Koliko para toliko muzike

Milijune daju za koncerte za koje ne mogu prodati ni pola dvorane i prazne metalne konstrukcije za nepostojeće festivale pa plaču da nam propada turizam


Ines Madunić
28.08.2019.17:00
Milijune daju za koncerte za koje ne mogu prodati ni pola dvorane i prazne metalne konstrukcije za nepostojeće festivale pa plaču da nam propada turizam
Profimedia

sažeto

Navodno se ulaznice za koncert Rite Ore ne prodaju najbolje. Tko je u šoku?


Ines Madunić
28.08.2019.17:00

Ukupna cijena dolaska britanske glazbenice Rite Ore u Zadar ovog vikenda je 2,96 milijuna kuna, piše Slobodna Dalmacija, a dosad je prodano tek nešto više od trećine dvorane "Krešimir Ćosić" na Višnjiku.

Iz organizacije kažu kako nisu ni računali da će ulaznice pokriti troškove koncerta te da "razgovaraju sa sponzorima", i to na vrijeme, očito - par dana prije samog događaja. Ali, ulaznice neće pokriti praktički ništa jer se dobar dio njih doslovno dijeli kako dvorana ne bi zjapila prazna.

Najavljivao se taj koncert kao događaj ljeta, ali od toga, sad je već jasno, neće biti ništa.

Kolege su već istaknule kako je suludo dovoditi nebitne izvođače i za takve "spektakle" davati novac poreznih obveznika - jer dio je plaćen iz gradskog proračuna, a sudjelovala je i Turistička zajednica.

Rita Ora 28-godišnja je britanska glazbenica koja je već nekoliko godina na sceni, imala je par hitova, ali ništa jače od laganog ljetnog dance pjesmuljka kojeg možete čuti na Anteni. Štoviše, ako mislite da ne znate nijednu njezinu pjesmu, vjerojatno griješite jer ste ju morali čuti barem u prolazu.

Međutim, ona je naprosto jedna od izvođačica koju rijetko tko zapravo sluša, više ju ljudi "znaju", čuli su za nju, ali teško da su veliki fanovi. I da jesu, uglavnom se, kako je kolega također već naglasio, radi o tinejdžerima koji rijetko kada putuju zbog koncerta.

Također, Rita Ora je već prošle godine nastupila u Hrvatskoj, u Poreču pa nije jasno iz kojeg razloga ju se dovodi dvije godine zaredom, odnosno zašto se nije posegnulo za nekim novim izvođačem ili izvođačicom istog ranga.

Uostalom, koncert ljeta 2019. godine bio je onaj dvostruki Foo Fightersa u pulskoj Areni i o tome nema baš puno priče. Organizatori će se morati jako potruditi da to nadmaše iduće godine. Radilo se o premijernom nastupu jedne od najvećih rock grupa na svijetu, a iako su cijene ulaznica bile oko 450 kuna, Arena je rasprodana u svega nekoliko minuta - dvaput.

Miljama daleko od Rite Ore, koja bi možda napunila neki klub, ali dvorana očito nije za nju.

Koliko su novca Grad Pula i Turistička zajednica uložili u Foo Fighterse, nije poznato, ali je prilično sigurno da se isplatilo.

Primjer promašenog ulaganja - a možda se tu skriva i još nešto, ali treba pustiti institucije da odrade svoj posao - je zagrebačko Ljeto na Savi. Tko ga je smislio i tko je točno odobrio ulaganje 11 milijuna kuna u metalne konstrukcije za koje nitko baš nije siguran što bi trebale predstavljati (stejdž?) i koje je posjetilo ukupno 20 ljudi cijelo ljeto, od kojih je barem deset kolega novinara koji su se došli čuditi kako nema nikoga?

Davor Pongračić/CROPIX

Možda bi na kraju ove rečenice trebala ići točka jer nije to zapravo pitanje. Samo ćemo se, kao i uvijek, praviti da je to tako trebalo biti, da je potpuno normalno potrošiti 11 milijuna kuna za nepostojeće glazbene i druge programe koji su tako propali da je fraza "Ljeto na Savi" već ušlo u žargon; nešto kao "tko je jamio, jamio je", ako nas razumijete.

Istovremeno stalno slušamo kako svi kukaju da je sezona propala, da nema ljudi, da gosti ništa ne troše... Probajte pronaći smještaj u Zagrebu za vrijeme INmusica ili u Splitu za vrijeme Ultre, u Umagu za vrijeme Sea Stara, Zrće da ne spominjemo. Turizam ne propada, samo se fokusira na krivu publiku. U posljednjih nekoliko godina Hrvatska je atraktivna i jaka festivalska destinacija, samo što nije svaka od mnogobrojnih lokalnih vlasti i Turističkih zajednica to prepoznala i uložila. 

Zamislite sada da živimo negdje drugdje, negdje gdje ljeto košta manje od 11 milijuna kuna i usput za te pare nešto i dobijete.

Zamislite da je Grad Zagreb uložio toliko novca u, ne znam, INmusic festival? Čuli ste vjerojatno, najveći je to festival u Hrvatskoj, vole ga Britanci, svake godine posjeti ga 20-ak tisuća ljudi, a Zagreb zaradi oko 50 milijuna kuna samo zbog njega.

Pa iako INmusic dobiva potporu Grada i Turističke zajednice, to jednostavno nije dovoljno da bi se festival razvijao. Jaki svjetski izvođači svake godine podižu cijenu svojih nastupa, a bez konkretne podrške nema baš neke sreće. Rekao nam je to i Zoran Marić, direktor INmusica u intervjuu prije ovogodišnjeg izdanja, na kojem su headlineri bili kultni The Cure, Suede, Foals, Garbage, Johnny Marr, The Hives...

"Podrška koncertnoj industriji je slaba i nedovoljna da bi iole zadovoljavala javne potrebe u kulturi, iako je potreba javnosti za koncertima suvremene autorske glazbe iznimno velika. Znatno je veća potpora turističkog sektora zbog iznimno velikog turističkog značaja glazbenih festivala. U tom segmentu se država i njezine institucije ponašaju nejednako i nepravedno tako da se preko Hrvatske turističke zajednice iznimno favorizira isključivo jedan festival koji se održava u špici sezone na ionako dobro posjećenoj obali.

Ultra festival odlukom Vlade dobio je četverogodišnju potporu koja je na godišnjoj razini 18 puta veća od podrške INmusic festivalu koji se održava u predsezoni i na kontinentu, gdje je turistički rezultat puno teže i nužnije ostvariti u kontekstu državne strategije razvoja turizma.

Marko Todorov/Cropix

Državna podrška Ultra festivalu nije uopće sporna i ona je opravdana jer se ta podrška višestruko vraća kroz turistički rezultat, o tome nije riječ, ali je sporan nepravedan i nejednak tretman INmusic festivala koji ostvaruje iznimne turističke rezultate u kontinentalnoj Hrvatskoj već četrnaest godina. Jedina konkretnija podrška INmusicu dolazi od Turističke Zajednice Grada Zagreba te u manjoj mjeri od Grada Zagreba, no ona, na žalost, nije ni približno dovoljna da bi festival mogao stabilnije djelovati, obzirom da se ukupna potpora festivalu kreće između 5 do 7 posto ukupnih troškova realizacije festivala i programa na međunarodnoj razini, dok je europski standard podrške festivalima oko 30 posto troškova", rekao nam je Marić, dodajući kako je vrlo moguće da se festival ugasi upravo iz tog razloga.

A sad se vratimo i zamislimo da je INmusic dobio samo pola iznosa od onog rezerviranog za Ljeto na Savi. Zvuči dobro, zar ne? Kao i svaka kvalitetna bajka.

koncerti

glazbeni festivali

Inmusic festival

Rita Ora

Foo Fighters

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter