama i poslu.

Čovjek postane buntovnik kad se boriš za dobre i pravedne stvari. Možda sam zato buntovnica - borim se protiv diskriminacije, a društvo nam postaje sve primitivnije.

Kako ta konzervatizacija društva utječe na vas?

Mislim da je rat donio najgore stvari, kako u kulturi, tako i u međuljudskim odnosima. Podijelilo se društvo. Postoje oni koji idu prema natrag i oni koji idu prema naprijed. Recimo, u glazbi tko netko voli alternativu, moderne stvari, ako ga zanimaju noviteti, nove ideje, eksperimenti - onda je to napredak. Ali, ovaj čas mislim da većinu zanima statičnost, povratak u prošlost, a ne prosperitet i put prema budućnosti.

Na domaćoj i stranoj sceni često se potenciraju svađe između izvođača, pogotovo pjevačica. Je li toga bilo kad ste vi počinjali karijeru? Jeste li imali kakvu svađu s kolegicom?

Ne volim se svađati, ne dozvoljavam da me netko maltretira, omalovažava ni napada. Jednostavno kažem: 'Doviđenja' i nađem nove suradnike i nove ljude. Ali, kad već pričamo, znate da sam Josipi Lisac pjevala prateće vokale na albumu 'Dnevnik jedne ljubavi'. Nisam za to dobila ni hvala, ali nije to ni važno. Mene smeta taj užasan egocentrizam, to sam već spomenula, kad se netko boji pohvaliti kolegu. Svatko od nas je individualac, a pogotovo naša generacija. Mi pjevačice se tada nismo nikad svađale jer je svaka imala svoju publiku, razlikovale smo se i svaka je imala svoj stil. Zato mi je ružno kad netko misli da ga ja ili bilo tko drugi ugrožava. Te neke stvari sam zamjerila.

Neja Markičević/Cropix

Recimo, mene moda nikad nije zanimala, kao ni eksponiranje preko modnih ekscesa. Jednom su u nekoj emisiji rekli da sam se jako loše obukla i dizajnerica se pitala kako sam takva mogla doći na njezinu reviju. Za mene je to nekultura. Ja nisam manekenka nego pjevačica, da budem bezobrazna - bitno je da sam imala čisti donji veš! Takvo ponašanje stvarno ne cijenim i naravno da sam to zamjerila. Upravo zato me ti tekstovi kao što je 'Frka', s nekom guzicom, sve više intrigiraju. Mislim da je u ovom društvu zavladao primitivizam i to mi se gadi. Ja jesam van vremena i ostat ću takva jer se ne mogu mijenjati. Mogla sam se obogatiti da sam pjevala narodnjake, neke prodajne pjesmuljke ili nosila lude šešire. Ali, to nisam ja.

U posljednjih nekoliko godina priča se više o seksizmu u glazbenoj industriji. Jeste li se vi susreli s time?

Tu mi je upravo pomoglo moje buntovništvo. Naravno da je bilo toga, ali ne zato što sam žena nego zbog mojih nekonvencionalnih stavova. U tome sam bila buntovnica i rekla sam: 'Doviđenja, ne želim s vama imati posla!' Bilo je nekih neugodnih trenutaka. Recimo, mene su dugo odbijali u Jugotonu jer sam im ponudila jazz. Onda su izdali taj album 'Frka', ali nije imao dovoljnu promociju, zato i nije tada bio zapažen. Nudila sam im neke svoje snimke i eksperimente, ali nisu bili zainteresirani pa sam otišla dalje. Oni jesu bili najveći, ali meni tada nije bila važna prodaja. Bilo mi je važno da realiziram neke ideje i eksperimente.

Često sam iz svoga džepa plaćala neke projekte, nekoliko albuma sam sama financirala. Ne znam postoji li to uopće danas! Možda mi se upravo zato sve to danas vraća, stvari su došle na svoje mjesto. To ne znači da sam se obogatila, da ne bi netko krivo pomislio. Ali, moj album iz 1978. godine po cijelom svijetu na vinilu distribuira austrijska diskografska kuća PMG, specijalizirana za izdavanje vinila. Redovito mi šalju mailove da je album rasprodan i da moraju ponovno štampati. Ta snimka s Chanelove revije na kojoj svira 'Elektra' pogledana je više od dva milijuna puta. Ja od toga nisam dobila ni kune, naravno, ali mi je veliko zadovoljstvo vidjeti da je pregledano dva milijuna puta. Osjećam se kao da su mi platili. Preživjela sam 60 godina uspona i padova u ovoj industriji i takve te stvari čine sretnim.

Koji trenutak iz svoje karijere biste naveli kao najbolji, koji je vama dao najviše zadovoljstva?

Upravo sadašnje vrijeme kad se sve to desilo iznenada. Nisam to očekivala, nisam radila na tome da se to dogodi, neka vrata su se samo otvorila. Jedan novinar je rekao da je to dokaz da postoji kozmička pravda, svemirski balans koji neke stvari posloži na neko mjesto nakon izvjesnog vremena. I ja sam počela sve više vjerovati u to.

Pripremate li nove projekte, što možemo očekivati do kraja godine?

Kad se tako zavrte neke stvari onda vam se ljudi sami nude. Ja nikad nisam vukla za rukav nekoga. Sad ponovno surađujem s Markom Tomasovićem, dosad smo dobili puno nagrada za zajednički rad, a sad imamo tri pjesme od kojih je jedna novi blues singl 'Jutrima'. Albumi se sad jako loše prodaju tako da ćemo vidjeti što ćemo i kako dalje. Puno sam puta rekla da mi je ovo zadnji album, da neću više snimati, ali mene to zanima i ipak uvijek krenem dalje. Bit će koncerata koji su mi sve bolji i na kojima je sve više publike.

intervju

music beats

pjevačica

diva

Zdenka Kovačiček

jazz

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter