100posto intervju

Razgovarali smo s hrvatskim podcasterima: 'Maras je ispao neiskren, ispreskakao sam ga nakon dva piva!'


Vid Barić
18.03.2018.15:40
Razgovarali smo s hrvatskim podcasterima: 'Maras je ispao neiskren, ispreskakao sam ga nakon dva piva!'

sažeto

Našao sam se s hrvatskim podcasterima Ratkom Martinovićem, Nelom Simić i Igorom Vukom kako bi saznao više o neobičnom formatu koji je polako, ali sigurno, započeo ulaziti u prostor nezavisne hrvatske medijske produkcije


Vid Barić
18.03.2018.15:40

Živimo u brzom svijetu u kojemu nam se tisuće stvari istovremeno bore za pažnju i zato na Internetu korisnicima valja ponuditi konciznu, kratku i, najvažnije, brzu informaciju. Mantra je to koja je okupirala suvremenost i uvelike oblikovala medijsku sferu svijeta u kojemu živimo, posebice na Mreži, a da ona, nasreću, i nije baš sasvim istinita, dokazuju hrvatski podcasteri koji samostalno i bez izdavača objavljuju na internetskom kanalu YouTube te privlače publiku dužim video-formama u kojima razgovaraju sa sugovornicima u vremenskom rasponu i do puna tri sata!

Čak 165,476 Internet korisnika je krajem prošle godine s velikom pažnjom i zanimanjem ispratilo video-intervju hrvatskog Podcast Inkubatora, u kojemu je gostovao slavni MMA borac Mirko Filipović. U blockbusterskom intervjuu Mirko je sportskoj novinarki Dei Redžić iznio niz detalja iz privatnog i sportskog života, da bi se u jednome trenutku i rasplakao, na oduševljenje fanova koji su putem komentara na Youtubeu žalili što čitava stvar nije trajala i duže. Kamere su se ugasile nakon 2 sata i 52 minute, a za predočiti vrijednost formata koji u potpunosti ispada iz medijskih okvira na kakve smo navikli možda je najbolje izdvojiti komentar nepoznatog gledatelja na Youtubeu:

“Mirko je čovik i po! A podcast je čudesno jednostavan način da nešto takvo i otkriješ. Zato velika hvala cijeloj ekipi Podcast Inkubatora koja se očito svojski trudi da nam približi ljude, a ne osobe!”

Našao sam se s hrvatskim podcasterima Ratkom Martinovićem, Nelom Simić i Igorom Vukom kako bi saznao više o neobičnom formatu koji je polako, ali sigurno, započeo ulaziti u prostor nezavisne hrvatske medijske produkcije.

- Najvažnije je da podcast ne podsjeća na normalan intervju već na opušten razgovor u kafiću. Čini mi se da je ta ležernost ključni moment formata. Dovedeš gosta iz jednog polja, ali pričaš s njim i van tog konteksta, jer cilj ti je izvući širinu i predstaviti njegovu “drugu stranu”, a ne isključivo raspravljati o određenoj specifičnoj temi. Najvažnije je, zapravo, gosta dovesti u stanje u kojemu zaboravi da se taj razgovor uopće i snima. E tada počinju prave stvari – objašnjava mi Ratko, novinar s televizijskim i blogerskim iskustvom te jedan od voditelja Podcast Inkubatora kojega je pokrenuo s ranije spomenutom Deom, Markom Petrakom i producentom Sinišom Pašićem. A upravo je njihov podcast danas jedan od gledanijih u Hrvatskoj – prati ih gotovo šest tisuća vjernih Youtube pretplatnika, a ekipa iza projekta je u godinu dana odradila 214 sati materijala. Na svojoj su sofi ugostili točno 102 gosta iz svih sfera života, a ukupno vrijeme pregleda njihovih emisija od svih strane korisnika iznosi – 42 godine!

Format podcasta se pojavio prije desetak godina, kada je informatički gigant Apple u tek predstavljeni iPhone odlučio integrirati “podcast player”, koji će uskoro istisnuti radio, po svoj prilici zbog toga što korisnicima nudi opciju da program slušaju “na zahtjev” - odnosno onda kada su sigurni da raspolažu dovoljnim vremenom i interesom za takvo što. Uskoro je podcast završio u video-formatu, prije svega zbog dostupnosti tehnologije i prirode svijeta u kojemu živimo, a danas su se u SAD-u najuspješniji podcasteri prometnuli u ključne medijske igrače koji broje milijune klikova i pogleda.

- U brzom vremenu u kojem živimo slika je postala jako važna, ona nam daje dodatnu dimenziju interesa, iako starije generacije i dalje mogu “izdržati” audio podcast. Ljudima koji su  odrasli na radiju, koncept zvuka bez slike je poznat. I ja sam iz te generacije, obožavam radio drame i reportaže, a u autu ih slušam čak radije nego glazbu, no razumijem da korisnicima danas moramo ponuditi podcast u obliku videa. Podcast video se zapravo naziva vodcast, ali termin se nije uhvatio, pa mi i dalje ono što radimo nazivamo podcastima – govori mi Nela Simić, djevojka koja stoji iza nedavno pokrenutog podcasta Nela Simić TV. Nela iza sebe ima dobranog medijskog iskustva, prvenstveno na radiju gdje je dugo vodila razne programe i emisije. Zanimljivo, tu činjenicu izdvaja kao problem, a ne prednost pri snimanju podcastova.

- Teško je kad iza sebe imaš stotine formatiranih, klasičnih intervjua. Nije se bilo lako prebaciti u taj kontekst u kojemu i ti kao voditelj ravnopravno sudjeluješ u raspravi s gostom i nemaš određen smjer razgovora. U podcastu mogu iznositi svoja mišljenja, dapače to je dobrodošlo, dok na radiju to nije praksa, bar kada govorimo o intervjuima. U podcastu ti jednostavno moraš nametnuti svoju osobnost, jer zbog nje će te ljudi gledati, s obzirom na to da iza sebe nemaš prepoznatljivu medijsku kuću kojoj će se publika vraćati iz navike.

S tezom da je osobnost voditelja odnosno novinara jedna od bitnijih stvari u proizvodnji podcasta slaže se i Ratko.

- Ljudima je jednostavno dosta generičkog sadržaja, voditelja i emisija. Vidi, u podcastu su voditelji autori, nisu prezenteri. Od deset najuspješnijih voditelja u SAD-u, devet je izrazitih ekscentrika. Ljudi žele to. Na televiziji nema emocije, sve je izrežirano od prve do zadnje sekunde. Mislim da upravo zbog toga zadnja istraživanja pokazuju da je televiziji ondje dodatno pala gledanost, dok format podcasta nezaustavljivo raste – kaže mi pa nadoda kako je uvjeren da ljudima dosta znači i činjenica kako iza nezavisnih podcasta ne stoji nikakva mašinerija, ideologija ili interesne skupine. Uvjerava me kako sadržaj podcasta ovisi isključivo o voditelju i njegovim planovima za gosta.

Igor Vuk je baš nedavno također pokrenuo svoj The Podcast, a veli kako mu je trebalo nekoliko emisija da se uhoda i dođe do onoga što je zamislio. Snimanju emisija se, kao i ostali moji sugovornici, posvećuje iz hobija i u slobodno vrijeme, a priznaje i kako mnogo uči iz domaćih, kao i stranih podcasta koji su mu bili inspiracija i motiv da pokrene vlastiti program.

Jako me zanimalo kako dolazi do gostiju s obzirom na to da je  nov na sceni.

- Hvatam goste na razne načine. Često i preko Facebooka. U početku mi je bilo dosta teško ali kada se stvar zakotrljala, postalo je mnogo lakše. Sada kada iza sebe već imam dvadesetak epizoda do gostiju dolazim i putem preporuka. Nekoga ugostim, bude mu dobro pa mi preporuči nekog zanimljivog sugovornika i čitava stvar na taj način postaje samoodrživa – objašnjava mi Igor kojemu, kao i ostalim mojim sugovornicima, veliko zadovoljstvo pričinjava i činjenica da kroz svoje podcast programe mogu predstaviti javnosti ljude koji su izvrsni u raznim poljima, ali šira javnost ne zna za njih.

 - To mi predstavlja apsolutno zadovoljstvo, iako uživam i u ugošćavanju medijski poznatih te etabliranih lica koje mi je onda izazov predstaviti u drugačijem svijetlu – završi Igor, na što se Ratko nadoveže s jednom zanimljivom anegdotom iz jedne od prethodnih emisija, kada je u dvosatnom podcastu ugostio SDP-ovog Gordana Marasa.

 - Maras mi je ispao pomalo neiskren. Pretpostavljam kako su mu njegovi PR-ovci sugerirali kako je moja emisija prava prilika da se prezentira u drugačijem svjetlu, ajmo reć´ da se rebrandira. Onda se malo preforsirao, a ja ga ispreskakao nakon dva piva i više nije znao gdje je. Zanimljivo, bio je zadovoljan odrađenim razgvorom na kraju. S druge strane, super da je uopće došao, HDZ-ovci su me redom odbijali – završi Ratko pa nadoda kako je uobičajeno da se tijekom snimanja podcasta ispijaju piva i puše cigarete. Psovanje nije zabranjeno i ne cenzurira se.

Složim se kako to u potpunosti upada u pojam ležernosti i nepodrednosti koje će svi moji sugovornici istaći kao ključne za format, no morao sam upitati što je onda s oglašivačima, odnosno  monetizacijom ovih projekata, budući da navedeni nisu naučeni ulagati u ovakve i slične projekte.

 - Čini mi se da je marketingška slika kod nas pomalo zastarjela. Neke agencije kojima sam se obratio nisu niti znale što je podcast. To mi je bilo nevjerojatno budući da američki podcasti bombardiraju društvene mreže i javni prostor općenito. Šteta, jer potencijal je ogroman, zamisli koliko toga možeš izreklamirati u tri sata emisije. Dodatno, kod nas je marketing u medijima dosta vezan uz osobna poznanstva, pa i ako proizvodiš super sadržaj, a ne poznaješ nekoga, nećeš doći do love. Naravno, svima problem predstavljaju i psovke, kao i alkohol. Pa im se onda ne sviđaju gosti, ne sviđaju im se teme, oni bi to drugačije... Neka ih, ne sumnjam da će vrlo skoro doći vrijeme u kojemu će se oni morati prilagođavati nama, bez puno prohtjeva – uvjeren je Ratko koji sa svojom Podcast Inkubator ekipom još nije uspio monetizirati projekt. Kažem mu kako mi je to zaista nevjerojatno, s obzirom na brojke i sadržaj koji proizvodi. Tu se ubaci Nela.

- Mislim da je afirmacija podcasta u tom smislu pitanje trenutka. Čak ne bih gledala na podcast kao na nešto izdvojeno već bi ga stavila u cijeli taj paket mogućeg online oglašavanja, influencera, blogera i ostalih on line formata. Blog je nešto starija forma i mnogi blogeri u Hrvatskoj od toga žive. Ne sumnjam da ista sudbina čeka i podcast. Mislim da kvaliteta uvijek prodaje, samo trebaš odabrati pravu nišu, tako ćeš najbrže stići do oglašivača. Ključno je pronaći brand koji se može uklopiti u tvoj sadržaj i formu – uvjerena je i Nela u sjajnu budućnost podcast formata, a navodi kako će ključni moment biti onaj u kojemu će domaći mejnstrim prepoznati podcast format kao relevantan medijski sadržaj.  Opet istakne primjer blogova te Instagrama koji su se totalno etablirali u široj javnosti te imaju pristup oglašivačima, monetizaciji te svemu onome što je potrebno da se iz uhodanog i kvalitetnog hobija napravi dobar biznis.

Ratko, s druge strane, u tome ipak vidi omanji problem – uvjeren je kako će s probojom podcasta u mejnstrim velike medijske kuće preuzeti format kojega neće dobro interpretirati, što bi moglo dovesti do krivog shvaćanja podcasta kao takvog.

- U Americi su veliki mediji pokušali napraviti protutežu nezavisnim podcastima, ali mahom su uzeli svoje već etablirane novinare  kojima je teško bilo pokazati svoju autentičnost u ovom formatu i to nije izgledalo  dobro te su ljudi prepoznali da su ovi sadržaji fejk. Zamisli sad nekog generičkog hrvatskog voditelja, poznato lice, koje sada odjednom mora s gostom popiti pivo tijekom razgovora ili zapaliti cigaretu. Neće ići, to ne paše u njihov generalni voditeljski posao i imidž. Nije lagano nama voditeljima podcasta, kolege misle da smo neozbiljni zbog ove neposrednosti, osobno mislim da bi u Hrvatskoj imao problem doći do nekog drugog medijskog angažmana zbog vlastite prezentacije u podcastima koje vodim – završi Ratko pa se uključi  Igor sa svojim mišljenjem na temu.

 - Novinari i voditelji u velikim medijima su naučeni na nešto drugo, oni moraju prezentirati sebe, kuću u kojoj rade i napraviti se ozbiljnima. Okej, istina da i mi u Hrvatskoj u zadnje vrijeme imamo  voditelje kojima je dopušteno imati osobnost u poslu, ali to je i dalje rijetkost. Ipak, pretpostavljam da će se s rastom podcast formata i to sve više mjenjati, no to ostaje za vidjeti – pojasni mi Igor, a ja sam, budući da mi je uspjelo okupiti gotovo čitavu podcastersku scenu za jednim stolom, morao upitati kako gledaju jedni na druge i jesu li si konkurencija.

- Ne smatram da smo si konkurencija u nekom negativnom smislu, ako ljudi zavole jedan podcast, zainteresirat će ih i drugi. Uostalom, s više podcasta publika će se, kao i potencijalni gosti, brže i uspješnije naviknuti na ovaj neobični format. A mislim da je to dosta bitno – uvjeri me Igor, na što Nela poentira: “Konkurencija nije problem, tako se stvara tržište i privlače se oglašivači. Znaš kako ono kažu, gdje nikne jedan kebab, evo ih još dva.”

intervju

podcast

Podcast Inkubator

Ratko Martinović

Nela Simić

The Podcast

Nela Simić TV

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter