ZAŠTO JE MAČAK KRIV ZA SVE?

Konačno je otkriveno kako se raspao 'Haustor', a kasnije i cijeli pokret. Legenda Novog vala progovara o najvećim danima slave te o novom projektu


Barbara Marinović
10.10.2019.12:00
Konačno je otkriveno kako se raspao 'Haustor', a kasnije i cijeli pokret.  Legenda Novog vala progovara o najvećim danima slave te o novom projektu
Screenshot: Youtube/Branka Sacher

sažeto

Srđan Sacher neizostavno je i veliko ime hrvatske glazbene povijesti. Na njegovom kreativnom zamahu nastala su dva velika benda - 'Haustor' i 'Vještice', a novim projektom, bendom 'Sacher' ponovno oduševljava tržište i neke nove generacije


Barbara Marinović
10.10.2019.12:00

'Krenulo je neobavezno sviruckanjem za zabavu. Život je bio tada dosta opušteniji pa nije bilo neke priše da se sad to mora odmah učiniti proizvodom. Sastajali smo se u prostorijama 'Kugla glumišta' u kući koja više ne postoji jer je izgorjela. Znao sam da je to muzika koja će ostaviti traga, tako da sam, iako je počelo neobavezno, želio da to postane ozbiljan bend. Ne iznenađuje me da su te pjesme još uvijek žive', priča Srđan Sacher u velikom intervjuu za 100posto kada smo ga pitali o nastanku kultnog 'Haustora'. Njegovo ime stoji iza velikih bendova hrvatske glazbene povijesti - spomenutog 'Haustora' i 'Vještica', a nije stao ni danas stvarati i svirati.

Sacherov novi projekt bend je 'Sacher' čiji album 'Biser, ambra, jantar' će predstaviti publici 07. studenog u klubu Boogaloo. Sacher prije toga priprema i mini koncert u Vinylu, a prvih 50 kupaca ulaznice za Boogaloo dobiva i besplatan upad u zagrebački Vinyl. Priča nam da pripreme teku dobro, no i da uvijek razmišlja o vremenu - kojeg nikad dovoljno. 'Neke pjesme su nove, neke nisu nove, ali sve su one nastale bez neke namjere. S muzikom se nikad ne mučim - može mi trebati za tekstove par mjeseci, ali što se tiče melodije, muze su darežljive, rekao bih. Na albumu je rad s muzičarima počeo prije nekih godinu i pol, a prošle jeseni smo Dus i ja počeli miksati snimke i ležerno smo to radili sve dok nismo bili zadovoljni. Mogli smo i još, ali nam je izdavačka kuća u jednom trenutku jednostavno uzela materijal. Rad na pjesmama je najljepši dio te priče jer kad jednom album iziđe, potpuno izgubim interes za njega', priča glazbena legenda.

'Bavljenje umjetnošću jednako je vrijedno i kad se radi samo za sebe'

Nakon 'Haustora' i 'Vještica' nije više mislio izdavati pop albume jer mu ta vrsta glazbe odavno nije zanimljiva. No, s druge strane, kaže, neki njemu dragi ljudi rekli su da bi trebao izađi van s lijepim, pjevnim pjesmama. 'Sve zajedno - iznuđeni potez. Tako da se nisam odlučio ja, nego su me nagovorili, da ne velim natjerali - supruga, kućni ljubimac, muzičari koje cijenim, ali ih ovdje neću imenovati i ljudi s kojima sam želio surađivati. Smatram da je bavljenje umjetnošću jednako vrijedno i kad se radi samo za sebe, kao što čovjek pere i ruke samo za sebe. Ali kad se u to upetlja druge ljude, to se onda mora postaviti i na neku ekonomsku osnovu'.

Foto: Branka Sacher

Progovorio o fenomenu Novog vala: Smatram da je to najbolje što se dogodilo u pop-rock glazbi ove regije

Ono što je oko Sachera posebno fascinantno jest činjenica da se ne libi pričati o Novom valu. Mnogi glazbenici danas se ne žele prisjećati tog razdoblja pa se odaje dojam mistifikacije vremena i zvijezda tog perioda. Srđan kaže da tome nije tako, već da su pojedina velika imena Novog vala uzdignuta na razinu božanstva zahvaljujući medijima. 'Nemam ništa protiv razgovora o Novom valu. Smatram da je to najbolje što se dogodilo u pop-rock glazbi ove regije. A što se tiče svojevrsnih božanstava, neki ljudi stvarno jesu začetnici tj. rodonačelnici tog fenomena i može se bez pretjerivanja reći da novog vala bez njih ne bi bilo, dok su drugi, koji su u tome bili samo površno, uzdignuti poslije. Ne bih se složio da moji kolege glazbenici mistificiraju taj glazbeni period, mislim da to rade vaši kolege, novinari', tvrdi Sacher.

'Preživjelih nema druže, ulice pune su žrtava'

Pitam ga o atmosferi tog perioda, onog u kom je zasnovan 'Haustor', u kom se miris promjena koje će doći već polako osjećao u zraku. 'Bila je to cijela lepeza mirisa i boja, i po meni je to najljepša karakteristika novog vala, da je cvalo tisuću cvjetova. A promjene koje su došle kasnije su se itekako slutile, vidi se to danas. Na primjer, pjesma 'Neobičan dan': "Na biciklu vozim Nenu, ulice pune se rupama, preživjelih nema druže, ulice pune su žrtava. O, tko će shvatiti to, ljevica, desnica, centralno...", mi je došla u snu, krajem sedamdesetih, i godinama nisam zapravo ni sam razumio o čemu se u njoj priča .... sve do devedesetih. Radnička klasa odlazi u raj. Nisam bio jedini. Jura Stublić je napisao prekrasnu pjesmu 'Kad budu gorjeli gradovi'. Bilo je još pjesama s proročanskim stihovima. 'Sela gore' Boe. Osjećalo se u zraku', sjeća se veliki autor.

Otkrio zašto se i kako raspao 'Haustor'

Period je to u kome se sjajno stvaralo, ali i tulumarilo. Urbane legende su, tvrdi Sacher, točne. 'Tulumarilo se dobro, da. Nekim mojim kolegama, kad mi se žale na ponašanje svoje djece koja su danas mladi muzičari, zaprijetim da ću im djeci ispričati kakvi su oni bili u njihovim godinama. Onda ušute'. Kad se dogodio raspad njegovog prvog benda - priča, nije bilo zavada niti problema. Objašnjava nam razloge njihovog kraja. 'Nije došlo do zavada, došlo je do razumijevanja/prihvaćanja da nemamo ništa zajedničkog. Kao dvije tračnice koje se sastaju u perspektivi, ali zapravo nikad. Nismo se posvađali. Bilo je sve jasno već na prvom albumu. Treći singl Haustora, 'Majmuni i mjesec', je moj doživljaj kraja grupe, a po čuvenoj slici iz zen budizma na kojoj majmuni pokušavaju štapom dohvatiti odraz Mjeseca na površini jezera: 'Svega toga kao da nije bilo, proslava je propala, a ti se ne daj malim mislima, zamisli da je dan... mi smo lepi dečki...' Možda sam tu predvidio i neke druge raspade. Album 'Treći svijet' smo poslije snimili dogovorenom miroljubivom koegzistencijom, stišćući zube. Ali to je bio kraj'.

Foto:  Miroslav Kis/CROPIX

Osnivanje 'Vještica' i europsko tržište

Nije se bojao, priča, nastaviti s glazbom pa je osnovao 'Vještice' s Borisom Leinerom i Mladenom Juričićem. Nije se bojao, kaže, sjene 'Haustora'. 'Nisam se bojao sjene 'Haustora', zato što nitko nije ni primijetio da sam otišao iz benda. Cijelo to vrijeme sam vrlo glupo skrivao svoju ulogu u Haustoru, iz nesigurnosti i/ili komocije. A i generalno, nije mi baš presudno što ljudi misle o tome što radim'. Probili su bendom tada neke lokalne barijere, sviralo se vani, redale su se europske turneje. I tamo su pjevali na svom hrvatskom jeziku. 'U Europi smo svirali Europljanima. U to doba nije bilo naše urbane emigracije kao što je danas slučaj, tako da smo samo dvaput svirali "našima", jedanput gradišćanskim i jedanput moliškim Hrvatima. Svirali smo Dancima, Nijemcima, Austrijancima, Česima, Talijanima. A dva koncerta u Parizu smo odbili jer nam je bilo daleko za putovati. Najviše smo svirali po Njemačkoj, čak su nam ponudili ugovor za snimanje albuma, ali se to iz raznih razloga na kraju nije dogodilo. I mislim da je bitno istaknuti da smo pjevali na hrvatskom jeziku, što nam nije škodilo, dapače'.

Iz inozemstva ga je vratio mačak Picek, zaslužan je i za novi album!

Dugo je godina živio u inozemstvu, a povratak u Zagreb Sacher i njegova supruga imaju zahvaliti mačku s posebnim potrebama. Upravo je mačak, kaže, glavni razlog zašto se album 'Biser, ambra, jantar' i dogodio. 'Ne bi ni sad bili u Zagrebu da nemamo mačka s posebnim potrebama koji ne može putovati. Svaka čast mojoj ženi i muzičarima, ali mačak je glavni razlog da se ovaj album dogodio. U jednom trenutku kad smo između putovanja boravili u Zagrebu, našli smo ga kao mačića od dva i pol mjeseca pod prozorom, svog slomljenog jer ga je pokupio auto. Veterinari su ga uspjeli spasiti, ali mu je jedna nogica ostala paralizirana, pa smo mu napravili longetu pomoću koje ipak može hodati, i koju svaka dva dana mijenjamo. Imao je nekoliko puta i tešku upalu pluća, ali opet su veterinari napravili sve da mu pomognu da se izvuče. To je jedna od stvari koja je danas sto milijardi puta bolja nego u 'ono doba'. Veterinarska njega. Hvala, Goldi. Taj mačak je toliko drago stvorenje da smo odlučili više ne putovati da ga ne izlažemo nepotrebnom stresu. Da nema njega, vjerojatno bi sad bili u Portugalu, a ovog albuma ne bi bilo. Dakle, ako vam se album dopada, osoba koju trebate pohvaliti je Friedrich Albert Omar Freikater von Parkplatz. Za osoblje, Picek', priča o svom ljubimcu i članu obitelji ovaj velikan domaće glazbe.

Foto: Privatni album

Novo ime - nova životna priča!

Potreba za stvaranjem danas mu je, kaže, veća nego ikada. Osjeća se kao da je tek na početku. 'Potreba za stvaranjem mi je veća nego ikad, a došla su u međuvremenu i nova sredstva za proizvodnju "galame" tako da se samo bojim da neću imati dovoljno vremena. Muzika je kao i svaka druga umjetnost, što više o njoj znate, to manje o njoj znate. U međuvremenu je i stasala nova generacija, i toliko u Zagrebu imamo fantastičnih mladih muzičara da bi bila grehota s njima ne surađivati'.

Pitam za kraj ovo neobičnog čovjeka koji je zlatnim imenima upisan u hrvatsku glazbu i kulturu - zašto je svojedobno mijenjao ime u Samuel. Izlaže mi plan o ponovno mijenjanju imena, još jednom, jednog dana - novo ime nosi i novu životnu priču. 'To možda u našem društvu nije uobičajeno, no u nekim vaneuropskim zajednicama je normalno da ljudi mijenjaju ime kad prelaze iz jednog dobnog razreda u drugi, ili im se nešto značajno dogodi. S novim imenom počinje neka nova životna priča. Probajte. Vaše je pravo da mijenjate ime. A i nikad ne znate... Recimo, ja sam se trebao zvati Sergej jer je moj otac, profesor ruskoga, volio Jesenjina i želio je nazvati sina po velikom ruskom pjesniku, međutim je neki rusofobni činovnik u matičnom uredu to pretvorio u Srđan pa je tako i ostalo. Ime Samuel sam odabrao jer je pjevnije, ima više vokala, a ja sam ipak muzičar. A kad se vratim u Južnu Ameriku, uzet ću ime Santiago. Nepotopivi'.

vještice

Haustor

srđan sacher

sacher

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter