TO SU KAMIKAZE, VEĆ IMA SMRTNIH SLUČAJEVA

Prometni stručnjak za 100posto: 'Nesreća s električnim romobilima ima sve više, radi se o naletima na pješake, sigurno će doći do nesreća s teškim tjelesnim povredama.' Jure i do 65 na sat, zar takvu zvijer treba voziti među pješacima?!


Mia Peretić
11.10.2019.19:45
Prometni stručnjak za 100posto: 'Nesreća s električnim romobilima ima sve više, radi se o naletima na pješake, sigurno će doći do nesreća s teškim tjelesnim povredama.' Jure i do 65 na sat, zar takvu zvijer treba voziti među pješacima?!
Profimedia / ilustracija

sažeto

Vozača romobila sve je više, a pitanje je vremena kada će i nesreće biti teže


Mia Peretić
11.10.2019.19:45

Nedavno sam pregledavanjem Twittera naišla na zanimljivu objavu korisnika te društvene mreže s čijim sam se razmišljanjima odmah povezala, iako se radi o meni nepoznatoj osobi.

"Molim da se regulira status j*****h romobila u prometu".

Jer, i ja sam pomislila nešto slično, a priznat ću, u sebi sam pošteno opsovala kada me jednog jutra prilikom izlaska iz zgrade skoro "pokosio" vozač električnog romobila. Nisam ga ni vidjela ni čula, jednostavno je proletio i da sam napravila samo korak više, s obzirom na brzinu, za mene to ne bi dobro završilo.

Priznajem da još nisam usvojila istu naviku da prije izlaska iz stana prvo zastanem i pogledam lijevo i desno, kao što bih to učinila na semaforu prije prelaska pješačkog prijelaza. S obzirom na nedavno iskustvo, mislim da ću od sada morati uvesti i tu praksu.

Da pojasnim, načelno nemam ništa protiv "alternativnih" prijevoznih sredstava. I sama vozim bicikli, dapače, svojevremeno sam radila i reportažu o očajnom stanju infrastrukture za bicikliste, stoga se ne smatram klasičnom mrziteljicom, već osobom koja je uočila jedan nov i poprilično opasan trend. Električni romobili su praktični i doimaju se iznimno zabavnim, no istovremeno su vrlo tihi i poprilično brzi. Po mom mišljenju i previše brzi kako bi ravnopravno dijelili nogostup s pješacima, gdje iznenađujuće, ali po zakonu, oni pripadaju.

Boris Kovacev / CROPIX

Mogu ići i više od 'toleriranih' 25 km/h, no zakon ih tretira kao pješake?

Naime, električni romobil kao posebna kategorija u našem zakonu ne postoji. Zakon o sigurnosti prometa na cestama romobil spominje jedino u djelu koji propisuje kretanje pješaka, odnosno Članku 124. stavku 2. koji kaže da je "na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i sl.".

Iz toga proizlazi da se, baš kao pješaci, vozači električnih romobila moraju kretati nogostupom ili drugom površinom za kretanje pješaka. Ako to ne budu činili, slijedi im novčana kazna od 300,00 kuna. Za vožnju romobila nije potrebno imati vozačku dozvolu, kacigu, ni reflektirajući prsluk iako im brzina može doseći i 60 kilometara na sat.

'Naleta na pješake ima sve više, sigurno će doći do nesreće s teškim tjelesnim povredama'

S obzirom na sve navedeno, zaključili bismo da su popularna prijevozna sredstva nove 'nesreće na dva kotača'. Varamo li se?

"Zabilježeno je sve više slučajeva naleta na pješake, električni romobili su vrlo opasni na cesti jer vozač automobila vidi samo malenu figuru. No, napominjem, oni se ne bi ni smjeli voziti cestom, iako je primijećeno da to rade. Po mom mišljenju, ne bi se smjeli voziti ni nogostupom", kaže nam sudski vještak za cestovni promet Goran Husinec.

Ronald Gorsic / CROPIX

Problem je u tome što se, kako kaže, romobile do sada nije uvrštavalo u zakonodavstvo jer su se smatrali dječjim igračkama. Električnih romobila tada još nije ni bilo.

"Romobili koje u zadnje vrijeme najčešće viđamo spadali bi u kategoriju motornih vozila. Romobil svakako spada pod vozilo i ugrožava pješake. Moderni električni romobili danas idu i preko 35 kilometara na sat što je već ogromna brzina", smatra Husinec.

Električni romobili ne spadaju ni pod bicikle, s obzirom na to da se bicikli zakonski definiraju kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale.

"I električni bicikli koji prelaze te gabarite već spadaju u skupinu motornih vozila. Svi električni bicikli koji se uvoze iz EU ograničeni su na 250 Wata i 25 km/h, osim onih koji se prodaju na crno. Oni su jači", kaže nam sugovornik i dodaje:

"Problem je i što električni romobili premašuju te zadane vrijednosti. Teško ih je uočiti, a kada bismo gledali strogo zakonski, njima se ne biste smjeli nigdje voziti. Oni koji nemaju 250 W i sporiji su ne bi se smjeli voziti pješačkim nogostupima jer se tamo ne smiju kretati niti biciklisti", kaže Husinec.

Iako policija ne daje podatke o nesrećama u kojima su sudjelovali vozači romobila, stručnjak nam kaže da ih ima sve više.

"Nemam statistiku jer je to još novo, no to su nesreće koje su karakteristične za bicikliste, dakle naleti na pješaka na nogostupu. Treba reći da se nesreće u kojima nema težih povreda ne bilježe jer nitko ne zove policiju, a sve ostane samo na isprikama. No, sigurno će doći do nesreća koje će završiti teškim tjelesnim povredama".

Kupcima su dostupni i modeli kojima možete juriti do 65 km/h. Takvu "zvijer" bi netko trebao voziti među pješacima?

Električni romobili ostvarili su pravi boom na tržištu, moguće ih je kupiti svugdje: od trgovina sportske opreme, u trgovačkim centrima, te na internetu.

Brzom pretragom ponude ubrzo smo naišli na zaista impresivan model koji košta 11,610.00 kn, postiže brzinu do 65 km/h, a snaga motora je 2 x 1000 W. U opisu proizvoda stoji rečenica da njegovi motori pružaju više nego dovoljno snage da apsolutno posramite bilo koje drugo vozilo na ulici, te kako je to nevjerojatan romobil za putovanje na posao".

S obzirom na specifikacije ovog, za sada još uvijek "dječjeg" vozila koje može juriti više od 60 km/h, pitamo se kako je moguće da je upravljanje takvim električnim romobilima dopušteno među pješacima, gdje trenutno i spadaju?

Screenshot / oglas

'Hitno napraviti biciklističke staze po kojima će voziti sva ta nova vozila'

Odgovor na to pitanje, čini se, nećemo dobiti tako skoro jer sve mjerodavne institucije još uvijek šute. Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović u rujnu je izjavio kako su električni romobili vrlo brzi, voze se po pješačkim zonama, dosežu 20 km/h i to će se prije ili kasnije morati regulirati. Kada i kako, još nije poznato.

Goran Husinec smatra kako je pravo rješenje u izmještanju električnih romobila s pješačkih nogostupa:

"Trebalo bi hitno i za njih i za bicikliste napraviti biciklističke staze po kojima bi se mogli nesmetano kretati, iako se ni po njima ne bi smjeli voziti brže od 25 km/h. Jer vi iz auta ne možete percipirati niti njegov položaj niti brzinu. Po njima bi se kretala sva ta nova vozila, bicikli, električni bicikli i romobili".

S njim se slaže i jedan od sudionika male ankete koju sam provela za potrebe teksta.

"Treba ih svrstati kao i električne bicikle (250 W i 25 km/h limiti). Onda treba napraviti odgovarajuću infrastrukturu za bicikle - minimum bi bio poštivanje Pravilnika o biciklističkoj infrastrukturi koji je od ove godine u punoj primjeni i ne iscrtavati staze ako time ne ostane pješacima barem metar. E onda kad je sve tako uređeno (ne samo propisima, već i provedbom) možemo kažnjavati".

Što kažu građani? 'To su kamikaze'; 'Čisti darvinizam na djelu'

Naime, od ukupno 19 osoba koje su odgovorile na anketno pitanje 'Živiraju li vas električni romobili', tri su se izjasnile kako ih ne smatraju problemom.

"Vozim i kamion i kombi i auto i motor i bicikl i pješačim. Možda zato razumijem sve strane i nitko me ne živcira, osim loših vozača, što se opet uglavnom svodi na sebičnost. Dakle, u cijelom prometu imam problem samo sa sebičnim ljudima koji misle da zaslužuju poseban tretman, da se svi drugi moraju prilagoditi njima, i da bi bilo dobro da drugi ne postoje", rekao je jedan od rijetkih ne-mrzitelja romobila.

S druge strane, većina se izjasnila kako ne smatraju da im je mjesto među pješacima.

"Biciklisti, romobili, mopedi. Da parafraziram 'Životinjsku farmu', četiri kotača dobra, dva kotača loša", "Oni su na pješačkim površinama, tamo im nije mjesto. Osim što su izraz vrhunske dekadencije i lijenosti, pa su mi samim time još odbojniji, konstrukcija je toliko nesigurna da je to čisti darvinizam na djelu".

Neki su naveli i izravne primjere u kojima su vidjeli romobiliste u kršenju prometnih pravila.

"Jučer se jedan junak spuštao maksimirskoj - usred trake - križanje, bez kacige, juri prema sjecištu tramvajskih tračnica. Dva puta sam vidio (mislim da je bio isti momak) kako se vozi između tračnica Maksimirskom a iza njega tramvaj".

Damjan Tadic / CROPIX

Zabranili ih u Njemačkoj, čovjek poginuo u Francuskoj

Visoki dom njemačkog parlamenta Bundesrat potvrdio je prijedlog ministra prometa da se električnim romobilima zabrani kretnje pločnikom. Njemačka je tako postala još jedna u nizu zemalja koje su donijele takvu odluku. Vozač mora biti stariji od 14 godina, a ograničenje brzine je 20 km/h. Loša vijest za bicikliste koji ionako muku muče s električnim romobilima koji ih napadaju iz svih smjerova je da neće biti prognani s biciklističkih staza.

istock

Muškarac iz Francuske poginuo je na električnom romobilu nakon što ga je na autocesti udario motociklist, a to je bila treća smrt povezana s električnim romobilima u pariškoj regiji. Gradske vlasti u Parizu uvele su ograničenje brzine na 20 km/h i novčane kazne od 20 eura za prekršitelje.

Pa iako se sigurno radi o prijevoznom sredstvu budućnosti, šteta je što se već stvorio toliki antagonizam između svih sudionika u prometu, a sve zbog manjkave i neadekvatne reakcije nadležnih institucija.

promet

nesreće

električni romobil

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter