Četvero radnika Croatia Airlinesa za 100posto

'Ostajemo bez kvalitetnog kadra. Pohlepa i politika nas uništavaju, ali još uvijek postoji tračak nade'


Mia Mitrović
23.11.2019.12:00
'Ostajemo bez kvalitetnog kadra. Pohlepa i politika nas uništavaju, ali još uvijek postoji tračak nade'
Tom Dubravec / Cropix

sažeto

O stanju u kompaniji prorazgovarali smo s pilotom, stjuardesom, aviomehaničarem i nesuđenim predsjednikom uprave. Svi oni nadaju se da Croatia Airlines neće postati novi Uljanik 


Mia Mitrović
23.11.2019.12:00

Hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines svoj je 30. rođendan dočekala u neizvjesnosti i problemima. Na proslavi rođendana u rujnu, pojavio se neočekivano i sam premijer Plenković te obećao da će kompaniju dokapitalizirati s 250 milijuna kuna. S obzirom na stanje u zemlji, mnogi se pitaju kako to da država ima novca da spašava Croatiju Airlines, a kada prosvjetari traže povećanje plaća, govori im se da je državna kasa prazna.

Zbog lošeg stanja u kompaniji negoduju i njeni brojni zaposlenici. 

"Iskreno, nama je već svima polako dosta svega. Među posadom vlada letargija jer smo sve probali, a ništa se nije promijenilo. Sve je po starom, politika prema nama je ista, direktori su vječni i nepromjenjivi. Srećom pa je država uletjela s ovim parama. Da nije, ne bi nam imali čime isplatiti plaće", govori nam jedan dobro upućeni, dugogodišnji pilot Croatia Airlinesa koji je želio ostati anoniman.

Ranko Suvar / CROPIX

"A što da vam kažem, Hrvat bi i čekić pokvario, kako kaže jedan moj kolega. I Grčka je imala slične probleme kao i mi pa ih je riješila, zahvaljujući sposobnom menadžmentu koji nama ozbiljno manjka. Naš predsjednik uprave je simpatičan čovjek i nije lopov, za razliku od onih koji su bili prije, no problem je u tome što je nesposoban. On je drag poput prvog susjeda kojem povjerite na čuvanje ključeve kada odete na godišnji, no definitivno nije kompetentan da vodi kompaniju kao što je Croatia Airlines", iznosi nam svoje mišljenje o aktualnom predsjedniku uprave iskusni pilot. 

Prijeti nam mađarski scenarij

Inače, po kuloarima kruži priča da aktualni šef kompanije Jasmin Bajić i dalje u kompaniji zastupa interese nekadašnjeg predsjednika uprave Ivana Mišetića koji je iz Croatia Airlinesa prešao u Atlantic grupu. Njegova kći, 30-godišnja Tena Mišetić radi kao asistentica u uredu premijera Andreja Plenkovića i slovi za jednu od njegovih najbližih suradnica. Tenu Mišetić zamijetili smo prije nekoliko dana jer je u decentnoj plavoj haljini i vrtoglavim štiklama pripadajuće boje uspješno vodila program Kongresa EPP-a.

Goran Mehkek/CROPIX

Dugogodišnji zaposlenici prilično su skeptični prema scenarijima za spas Croatia Airlinesa. Ne zna se koji je blesaviji, smatra naš sugovornik.

"Ne znam kome je pala na pamet ideja da ju preuzmu mirovinski fondovi i da građani od svojih mirovina financiraju kompaniju koja bilježi gubitke već 25 godina. Kombinaciju da se u sve to uključi i ACI, neću ni komentirati jer ne vidim kakve veze ima nautika s avijacijom. O ideji da se osnuje holding koji bi činila Croatia Airlines i profitabilne zračne luke koje bi krpale njene gubitke valja pitati ravnatelje ovih zračnih luka. Nisam siguran da oni o tome imaju pozitivno mišljenje. Iako, to je najmanje loša ideja od svih navedenih i nju je prije 12 godina predlagao nekadašnji ravnatelj Zračne Luke Zagreb i nesuđeni direktor Croatie Airlinesa Boško Matković. I ja bih kao i svi da Croatia ostane hrvatska, ali ne ovako kao što je bila do sad", objašnjava nam pilot koji je dobro upućen u zbivanja u kompaniji.

Unutar kuće, kaže nam on, puno se raspravlja i o tome koliko je premijerova ideja o dokapitalizaciji uopće legalna.

"Croatia Airlines već je dobila pomoć za restrukturiranje 2011., a zakon nalaže da iduća pomoć ne može biti dodijeljena prije isteka roka od deset godina. Slično se dogodilo Malévu, mađarskom nacionalnom avioprijevozniku kojem je država 2012. pomogla na sličan način pa je EU naložila da se novac mora vratiti što je prouzročilo stečaj kompanije. Kuća se trenutno nalazi na skliskom terenu, a naša je sudbina u rukama dvoje ljudi koji nemaju nikakvog iskustva da donesu pravu odluku", kazao nam je dugogodišnji pilot koji dodaje da letačko osoblje letargiju i zabrinutost nadoknađuje mukotrpnim radom pa srećom, ne stignu razmišljati o upravljačkim problemima.

Profimedia

"Puno smo radili u sezoni, a i od 1. studenog ponovno imamo posla kao u sezoni jer je puno ljudi otišlo na godišnji odmor. Što se tiče odlaska kadrova iz kompanije, to je zaustavljeno u odnosu na situaciju od lani. Zadnji pilot otišao je početkom godine i otad više nitko nije otišao. Slično je i kod stjuardesa", otkriva nam pilot Croatie Airlinesa.

Odrekli se čiste dobiti 

Izgleda da je problem odlaska školovanog kadra je smanjen. Samo godinu dana ranije, iz kompanije je otišlo tri pilota, četiri stjuardese i čak 50 posto aviomehaničara. Problem odlaska iskusnih aviomehaničara lani su priznali in na konferenciji za medije koji je održala uprava. Među onima koji su napustili kompaniju je i naš drugi sugovornik, iskusni aviomehaničar koji nas je također molio da ostane anoniman.

Koliko je avioinženjera ove godine napustilo kompaniju nije nam znao točno reći, no kroz šalu kaže da su 'ostali samo oni koji ne znaju engleski'. I naš je drugi sugovornik iz redova aviomehaničara, kao i mnogi, pobjegao trbuhom za kruhom, najprije u Njemačku, a sada 'šara malo po Europi jer posla ima koliko hoćeš i dobro se plaća'.

"Održavanje aviona koje provodi Croatia Airlines cijenjeno je u svijetu i kompanija tu ima puno veći ugled nego što ga ima u prometu. Za Croatiju radi vrlo kvalitetan kadar koji ne održava samo njihove zrakoplove već i one velikih europskih kompanija poput Lufthanse ili Thomasa Cooka. Narudžbe su dolazile stalno. To je za Croatiju čista dobit jer nema troškova osim plaća za osoblje. No, izgleda da su se stvari promijenile, jer Croatia ne stigne održavati ni svoje avione, pa sumnjam da su sposobni održavati tuđe. To je velika tragedija za kompaniju jer je održavanje dio poslovanja koji je najisplativiji jer generira čistu dobit. Pilote je puno lakše naći nego dobre mehaničare, a oni generiraju tvrtkama čistu dobit jer piloti često lete na linijama koje su u minusu”, objašnjava nam ovaj 'aerogastarbajter'.

Screenshot YouTube

Croatia Airlines ima veliki ugled u Europi što se održavanja tiče, kaže nam, a s iskustvom rada u Croatiji Airlinesu u životopisu dobrodošao je na svim europskim aerodromima čemu trenutno svjedoči. I njega situacija u kompaniji pogađa. Nedostaje mu Hrvatska, prijatelji i kolege koji su ostali, no do daljnjega se nema namjeru vraćati. 

"Nema šanse da se vratim dok se puno stvari ne promjeni", odlučan je avioinženjer.

Porblem je politika

Stanje unutar kompanije nije htio posebno komentirati jer, kaže, nije više dovoljno upućen.

"Croatia Airlines državna je firma i ima slične probleme kao i svaka. Čini mi se da je, kao i uvijek, problem politika. Nesrazmjer između nesposobnosti vodstva i kvalitete operativnog kadra je golem i on se mora smanjiti. Što god mi mislili, Croatia je u Europi poznata po vrhunskoj kvaliteti održavanja i letenja”, govori mladi avioinženjer.

Vrhunska kvaliteta održavanja i letenja u Croatia Airlines i dalje privlači mlade kadrove. Među njima je i jedna stjuardesa u ranim dvadesetima. Politika i drame unutar kuće ju ne zanimaju jer o njima ne zna gotovo ništa, a svoj posao ne bi mijenjala ni za što na svijetu.

Cropix

"Kada sam čula da mi se nudi prilika da radim za Croatiju Airlines, bio mi je to najsretniji dan u životu. Ovo je posao iz snova, a ekipa s kojom letim je najbolja na svijetu. Svi smo velika obitelj koja se voli. Zbog toga sam, bez obzira na sve što se događa, optimistična i mislim da će svi problemi biti riješeni. Imam osjećaj da je najgore prošlo i da za Croatia Airlines dolaze neka bolja vremena", rekla nam je kratko mlada stjuardesa.

Ima još nade

Optimističan je i Boško Matković, bivši ravnatelj zagrebačke zračne luke i nesuđeni direktor Croatie Airlinesa čiju je kandidaturu podržala većina zaposlenika kompanije i stručnjaka za avijaciju. Osnivanje holdinga zračnih luka ili jedinstvenog poduzeća Zračne luke Hrvatske, Matković je predlagao prije više od 12 godina. Kako ističe, tad je smatrao da je nužno čitavi sustav hrvatskog zrakoplovstva racionalizirati i osnažiti prije svega infrastrukturno i organizacijski, što bi podiglo poslovanje na višu razinu i time polučilo i bitno bolje financijske rezultate. Croatia Airlines bi efektom spojene posude, dakle ne nužno kao članica holdinga, imala kolateralne koristi. I tad i danas, smatra da je ključ rješenja u samom poduzeću.

Darko Tomaš/CROPIX

"Croatia Airlines je već dugo kronično u teškom stanju. U avijaciji sam proveo svoje najzrelije poslovne godine i stalno sam težio izvrsnosti i iznalaženju najboljih rješenja prvenstveno za Zračnu luku Zagreb s čijom koncesijom se nisam nikako slagao, a nastavno na to i na cijeli sustav zrakoplovstva pa i za samu Croatiju Airlines. Koncept konsolidacije u jednu bazu je po meni definitivno najbolje rješenje, jer bi proizvodio ozbiljan profit koji bi potom bio ulagan u daljnji razvoj hrvatske avijacije. Modelu bih umjesto ACI-a priključio Zrakoplovno-tehnički centar kao jaki servisni centar u kojem bi se dodatno sačuvalo i podizalo znanje i vještine u tehničkom aspektu zrakoplovstva u RH. Još nije kasno za takvo što. Ako gledamo komponentu prijevoza putnika i robe, bjelodano je i drugim kompanijama teško, ne samo Croatiji Airlines. Rješenja ima, samo se trebaju početi provoditi. CA je članica Star Alliance što također ne iskorištavamo dovoljno", govori Matković te kao lošije rješenje smatra ideju o strateškom partnerstvu.

"Prvo moraš biti zdrav da bi se s nekim ženio. Ono što Croatia Airlines ističe u svijetu vrhunski je kadar koji ju sačinjava. Radnici i uprava moraju shvatiti da su na istom brodu. Život ide dalje, potrebno je da se Croatia Airlines uskladi s vremenom i da iz prošlosti izvuče pouke. Problemi bi se trebali početi rješavati u samoj kompaniji. Vlada može osigurati samo okvir, ali inicijativa i rješenje mora doći odozdo,odnosno iz samog poduzeća i strukovnih krugova. Zadnja dokapitalizacija je privremena odgoda problema. Kompanija je i dalje u situaciji da se teško može nositi s problemima i izazovima budućnosti vlastitim snagama. Država kao vlasnik i kad bi htjela, nema dodatne instrumente za pomoć. Raspisivanje natječaja za upravu koji se nikad nije okončao i nebrojeno puta produžavanje mandata privremenoj upravi na 6 mjeseci, zasigurno ne vodi u dobrom smjeru. Treba imati jasnu ideju i odlučnost da se to i sprovede. Kada se to dogodi, kompanija će poslovati s uspjehom!", zaključio je Matković.

Croatia AIrlines

dokapitalizacija

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter