propali slikar i najveći zločinac

Ovo je slika koju je Hitler toliko želio u svojoj zbirci da su je nacisti ukrali samo za njega, a napokon je vraćena potomcima židovske obitelji


Mia Peretić
24.09.2019.17:00
Ovo je slika koju je Hitler toliko želio u svojoj zbirci da su je nacisti ukrali samo za njega, a napokon je vraćena potomcima židovske obitelji
Profimedia

sažeto

Praunuka vlasnika slike smatra kako ona danas ima simboličnu važnost za sve obitelji kojima su ukradene umjetnine


Mia Peretić
24.09.2019.17:00

Dramatična slika koju su nacisti prije 80 godina ukrali bogatoj židovskoj obitelji kako bi bila uvrštena u Hitlerovu osobnu kolekciju, vraćena je potomcima vlasnika i izložena u muzeju američke savezne države Sjeverne Karoline. Slika poznata pod imenom "Ptice grabljivice napadaju kokošinjac", oteta je obitelji Neumann iz Beča još 1938. godine, a povjesničari vjeruju da je trebala završiti u Hitlerovom muzeju.

Wikipedia

Praunuka ušla u trag slici i vratila je baki za rođendan

Praunuka vlasnika, Alexandra Cardarelli, desetljećima kasnije napokon ulazi u trag impozantnom ulju na platnu koje se nalazilo u podrumu austrijskog muzeja. Uspjela je vratiti umjetninu i pokazati je svojoj baki kao dio poklona za 93. rođendan.

"Čini se da je ovu sliku za Adolfa Hitlera nabavio njegov trgovac umjetninama, s planirano je da bude obješena u njegovom muzeju u Linzu. Ova se slika definitivno uklapa u kategoriju onoga što su nacisti smatrali velikom umjetnosti", rekao je kustos Dennis Weller.

Ne zna se autor ni vrijeme nastanka, no vjeruje se da simbolički prikazuje sukob katolika i protestanata

I zaista, na slici je prikazana scena u kojoj ptice grabljivice napadaju kokoši i pijetlove u kokošinjcu, dok u pozadini bježi mladi muškarac. Datum i vrijeme nastanka slike nisu poznati, a povjesničari umjetnosti vjeruju da bi autori mogli biti flamanski majstori 17. stoljeća Adriaen van Utrecht i Jakob Jordaens. Umjetničke suradnje u slikarstvu tog doba nisu bile ništa neobično, a kustos Weller kaže da je na istom djelu ponekad radilo čak i do 10 različitih slikara. Smatra se da je na slici simbolično prikazan sukob između katolika i protestanata, pri čemu su protestantske ptice kokoši, a grabljivice katolici toga vremena.

Hitler je kao propali slikar oduvijek bio zainteresiran za umjetnost, no modernu je naprosto prezirao

I zaista, s obzirom na Hitlerov prijezir spram moderne umjetnosti, koji se manifestirao kroz konfiskaciju svih sjela futurizma, dadaizma i svih ostalih pravaca moderne koji nisu bili u skladu s njegovim estetskim principima, te kulminirao izložbom 'Degenerične umjetnosti' na kojoj su djela modernista izložena javnom izrugivanju, ovaj surovi prikaz borbe životinja za prevlast i preživljavanje savršeno se uklapa u nacističke estetske, ali i ideološke principe.

Nadalje, Hitler je bio veliki ljubitelj umjetnosti s obzirom da je početkom 20. stoljeća u Beču čak dva puta pokušavao upisati studij slikarstva, no bez uspjeha. U svojoj knjizi Mein Kampf napisao je kako je već u dvanaestoj godini spoznao kako bi mogao biti umjetnički slikar, što ga je dovelo u sukob s ocem koji je za njega namijenio zanimanje državnog činovnika:

"Želio sam, postati slikar i ni uz koju svjetsku silu činovnik", piše u početnom poglavlju zloglasne knjige, a poznato je i kako je Hitler neko vrijeme proveo prodajući svoje razglednice i slike s gradskim motivima, te radeći kao pomoćni radnik u građevini i općenito životareći od jednog posla do drugog. 

Screenshot / YouTube

Ova slika je simbol borbe za povrat umjetnina

Zbog svoje zanimljive sudbine, Alexandra Cardarelli smatra kako slika koju je vratila svojoj obitelji, te ustupila američkom muzeju danas ima dodatnu simboliku kao umjetničko djelo koje bi trebalo ohrabriti i ostale obitelji da ustraju u borbi za davno otete umjetnine.

umjetnost

Hitler

slike

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter