KADA SE MORSKA IDILA PRETVORI U NOĆNU MORU

Oni na kruzerima nisu iskusili čari orgija i droge, doživjeli su najgori mogući pakao: 'Čuli su se vriskovi, ljudi su s paluba skakali u more, sve je trajalo satima'


Matej Devčić
05.07.2019.20:50
Oni na kruzerima nisu iskusili čari orgija i droge, doživjeli su najgori mogući pakao: 'Čuli su se vriskovi, ljudi su s paluba skakali u more, sve je trajalo satima'
Profimedia

sažeto

Kruzerske nesreće često su završile s tragičnim ishodom, a neki su čak pokušali krijumčariti drogu na luksuznim putničkim brodovima


Matej Devčić
05.07.2019.20:50

Kada se priča o kruzerima mnogima će najčešće na pamet pasti priče zaposlenika o seksualno razuzdanom ponašanju koje su doživjeli tijekom plovidbe, drogiranju te razuzdanim tulumima koji su, barem ako je vjerovati njihovim tvrdnjama, prilično česti. No često ćemo naići i na priče o kruzerima i nesrećama koje su vrlo nerijetko završile tragičnim ishodom te priče o krijumčarenju droge na ovim luksuznim putničkim brodovima.

U ožujku ove godine kruzer Viking Sky švicarske kompanije Viking Cruises s 1300 putnika u posljednji trenutak se uspio spasiti od velike pomorske nesreće i eventualnog potonuća. Na Kruzer dugačak 228 metara koji je u ožujku 2018. godine sezonu kruzera u šibenskoj luci, a to je najveći kruzer koji može proći kroz Šibenski kanal, blizu zapadne obale Norveške imao je kvar motora, a kad je proradio jedan motor kruzer se uspio usidriti.

Dubrovčanin Đovani Corubolo ujedno prvi časnik palube Viking Skya, otkrio je detalje nesreće. "Nakon što smo ušli u otežane vremenske prilike za plovidbu, na brodu se dogodio 'black out' odnosno došli je do zatajenja rada motora što je onemogućilo upravljanje brodom.

Akcija spašavanja morala se odraditi uz pomoć helikoptera

Naša ruta bila je kroz norveške fjordove gdje su inače uvjeti za plovidbu malo drugačiji nego u Sredozemlju, no nikakvih problema za brod ne bi bilo da su motori normalno radili. Nakon što su motori zakazali bili smo prisiljeni baciti sidra što je u konačnici prouzročilo otkačivanje jednog, a djelomično uništenje drugog.

Zbog vremenskih uvjeta čamce za spašavanje nije bilo moguće adekvatno spustiti u more tako da je cijelu operaciju spašavanja odradila norveška obalna straža potpomognuta helikopterima", kazao je Corubolo.

Kazao je da na kruzeru nije bilo ljudi iz Dubrovnika, no pojedini putnici su bili s Korčule i Rijeke, a sve je prošlo bez žrtava i teško ozlijeđenih. Kapetan broda Bent Gustavsson, koji također živi u Dubrovniku, odradio je izvanredno svoj posao prilikom evakuacije i sigurno zbrinuo svakog člana posade i sve putnike, ispričao je Corubolo.

Skočio s kruzera u more, policijske istrage nije bilo

Početak 2019. dočekala nas je nemila vijest o Crnogorcu Enisu Mahiću koji je 24. siječnja skočio s kruzera Majesty of the seas" američke kompanije "Royal Caribbean" iz Miamija, na kojem je bio zaposlen.

Potraga za njim okončana je četiri dana kasnije, nakon što je komisija ustanovila da nije moguće da netko preživi u oceanu poslije toliko vremena. Kruzer je u trenutku nestanka Mahića bio na Bahamima, a obitelji je rečeno da je skočio svojom voljom, zbog čega nije bilo ni službene policijske istrage, zbog čega je obitelj ogorčena. Stupili su u kontakt s kapetanom broda i njegovim kolegama, a svi su komentirali da nisu ništa vidjeli ni čuli, a nisu uzete ni izjave svjedoka.

No, kako pišu strani mediji ovo nije jedini slučaj da je netko od članova posade izvršio samoubojstvo. Naime, u dva mjeseca prije ovog događaja, dva člana posade na brodovima ove kompanije, ali i jedan oficir skočili su s palube. Kako se navodi, u sva tri slučaja zaključeno je da se radi o samoubojstvu.

Pomorac.net

Provela 10 sati u Jadranskom moru

Prošle godine 46-godišnja britanska stjuardesa Kay Longstaff skočila je s kruzera Norwegian Star u Jadransko more, no na sreću izbjegnut je tragičan ishod. Britanka je u moru provela 10 sati, od mjesta nesreće bila je udaljena oko 1300 metara, a 60 nautičkih milja od luke Vargarola, odakle je krenula potraga.

Posada ophodnog broda hrvatske Obalne straže OB-03 Cavtat pronašla je i spasila Britanku. Iako je Britanka tvrdila da je slučajno pala u more, istraga je pokazala sasvim suprotno. Snimke s broda pokazuju kako Kay Longstaff svlači odjeću i ostavlja svoje stvari na stolu, da bi potom, bez imalo nervoze, skočila sa sedme palube kruzera u more.

Okolnosti koje su do toga dovele razjašnjene su brojnim iskazima. Poznato je da je u pola sata prije nego što se bacila s kruzera popila pet "težih" alkoholnih pića. Pod utjecajem alkohola bio je i njezin partner Craig Rayment s kojim se prije incidenta posvađala do prekida.

Činjenici da nije bila riječ o nesretnom slučaju u prilog idu i iskazi koji potvrđuju da je Kay torbicu s dokumentima, među kojima je bila i putovnica, odložila sa strane, ali i izjava poručnika fregate Lovre Oreškovića, zapovjednika broda Cavtat koji je spasio Britanku i koji je rekao da se nakon oporavljanja od šoka prvo raspitivala o troškovima spašavanja.

Hrvatsko Ministarstvo mora izjavilo je da "međunarodni sporazumi sprječavaju Hrvatsku da te troškove naplati od gospođe". Trošak je stoga pao na državni proračun, odnosno hrvatske porezne obveznike.

Reuters

Splićanin svjedočio tragičnom događaju

Godinu dana prije ovog slučaja, u Jadranu je nestala članica posade kruzera SC "Musica" koji je plovio iz Venecije prema Brindisiju. Radilo se o 35-godišnjoj Simone Scheuer Sousa, Brazilki iz Sao Paola koja je došla raditi na kruzer kao sezonski radnik. Posljednji je put viđena na brodu 18. lipnja oko 17.30, pola sata nakon isplovljavanja broda iz Venecije.

Njezin nestanak prijavio je zapovjednik broda 19. lipnja u 3.45, nakon što je cijeli brod već bio pretražen. Njezin nestanak uočen je tog 19. lipnja u 0.30. Kako je MSC "Musica" u trenutku nestanka bila u hrvatskom ZERP-u, Središnjica za traganje i spašavanje na moru, koja je također bila izviještena o tom događaju, koordinirala je akcijom traganja. Njeno tijelo u konačnici je pronađeno 2. srpnja na talijanskoj obali.

Jedan Splićanin svjedočio je jednom ovakvom događaju. Dario Š. je 2000. godine bio asistent šefa restorana na velikom kruzeru koji je plovio Karibima i zajedno sa svojim kolegama bio je svjedok nestanka jednog njihova kolege.

"Nitko ga nikad nije pronašao"

"Više se ne sjećam je li čovjek bio iz Engleske ili Irske. On je u svojoj brodskoj kabini, koju je dijelio s drugim članom posade, ostavio poruku: 'Opraštam se od svih'. Kad je taj drugi član posade našao poruku, odmah je obavijestio svog šefa, a on brodskog zapovjednika. Zapovjednik je izdao naredbu da kruzer uspori i da svi raspoloživi članovi posade počnu pretraživati brod.

Čak su i putnici na brodu koji su imali dalekozore zamoljeni da iziđu na otvorenu palubu i gledaju u more ne bi li slučajno uočili nestalu osobu", ispričao je za Slobodnu Dalmaciju svojedobno Dario Š. 

Profimedia

Zapovjednik broda sam donosi odluku treba li i hoće li okrenuti brod u protukurs i hoće li se po tom protukursu vratiti istom brzinom na mjesto za koje se po vremenu nestanka pretpostavlja da bi taj član posade mogao biti zadnji put tu viđen na brodu.

"Naš se kapetan nije vratio jer je od vremena kad je taj član posade zadnji put viđen na brodu prošlo jako puno, pa je samo smanjio brzinu broda. Tko zna kad je on skočio u more. Svakako, nitko ga nikada nije pronašao. Bilo je to jako stresno za sve nas na brodu", ispričao je.

Pronašli kokain visoke čistoće na kruzeru usidrenom u Dubrovniku

2015. godine tijekom međunarodne policijske operativne akcije "Porat 2015" djelatnici Lučke kapetanije i mobilne jedinice Carinarnice Dubrovnik na zahtjev PU dubrovačko-neretvanske u prostoru strojarnice kruzera MSC Poesia pronašli su dobro skrivena 3 kg kokaina vrlo visoke čistoće i uhitili više osoba te razbili međunarodni lanac krijumčarenja drogom na crno. Tijekom akcije zaplijenjeno je ukupno 5,5 kg kokaina čistoće 92-95 posto, čija je vrijednost 3,34 milijuna kuna, ali bi uličnom prodajom "na malo" iznosila 7 milijuna kuna.

Operativci PU temeljem početnih saznanja o postojanju organizirane skupine krijumčara-državljana Hrvatske i Crne Gore za ilegalno narko-tržište Balkana u srpnju su koordinaciji s USKOK-om, započeli operativnu akciju "Porat 2015" kojoj je prethodilo uhićenje Duška Martinovića, člana bande poznate pod nazivom "Pink Panter".

Iste godine na kruzeru u Buenos Airesu uhićen je 41-godišnji Zadranin kod kojeg je pronađeno 15 kilograma kokaina visoke čistoće. Zadranin je prije uhićenja bio zaposlenik tvrtke Royal Caribbean International i radio je kao konobar na njihovom brodu Splendor of the Seas. Osim njega uhićen je Čileanac s australskom putovnicom.

Niksa Stipanicev / CROPIX

Drogu pričvrstili na tijelo ispod odjeće

Argentinski mediji pisali su da je droga trebala biti prokrijumčarena i prodana u Europu. Akcija hvatanja krijumčara provedena je dok je golemi kruzer bio usidren u luci u Buenos Airesu. Prema službenom priopćenju, akcija je provedena u dva dijela.

Najprije su tamošnji istražitelji kod dvojice osumnjičenih pronašli četiri paketa kokaina. Nosili su ih na brod tako što su ih pričvrstili na tijelo ispod odjeće. Nakon što su policajci saznali u kojoj brodskoj kabini ta dva člana posade imaju smještaj, doveli su pse tragače i pretragom pronašli još deset paketa, koji su redom pozitivno reagirali na narkotest.

Zaplijenjeni kokain bio je skriven u ruksaku u sobi dvojice uhićenika, a svaka je komprimirana "cigla" bijelog praha bila brižljivo omotana s nekoliko slojeva vodonepropusnog papira.

Dramatično nasukavanje kruzera Costa Concordija

2012. godine 120 Hrvata proživljavalo je pravu dramu prilikom nasukavanja kruzera Costa Concordije na kojem se nalazilo 4234 putnika i članova posade. Kruzer je, naime, udario u pješčani sprud blizu otoka Giglio i nagnuo se oko 20 stupnjeva.

Ljudi su pokušali doći do kopna u brodovima za spašavanje, a neki su se bacili u more i plivali. U ovom brodolomu stradale su 32 osobe, a pretpostavlja se da su putnici koji su skakali s broda preminuli od hipotermije jer je more bilo prehladno.

Profimedia

"Bilo je oko 21 sat, ne znam točno. Stajao sam na palubi i prolazili smo jako, previše blizu otoka. Mi smo bili na sedmom katu, barem 30 - 40 metara iznad razine mora. Gledali smo i pitali se što je ovo. Odjednom, začuo se snažan udarac.

Odmah sam znao da nešto nije dobro", ispričao je tada za Jutarnji list Zrinko Huljić, 39-godišnji ribar iz Omišlja na Krku koji je s 8-godišnjim sinom Vitom i prijateljem Vladimirom Štrbcem krenuo na krstarenje Costa Concordijom.

"Čuli su se vriskovi, mnogi su stradali"

Uslijedilo je nešto što Huljić opisuje kao sate panike i kaosa, začinjene krajnjom neorganiziranošću, za što je prozvao zapovjedništvo i posadu broda. Brod se, prisjetio se Huljić, snažno naginjao prvo na jednu stranu, zatim na drugu, ljudi su se držali za ogradu, pokušavali održati ravnotežu. Sve to pratio je nekontrolirani stampedo prema čamcima za spašavanje.

"Kako je brod bio jako nagnut, čamci se nisu mogli spustiti pod pravim kutem u more. Udarali su o bok, a neki su čak uletjeli u kabine. Čuli su se vriskovi, mnogi su stradali. Ljudi su s paluba, s velike visine, skakali u čamce.

Čuo sam da ih je dosta ozlijeđeno, neki su poginuli. U čamac koji prima 40 ljudi naguralo se njih 70. Sve je to trajalo satima. Svi smo bili mokri, promrzli, šokirani. Vito se ponašao jako hrabro. Sve je to dosta dobro podnio", ispričao je Huljić.

Na kruzeru zloglasna mafijaška organizacija skrivala drogu

Oko pet ujutro iskrcali su se na obalu, gdje je stožer za hitne situacije lokalnu osnovnu školu pretvorio u spavaonicu. Za ovu havariju krivim je proglašen kapetan kruzera Francesco Schettino. Osim što je napustio kruzer prije završetka evakuacije, Schettino je propustio oglasiti uzbunu na vrijeme, a svi su ti propusti doveli do tragične pogibije 32 putnika.

Profimedia

Tri godine nakon havarije objavljena je i informacija da je na Costa Concordiji zloglasna mafijaška organizacija 'Ndrangheta sakrila veliku pošiljku kokaina. Do tog otkrića došli su istražitelji koji su preslušavali telefonske razgovore. Policija je također otkrila kako su drogu prevozili i na brodovima u vlasništvu kompanija MSC i Cruise Lines.

Droga na Costa Concordiji nije pronađena, no istražitelji tvrde kako je ona bila spremljena bez znanja viših časnika i visokih dužnosnika tvrtke, no sigurno je da je u skrivanju pomagao netko od članova posade ili više njih.

Tragedija na Dunavu u kojoj je poginula 21 osoba

Uz sve navedeno spomenut ćemo još dva nesretna događaja koja su se dogodile na riječnim kruzerima u proteklih godinu dana. 12 metara širok i 1000 tona težak kruzer Viking Sigyn u svibnju ove godine u Budimpešti je naletio na brodicu s južnokorejskim turistima.

Viking je brodicu, prema izjavama očevidaca i snimkama nadzornih kamera, udario sa stražnje strane, ona se prevrnula na bok i potonula u Dunav, a u nesreći je poginula 21 osoba. Kruzer koji se zabio u turistički brod, kako je vidljivo iz plovnog reda, stigao je iz Vukovara otkud je isplovio u nedjelju 26. svibnja u 21:48 sati, a u Budimpeštu je stigao 28. svibnja oko 3 ujutro.

U svibnju 2018. godine 28-godišnji državljanin Rumunjske izvršio je suicid skokom s kruzera u Dravu. Radilo se o zaposleniku kruzera koji je bio usidren u Osijeku. O samoubojstvu su obaviješteni policija i Lučka kapetanija te je obavljen očevid. Odgovorne osobe dale su izjave, a nakon završetka očevida kruzer je nastavio s plovidbom.

Jadran

kruzeri

nesreće

Costa Concordia

Viking Sky

Viking Sigyn

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter