NASMIJEŠITE SE I OVAKO VAS CIJELO VRIJEME SNIMAJU

Zračne luke na velika vrata uvode novu tehnologiju od koje mnogi strahuju i smatraju je opasnom. 'Zgrabimo vam lice i potom ga spajamo s vašim podacima. Od toga jednostavno ne možete pobjeći'


Mia Mitrović
11.10.2019.16:20
Zračne luke na velika vrata uvode novu tehnologiju od koje mnogi strahuju i smatraju je opasnom. 'Zgrabimo vam lice i potom ga spajamo s vašim podacima. Od toga jednostavno ne možete pobjeći'
iStock

sažeto

Kritičari biometrijskih tehnologija smatraju da je ovo uvod u Vrli novi svijet totalnog nadzora, dok zagovornici ističu neosporive benefite za brzinu ukrcaja i sigurnost letenja 


Mia Mitrović
11.10.2019.16:20

U travnju 2019. Amerikanka MacKenzie Fegan prilično se iznenadila kada se ukrcala na let kompanije JetBlue iz SAD-a za Meksiko bez da ju je itko zaustavio kako bi provjerio njene putne isprave.

"Kada sam prolazila onim puteljkom sačinjenim od plastičnih barikada, pogledala sam u desno i vrata su se otvorila. To mi je bilo čudno. Pitala sam se kako je moguće da se ukrcam bez provjere", kazala je za CNN Travel.

Prije no što je sjela u avion, Njujorčanka je poslala kompaniji JetBlue kojom j letjela poruku na Twitter da joj objasne kako je moguće da su je ukrcali bez provjere.

"Jesam li identificirana zahvaljujući tehnologiji prepoznavanja lica? Jeste li pomislili da bi ljudi za takvo što trebali dati svoj pristanak?", napisala im je u poruci.

Etičnost i opravdanost

Deset minuta kasnije, stigao je i odgovor:

"Imate pravo odbiti taj postupak. Ispričavamo se zbog neugodnosti."

Slučaj je pokazao da se na nekim letovima u američkim zračnim lukama, a i šire upotrebljava tehnologija prepoznavanja lica, kako bi se ubrzao proces i na vrijeme uočile potencijalne prijetnje.

CROPIX arhiva

Tweet o letu kompanije JetBlue koji je objavila MacKenzie Fegan, inače njujorška novinarka, dobio je 8.500 lajkova i među tviterašima pokrenuo raspravu o etičnosti i opravdanosti uvođenja takve tehnologije.

"Ubrzano se približavamo ovakvom tipu automatizacije u kojem su naši osobni i biometrijski podaci na raspolaganju kompanijama korporacijama. Imam mnogo dvojbi i pitanja oko toga i mislim da bismo se oko toga svi trebali zapitati", kaže novinarka.

Biometrijska tehnologija umjetnoj inteligenciji omogućava identifikaciju osoba koristeći neke njihove fiziološke karakteristike, primjerice otisak prsta, sken lica ili rožnice. Uvođenje biometrijskih tehnologija, osobito na velike svjetske zračne luke nije novost.

Raoul Cooper, menadžer u British Airwaysu za CNN je rekao da njegova kompanija tehnologiju prepoznavanja lica na domaćim i međunarodnim letovima koristi već osam ili devet godina kako bi uspješno preusmjeravali putnike na njihove letove. Objasnio je i kako to funkcionira u praksi.

'Zgrabimo vam lice'

Kada putnik uđe u zračnu luku i dođe do prvog sigurnosnog chekcpointa, uređaj skenira njihovo lice.

"Zgrabimo vam lice i potom ga spajamo s podacima iz vašeg boarding passa", objašnjava slikovito Cooper.

Tako dobiveni podaci pretvaraju se potom u algoritme koji omogućuju putniku brži ukrcaj na željeni let. Brzina je, dodaje, ključni razlog zbog kojeg su uveli ovu tehnologiju.

"Sada je ukrcaj neusporedivo brži. Rekord nam je ukrcavanje 250 putnika 10 minuta bez da smo napravili velike redove na terminalu", otkrio je CNN-u.

iStock

S druge strane velike bare, američka vlada ovu tehnologiju koristi već 20-ak godina. Preporuka za korištenja tehnologije prepoznavanja lica, ali ne i obaveza, u SAD-u je na snazi od 1996. kada je usvojen Zakon o reformi ilegalne imigracije i imigracijske odgovornosti.

I komisija koja je istraživala terorističke napade 11. rujna 2001. zaključila je da je ova tehnologija ključna za američku nacionalnu sigurnost. Od tada se svi neamerički državljani koji ulaze na teritorij SAD-a fotografiraju te im se skeniraju otisci prstiju.

Traje oko dvije sekunde

Predsjednik Donald Trump 2017. je potpisao uredbu kojim se ubrzava proces uvođenja biometrijskih tehnologija u svim zračnim lukama, a inicijativu je podupirala i Obamina administracija.

Zbog toga se onima koji ulaze u SAD više ne uzimaju otisci prstiju, već ih se samo skenira, a podaci šalju službeniku Uprave za carine i zaštitu granica (CPB). Uprava skuplja fotografije svih putnika na svim letovima, no uglavnom koriste fotografije iz putnih dokumenata ili fotografije od prethodnih ulazaka u zemlju.

Na terminalu odlaska, snima se nova fotografija kojom upravlja CPB ili odobreni partneri u zračnim kompanijama ili zračnim lukama. Nova se slika uspoređuje sa starom, a ako se pojavi problem ili nepodudarnost, putnika se dodatno provjerava. Iz CPB-a kažu da proces traje oko dvije sekunde te da mu je točnost oko 98%.

iStock

Zagovornici ovog postupka kao glavne prednosti ističu sigurnost i brzinu. Također, zaposlenici zračnih luka i carinici zbog uvođenja tehnologije sada više ne moraju gubiti vrijeme na pregledavanje putnih isprava, već pažnju mogu posvetiti potrebitim putnicima poput osoba s invaliditetom, obiteljima s djecom ili onima koji imaju strah od letenja.

No, što ako netko odbije skeniranje?

Cooper iz British Airwaysa naglašava da se nikoga ne prisiljava da koristi biometrijski sustav. Ako netko odbije to u SAD-u, dobit će ručnu provjeru dokumenata. Novinarka s početka priče tvrdi pak da je prošla kroz biometrijsku provjeru bez pristanka.

"Ono što mi je bilo najviše uznemirujuće u cijeloj toj situaciji je to da uopće nisam bila obaviještena o tome što će se dogoditi", rekla je, no priznaje da je možda previdjela obavijest o scanu.

Što obični građani mogu učiniti oko ovog? Odgovor je - ništa. Kao što kaže Borg, otpor je u ovom slučaju uzaludan. Već živimo u eri u kojoj su svi naši osobni podaci, od slatke fotografije vešeg ljubimca do osobnih mišljenja o političkim temema i našim odjevnim ukusima na raspolaganju kompanijama.

Youtube screenshot

Zbog toga je era u kojoj živimo prozvana Big Data, a vlade i privatne kompanije već imaju brojne informacije o svima nama pa je biometrija u zračnim lukama samo kap u moru problema.

"Čitava situacija podsjeća me na Velikog Brata, a na takvo što nikada nisam pristala. Vlada ne bi smjela u dogovoru s korporacijama određivati što je dobro za građane, a što ne samo tako olako", kazala je CNN-u Fegan.

I članovi inicijative Borba za budućnost smatraju ovu tehnologiju opasnom.

"Tehnologija prepoznavanja lica veoma je opasan oblik kontrole nad ljudima. Mi ju promatramo vrlo slično kao nuklearno ili biološko oružje jer potencijalno može nanijeti veliku štetu ljudskom društvu i našoj civilizaciji", rekli su iz inicijative koja strahuje da na zračnim lukama američka vlada samo testira ovu tehnologiju te da će u budućnosti biti sastavni dio života, ne samo u SAD-u nego i u čitavom svijetu.

Široki osmijeh za Velikog Brata

Neki su zabrinuti i oko točnosti ove tehnologije, a kao primjer navode izvješće Američke unije za građanske slobode (ACLU) iz srpnja 2018. U njemu se navodi da je Amazonov sustav za prepoznavanje lica te godine zamijenio 28 fotografija članova Kongresa s onima iz policijskih kartoteka uhićenih za razne zločine. Većina njih bili su ljudi drugačije boje kože.

Iz CPB-a demantiraju takve brige i naglašavaju kako nije u planu nikakvo širenje ove tehnologije izvan zračnih luka te da fotografije putnika snimljenih biometrijskom tehnologijom automatski brišu iz sustava unutar 24 sata, a strane turiste čuvaju u posebnim i sigurnim datotekama, no i njih brišu u roku od 14 dana. Slično poručuju i iz British Airwaysa.

"Ljudi brinu o svojim podacima i mi njihove brigu shvaćamo ozbiljno pa svoje putnike detaljno informiramo o biometrijskom postupku", kazao je Cooper.

Da tehnologija prepoznavanja lica ima ogroman utjecaj na sigurnost, slažu se gotovo svi stručnjaci. Lažirati putnu ispravu sada je mnogo teže nego prije što otežava 'poslovanje' brojnim kriminalcima i teroristima.

"Jedinu brigu zadaje mi mogućnost da netko hakira baze biometrijskih podataka i tako otuđi podatke. Znanac iz IT industrije nedavno mi je rekao da postoje dvije vrste ljudi, oni koji su hakirani i oni koji to još ne znaju", kazao je CNN-u Jeffrey S. Price, profesor menadžmenta u avijaciji na sveučilištu u Denveru.

Biometrijska tehnologija uskoro će najvjerojatnije postati norma na svim svjetskim aerodromima. U dalekoj Kini biometriju koriste i izvan zračnih luka, a sve više svjetskih aerodroma ulaže u ovu tehnologiju. Londonski Heathrow trenutno prolazi kroz opravu biometrijsku revoluciju te ulaže oko 50 milijuna funti kako bi se tehnologija implementirala.

U bliskoj budućnosti na zračnim vam lukama stoga više neće trebati putovnica, niti boarding pass, već samo široki osmijeh za Velikog brata.

biometrijski sustav

Veliki brat

tehnologija prepoznavanja lica

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter