Intervju: Afion

'Imamo bend 'na daljinu', živimo u tri različite države. Volim otkrivati balkansku glazbu ljudima van regije i tako rušiti snažno utjelovljen bregovićevski stereotip'


Ines Madunić
13.11.2019.11:20
'Imamo bend 'na daljinu', živimo u tri različite države. Volim otkrivati balkansku glazbu ljudima van regije i tako rušiti snažno utjelovljen bregovićevski stereotip'
Doringo

sažeto

Etno bend Afion večeras slušamo i gledamo u Hrvatskom glazbenom zavodu


Ines Madunić
13.11.2019.11:20

Tradicija na moderan način mogao bi biti jedan od opisa benda Afion, no upuštati se u takve definicije nepotrebno je. Bend koji postoji više od 15 godina ove se godine, nakon šest godina pauze, vratio na scenu. Prvo nekoliko nastupa, zatim novi singlovi, a radi se i na novom albumu.

Afion je osnovala Lidija Dokuzović, inače etnologinja, a bend stvara moderne inačice tradicionalnih pjesama s područja Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Makedonije. Samo ime benda na makedonskom znači mak, a grčki korijen - opijum.

Ususret njihovom nastupu u Hrvatskom glazbenom zavodu u srijedu, 13. studenog, pričali smo s Nenadom Kovačičem, koji je najavio i što nas očekuje u budućnosti od Afiona, inače benda u kojem članovi žive u tri različite države, ali ljubav na daljinu ipak ponekad funkcionira.

Nastupate u Hrvatskom glazbenom zavodu - otkud taj prostor nakon festivala i klubova?

Naši koncerti u prostorima prvenstveno namijenjena klasičnoj glazbi zapravo i nisu novost. Promociju našeg prvog albuma prije mnogo godina imali smo u maloj dvorani Vatroslava Lisinskog, a i jedan od posljednjih koncerata prije pauze također je bio u tom prostoru.
Generalno, jedno ne isključuje drugo. Mene osobno je kod Afiona od početka oduševljavalo što može dijeliti stage s punk bendom i može odsvirati sjedeći koncert u nekoj 'ozbiljnoj' dvorani. Želja nam je da u budućnosti bude i festivala i klubova i dvorana poput HGZ-a. Mislim da ovakve promjene dobro dođu i prostoru i bendu.

Pripremate i novi album. Što vas je inspiriralo ovaj put, što fanovi mogu očekivati?

Inspirirali smo sami sebe! Šalim se, ali ima istine i u tome. Naime nakon duge pauze, od nekih 6 - 7 godina, na poziv prijatelja iz Pazina okupili smo se ponovo, družili se tri dana i pripremili koncert na festivalu TradInEtno. Kada smo planirali taj susret nismo komunicirali o budućnosti benda, nego smo odlučili vidjeti kako će proći istarski maturalac. Prošao je divno, a mi smo shvatili da nam je lijepo skupa, da imamo još što za reći i da Afion zaslužuje korak dalje. Volimo i guštamo u starom repertoaru, ali da bi zaista oživili bilo je jasno da se moramo što prije baciti na novi materijal. Jutro nakon koncerta u HGZ-u ulazimo u studio.

Posljednji singl inspiriran je podravskom pjesmom, a spomenuli ste kako je i danas aktualna. Provlačite li kroz svoje pjesme inače društvene aktualnosti i je li to teško kad se radi o etnu?

Baš u etnu to nije teško i zapravo jako je prisutno, samo se često mora čitati između redaka i uzeti u obzir kontekst.

Kakve su reakcije na vašu glazbu u inozemstvu?

Dugo nismo svirali vani, ali u periodu kada jesmo imali smo odličnu prođu. Volim otkrivati balkansku glazbu ljudima van regije i tako rušiti snažno utjelovljen bregovićevski stereotip. U proljeće iduće godine idemo na skandinavsku turneju, uslijedili su neki pozivi i u Njemačku, tako da će nas biti opet po vani.

Svaki član benda bavi se i drugim projektima, živite u tri različite države. Što vas uvijek povezuje i potiče da se vraćate u Afion? I kako funkcionira bend "na daljinu"?
Iz iskustva bend 'na daljinu' može uz dobro planiranje i organizaciju funkcionirati jako dobro. Zajedničkog vremena nema puno, ali kada ga ima, onda je jasno da ga moramo provesti maksimalno učinkovito i produktivno.

Domaća etno glazba u modernijem ruhu postaje sve popularnija, pojavio se, primjerice, Ogenj koji je odmah zaradio i Porin. Kako vidite budućnost tradicionalne glazbe na našim prostorima?

'Etno' scena jest živnula. Uz Ogenj svakako moram spomenuti i odličan diskografsko relativno novi bend Kazan.

Budućnost tradicionalne glazbe na našim prostorima ima ogroman potencijal. Glazba ovih prostora zaista jest predivna, raznolika, može biti neiscrpni materijal inspiracije i istraživanja, eksperimentiranja. Kako jest zvukovno autentična (regionalno) tako je po meni nužno da i izvođači koji joj pristupaju traže autentičnost u svom izričaju. Pri izvedbama tradicijske glazbe mislim da je nužno pitati se 'zašto?' i 'kako?', udubiti se u materijal na kojem radiš u muzičkom, muzikološkom, društvenom, povijesnom kontekstu, kontekstu izvora.

Generalno, etno/world/tradicijska scena nema infrastrukturu. Strahovito je malo festivala i to festivala upitne kvalitete. Također, fali joj znanja i pristupa znanju.

Sporadični koncerti i edukativni eventi 'world' žanra koje organiziraju entuzijastični promotori i izvođači pokazuju da publike i interesa itekako ima.

Scena intervju

Afion

world music

etno

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter