Zašto je sve ovo što se dogodilo naprosto divno?

Kako je bend čije su pjesme 'Kur*a s penisom" i 'Zatvorski seks' s glazbenog trona skinuo pop princezu, a zbog kojeg njezini fanovi padaju u kolektivni šok


Mia Peretić
12.09.2019.12:50
Kako je bend čije su pjesme 'Kur*a s penisom" i 'Zatvorski seks' s glazbenog trona skinuo pop princezu, a zbog kojeg njezini fanovi padaju u kolektivni šok
Profimedia

Mia Peretić
12.09.2019.12:50

Šok i nevjerica zavladala je vrhom svjetske glazbene industrije nakon što je prije tri dana progresivni metal bend Tool s vrha američke ljestvice Billboard Top 200 svrgnuo novi album pop princeze Taylor Swift, objavljen svega tjedan dana ranije. 

'Tko je j****i Tool i mogu li uopće pomaknuti svoje debele guzice?'

Nad glavama vjerne vojske tinejdžerskih fanova slatke Taylor odjednom se našla gomila upitnika.

"Tko je j****i Tool i mogu li uopće pomaknuti svoje debele guzice. Iskreno nemam pojma tko je to, jesam li jedina?", samo su neke od reakcija od pripadnica takozvane generacije Z, post milenijalaca ili kako se već naziva skupina mladih ljudi odraslih na društvenim mrežama, koji relevantnim smatraju samo ono što se događa sad i odmah, te za koju sve starije od 24 sata, karikiramo, spada u pradavnu povijest koja je, usput rečeno, iz njihove perspektive totalno nebitna. 

Tipkovnice i pretraživači usijali su se od mahnitog guglanja imena tog "novog" kalifornijskog benda čije im je postojanje objelodanjeno na tako okrutan način, a zvučnike bi gasili nakon uvodnih taktova nekih od pjesama s njihovog novog albuma "Fear Inoculum" jer zaista je teško opisati koliko je Tool drugačiji od svega što mainstream glazba jest. 

Za početak, umjesto pitke tri minute pop napjeva, morali su se suočiti s izazovom kakav predstavlja slušanje pjesama od deset minuta, što mladima naviknutim na konzumaciju brzog sadržaja predstavlja nevjerojatan problem. 

"Taylor u pjesmi od tri minute kaže više nego Tool u pjesmi od 20. I to znam zato što me mama natjerala da poslušam 20-minutnu pjesmu koja ne kaže ništa i zvuči grozno".

Da, Tool zaista ne radi glazbu u kojoj bivšim partnerima poručuje da se nikada neće pomiriti, njihovi spotovi nisu šareni, veseli i rasplesani. Baš naprotiv, radi se o zaista kompleksnoj glazbi koja na prvo slušanje nije "pitka", zahtjeva mogućnost koncentracije koja prelazi 30 sekundi, njihovi su tekstovi mračni, na trenutke mistični. U jednoj pjesmi proći ćete emocionalno putovanje od smirenosti do potpune histerije.

I dok s jedne strane obožavatelji pop princeze Swift još dolaze k sebi, pokušavajući pohvatati konce do jučer još postojećeg poretka i smisla, s druge se strane glazbenog spektra nalazi nezanemariv broj onih koje ovakav razvoj događaja istinski raduje. 

"Zaista je posebno što fanovi Taylor Swift uče tko je Tool jer trenutno prodaju više primjeraka od njezinog "Lovera".

Kako je bed s pjesmama 'Kurva s penisom' i 'Zatvorski seks' s trona skinuo pop princezu

I doista, u tom su procesu učenja mogli saznati da Tool postoji gotovo 30 godina, te da je njihovu kraljicu detronizirao bend s pjesmama poput "Kurva s penisom" i "Zatvorski seks", čiji se albumi čekaju duže nego prirodni fenomeni poput, recimo, 'plavog Mjeseca'. Jer, od 1990.-te, kada su osnovani, članovi Toola izdali su svega pet studijskih albuma, jedan EP i jedan kompilacijski album, a novi album Fear Inoculum izdali su 13 godina nakon posljednjeg 10 000 Days koji je izašao 2006. godine.

Članovi Toola stoga su danas, u usporedbi s gospođicom Swift, starija gospoda od pedesetak godina koji su postali zapaženi već s objavom prvog EP-a Opiate 1992. godine, a koji je manje - više otvorena referenca na Marxovu rečenicu 'religije kao opijuma za narod'. Samo godinu dana nakon objavili su "Undertow", snažan, grub i nihilistički koncipiran prvi studijski album.

Nakon tri godine izdaju kompleksniju "Aenimu", čije je ime neobičan spoj latinske riječi za dušu, Jungovskog koncepta životne snage i klistira, te u čijoj istoimenoj pjesmi Aenima, nagrađenoj nagradom Grammy za najbolju izvedbu u metal žanru, tekstopisac i pjevač Maynard James Keenan svima poručuje da 'nauče plivati' s obzirom da priželjkuje ogroman plimni val kao vrstu smaka svijeta, koji će pomesti ovu civilizaciju, počevši s Los Angelesom. 

Osim Kennana, ekscentričnog bivšeg vojnika iznimnih vokalnih mogućnosti, Tool je poznat kao konglomerat iznimno talentiranih glazbenika. Bez potrebe za detaljnom analizom, reći ćemo samo da bubnjar Danny Carey, s obzirom na iznimnko kompleksne ritmike, slovi kao jedan od najboljih bubnjara na svijetu, a brojni se gitaristi i danas žale da nakon godina sviranja i dalje na gitari ne mogu postići sound Toolovog gitarista Adama Jonesa. 

Fanovi sa Stockholmskim sindromom

Od pjevačice Taylor Swift, ali i od svih ostalih izvođača popularne glazbe, Tool se uvijek razlikovao i prema pristupu svojim fanovima. I dok moderna industrija potrošača drži kao kap vode na dlanu, te ga promatra kao konzumenta koji mora dobiti sve i još malo više od toga, kalifornijski bend nikada nije previše mario za ulizivanje svojim poklonicima, što je kod njih često izazivalo i svojevrsni "Stockholmski sindrom". Što su ih članovi benda više ignorirali, to bi kult njihovih fanova bivao odaniji i čvršći.

Zato su u urbanoj kulturi Toolovi najodaniji fanovi postali poznati i kao izrazito naporna ekipa koja zbog same činjenice da sluša taj bend smatra kako su bolji od ostalih, te kao nekakve posebno prosvijetljene jedinke koje su kroz njihove pjesme uspjele proniknuti u esenciju i smisao života, dok ostali kmetovi nisu, te stoga nisu vrijedni spomena. 

No, i sami članovi benda su s vremenom malo "omekšali" što pokazuje primjer jednog od rijetkih intervjua s frontmenom Maynardom, u kojem je obožavatelje nazvao retardima, te se kasnije pravdao kako je "stvar izvučena iz konteksta, te kako sigurno nije mislio na sve, već samo one radikalne".

Maynard je u svom stilu reagirao i na čitavu dramu s Taylor Swift, objavivši na Twitteru fotomontažu svoje glave na Thanosu, zlikovcu iz Marvelovih stripova, koji pucketanjem prstiju Swift šalje u bezdan.

Zašto je sve ovo naprosto divno

Ruku na srce, pomalo je tužna spoznaja da bend poput Toola čak i na trenutak dijeli sudbinu drugih glazbenih legendi rocka i alternativne glazbe poput Paula MaCartneya ili Ozzya Osbournea. Jer, ako se prisjetite, upravo je legendarni član The Beatlesa imao silnu sreću što ga je pod stare dane otkrio Kanye West, snimivši s njim i popularnom Rihannom singl "FourFiveSeconds", a slična se stvar dogodila i frontmenu Black Sabbatha, koji će nakon suradnje s reperom Post Maloneom sada napokon postati slavan.

No, najvažnije u čitavoj priči jest što, uzevši u glazbeni i kulturni utjecaj Taylor Swift koji je, da se ne lažemo ogroman, ovakav uspjeh benda Tool pokazuje jednu fantastičnu stvar, a to je da glazbeno umijeće, vrijednosti, kvaliteta i dugotrajan rad te snažna poruka i čvrst identitet još uvijek mogu pobijediti glazbeno - menadžersku mašineriju, marketinški besprijekoran proizvod, šljokice, sjaj i reflektore iza kojih često ne stoji baš ništa, te koji traju onoliko koliko gravitaciji prkosi stražnjica mlade izvođačice.

Taylor Swift

Tool

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter