Kad pokuca Porezna!

Estradnjaci nekad morali objašnjavati nesrazmjer imovine i prijavljene zarade, a onda su stigli influenceri! Blogerica o sivim zonama i poslovanju


Barbara Marinović
27.02.2019.19:30
Estradnjaci nekad morali objašnjavati nesrazmjer imovine i prijavljene zarade, a onda su stigli influenceri! Blogerica o sivim zonama i poslovanju
Screenshot: Instagram

sažeto

Poznata hrvatska influencerica Maša Zibar objasnila je za 100posto kako funkcionira njezin posao, u kakvom su odnosu influenceri i poreznici i kako regulira suradnje


Barbara Marinović
27.02.2019.19:30

Estrada u susjedstvu ovih dana ne miruje. Naime, prema pisanju Kurira na teren su krenuli inspektori iz Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike koji provjeravaju s Poreznom upravom poslodavce koji su angažirali tamošnje glazbenike. Obuhvatili su povjerom 85 osoba, a izvršenim nadzorima zaključili da je 19 osoba radilo na crno, a četvero nije imalo odgovarajuće licence. Imena onih koji su uhvaćeni u toj nezahvalnoj raboti nisu objavljena. Viđeniji tamošnji estradnjaci podržavaju dodatne kontrole. Aca Lukas, koji nastupa često i u Hrvatskoj, rekao je tako da ima ugovor sa svim lokalima u kojima pjeva te je po njemu to normalno i obavezno. 'Ako ćemo živjeti u uređenoj zemlji, gdje se plaća porez, onda to tako treba i biti. Za druge ne znam niti me zanima', rekao je Vuksanović. Problem je to koji stoji već godinama, i 2015. se izvještavalo o ugovaranjima svirki na crno i davanju novca 'na ruke', priča je to koja se iz godine u godinu aktualizira.

Udarili na estradu!

Krenuli su tako tamošnje vlasti s provjerama i možebitnim utajama poreza. Udarili su poreznici, vrišti naslovnica spomenutog tabloida, na estradu. U Hrvatskoj se, s druge strane, Porezna pozabavila i objavom liste srama poreznih dužnika pa dugovanje državi time postaje javno i dostupno svima. Poreznom reformom iz 2016. godine Zdravko Marić najavio je da će honorarci koji rade putem autorskih ili umjetničkih honorara plaćati veći porez, budući da dotad na dobar dio prihoda isti nisu plaćali.

Nastala je tada prilična zbrka u javnom prostoru pa su iz HZSU-a pustili 2017. i dodatno objašnjenje, prema kojem se objašnjava kako sve ostaje isto, osim što će samostalni umjetnici pri naplati autorskih honorara plaćati izmijenjene stope poreza na dohodak koji nakon reformi iznosi 24 posto. 'I dalje će članovi Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika imati pravo na uplatu obveznih doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje iz proračuna RH-a', objavili su 2017. Dugo se godina unazad u Hrvatskoj zapravo nije moglo definirati do kraja tko koliko i zarađuje li i na crno pa je državna kasa možebitno ostala više puta kratkih rukava.

Tom Dubravec/CROPIX

Hrvatski estradnjaci nekad morali u Poreznu objašnjavati nesrazmjere imovine i prijavljene zarade

Država je u međuvremenu podigla porez, usuglasila se s HZSU-om, situacija se drži pod kontrolom, a sustavi zarade - plaćanja i naplata angažmana su se uredili. Nekad su viđena estradna imena morala odlaziti u Poreznu kako bi objasnili znatnu razliku u nesrazmjeru imovine i prijavljenih prihoda, no danas tome više nije tako.

Nova poreznička niša - Influenceri!

S druge strane, u međuvremenu je poreznicima stigla nova niša koju bi trebalo iscijediti. Influenceri su dugo (i ne samo u Hrvatskoj, op.a.) funkcionirali u svojevrsnoj sivoj zoni. Nisu bili percipirani, dok nije postalo jasno da ljudi od toga zarađuju i dobro žive, pokrivaju troškove, putuju, kupuju. Postao je to pravi posao, a poreznicima diljem svijeta je i to zapalo za oko. Zaključili su da ta područja nisu bila dobro pokrivena, i krajem 2017. objavljeno je da će se kod popularnih hrvatskih YouTubera i Instagram zvijezda provjeravati naplata marketinških usluga.

Meta su plaćeni spotovi, reklame i sadržaji na temelju koji influenceri(ce) zarađuju novac. Dotad nisu bili pod poreznim nadzorom, vjerojatno zato su što su novi vid djelatnosti. No, s druge strane, ako većina influencera koja se tim poslom bavi i od njega živi, ima otvoren obrt - ima li onda potrebe dodatno ih nadzirati? Čak i ako nemaju otvoren obrt, naplate i suradnje reguliraju se putem autorskih ili ugovora o djelu, a takav vid zarade država je već regulirala jer se sve jasno naplaćuje i oporezuje.

Zanimalo nas je kako na sve gleda jedna od najpoznatijih domaćih influencerica, koja je za 100posto otkrila kakvo je stanje, u kakvom su odnosu poreznici i influenceri.

Maša Zibar danas ima paušalni obrt, a prije toga radila je na autorske ugovore. Posao joj je oduvijek bio legalno pokriven, kaže nam Maša, to je jedino ispravno! 'Ja imam paušalni obrt i redovno prijavljujem porez i plaćam ga. Mislim da svi influenceri trebju plaćati porez ukoliko rade sponzorirani sadržaj jer je to jedino ispravno i legalno. Nekad prije sam radila na autorske ugovore'. Svom brendu se posvetila u potpunosti i ponosna je na sve što je u proteklih šest godina postigla. 'Znala sam da je to brend kojem se u potpunosti trebam posvetiti i uložiti. Sada je to moj full time job i trenutno sam jako sretna sa situacijom'.

Uredno plaćen porez i čisti papiri

Dotakla se Zibar i famozne sive zone. Kaže nam da sa ozbiljnim klijentima takvih varijanti rada nema. 'Siva zona bi bila primanje novca na ruke. Ali, radim sa ozbiljnim klijentima tako da ta mogućnost kod mene i ne postoji. Volim imati čiste papire i uredno plaćen porez. Također, sve više klijenata daje ugovore kod suradnji pa smo s pravne strane dodatno osigurani', priča jedna od najpopularnijih domaćih influencerica. Škakljiva tema, slaže se Maša, jesu kompenzacije bez ikakvog traga. Osim toga, ističe, zakonski bi trebalo promišljati o rješavanju jedne grane influencer marketinga, a koja nije definirana. 'Još uvijek je vrlo nejasno trebamo li označavati postove i videa kao sponzorirana ili ne'.

Rezultati su vrlo jasno mjerljivi

I zaista, takvo pitanje ni u svijetu nije do kraja definirano. Iako su zadnjih par godina influenceri zaista 'uzeli' marketinški primat, još uvijek je jako puno ljudi koji se čude novcima koje isti zarađuju, a ni posao im ne priznaju pod onaj klasični - osmosatni, iako blogeri(ce) često provedu i više od osam sati dnevno u snimanju i montiranju materijala. 'Danas mi je jako smiješno kada se ljudi čude koliko naplaćujemo svoju uslugu. Ljudi tu pokazuju potpuno nepoznavanje influencer marketinga, mogućnosti istoga, truda i rada iza toga. Klijentima je danas jasno zašto trebaju ulagati u nas i koliko za te novce dobivaju natrag. Rezultati se kod nas vrlo jasno mogu prikazati', zaključuje Zibar.

YouTube

Maša Zibar

Aca Lukas

Aleksandar Vuksanović

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter