'ko to more platit'

Na Plenkovićevo 'letuckanje' službenim zrakoplovom trošimo 13 milijuna kuna godišnje, a Direkciji plaćamo čak i "veterinarske usluge"


Tomislav Kukec
16.11.2018.17:00
Na Plenkovićevo 'letuckanje' službenim zrakoplovom trošimo 13 milijuna kuna godišnje, a Direkciji plaćamo čak i "veterinarske usluge"
Damir Krajač / Cropix

sažeto

Proračun Direkcije za korištenje službenog zrakoplova otkriva sav apsurd i cijenu posjedovanja Vladinog Challengera


Tomislav Kukec
16.11.2018.17:00

Nema spora da službeni zrakoplov Vlade RH mora postojati. Njime se najviši državni dužnosnici koriste prilikom službenih posjeta, kada se radi o hitnim putovanjima, a Challenger kojeg posjeduje Hrvatska često se, pohvalno, koristi i za hitne medicinske letove. 

No javnost se opravdano propne na stražnje noge kada se, u zemlji iseljenika, nezaposlenih i siromašnih, otkrije da jedna politička stranka koristi državni resurs - Vladin zrakoplov - u svoje stranačke svrhe. 

Nije prvi koji je tako koristio službeni zrakoplov

Mediji su tako otkrili da je delegacija HDZ-a na stranački skup Europske pučke stranke u Finsku otputovala Vladinim zrakoplovom, a da bi se to kasnije nemušto pokušalo objasniti sastankom premijera Andreja Plenkovića sa finskim premijerom. I to, kako je rečeno, sastankom na margini skupa, što konkretno znači da su se susreli u hodniku i rukovali ili možda razmijenili koju riječ u zahodu. Je li korist tog sastanka tolika da je trebalo potrošiti stotinjak i više tisuća kuna na letenje službenim zrakoplovom?

Podsjetilo nas je to na 2017.godinu kada je Plenković angažirao Vladin zrakoplov kako bi na vrijeme stigao na feštu u Split, proslavu Svetog Duje, jer je imao prezgusnut raspored. 

No, nije Plenković prvi, a vjerojatno ni zadnji, koji je državni mlažnjak koristio u druge svrhe od onih koje bismo očekivali. Krajem 2013. godine neviđeno smo se zabavljali spoznajom objavljenom u medijima da je Zoran Milanović sletio Challengerom u "privatni posjet" na otok Krk, a samo dvije godine kasnije novine su pisale kako je službeni zrakoplov kao "taksi" doživljavala nekadašnja ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić.

Problem je samo što sve to državu, odnosno sve porezne obeznike, košta ozbiljan novac. Točnije - trinaest milijuna i 661 tisuću kuna, koliko smo ove godine izdvojili za rad Direkcije za korištenje službenog zrakoplova. Računicom o potrošenim milijunima na letove prošle godine dolazimo do podatka da nas je svaki let koštao oko 120 tisuća kuna.

1,1 milijun kuna za stručno usavršavanje zaposlenika

Naravno, zrakoplovi su skupe igračke, no stvar postane apsurdna kada se pogleda proračun Direkcije za ovu godinu u kojem ima, doista, svega i teško je nešto izdvojiti. 

Na plaće zaposlenika tako je otišlo tri milijuna i 720 tisuća kuna. Ako mislite da je dovoljno da netko upali avion i odveze Plenkovića tamo gdje poželi, grdno se varate. Direkcija, naime, ima ravnatelja, kapetana Ivana Klanca, koji ima svoje savjetnike. Jedan je na radnom mjestu Savjetnika ravnatelja za upravljanje sustavom sigurnosti operacija i upravljanje sustavom kvalitete, a drugi je Savjetnik ravnatelja za školovanje letačkog osoblja. Ispod njih su, otkriva organizacijska shema Direkcije, tri Odjela. Prvi je Odjel letačkih operacija, drugi Odjel održavanja zrakoplova i kontinuirane plovidbenosti, a treći Odjel zemaljskih operacija, navigacije i administrativnih poslova. 

Osim što im svima plaćamo mjesečne plaće, brinemo se i da su konstatno načitani, pa smo stručnu literaturu ovoj Direkciji prošle godine platili čak 380 tisuća kuna.  Zaposlenicima Direkcije za korištenje službenog zrakoplova prošle smo godine platili 255 tisuća kuna za troškove zrakoplovnih karata i hotelskog smještaja. Njihove službene odore koštale su nas više od 65 tisuća kuna.

Nejasni troškovi

Samo na uredski materijal Direkcija će ove godine izdvojiti gotovo pola milijuna, a na stručno usavršavanje zaposlenika otići će više od milijun i stotinu tisuća kuna. Direkcija će ove godine za mirovinsko osiguranje svojih zaposlenika izdvojiti gotovo pola milijuna kuna, za obvezno zdravstveno osiguranje još 582 tisuće kuna, a za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti 64 tisuće kuna. No uistinu nije jasno što plaćamo pet tisuća kuna ove godine - navedeno je pod točkom "zdravstvene i veterinarske usluge". 

Slijedi ono što je teško razjasniti - "ostale" usluge platili smo 60 tisuća kuna, a "ostale nespomenute rashode poslovanja" 90 tisuća kuna. Za "intelektualne i osobne usluge" izdvojili smo trideset tisuća kuna, a za računalne usluge svega pet stotina kuna. Platili smo i dvadeset tisuća kuna "naknade troškova osobama izvan radnog odnosa", pet tisuća kuna reprezentacije, te 72 tisuće kuna naknada za prijevoz, rad na terenu i odvojen život. 

A pet tisuća kuna izdvojili smo i za usluge promidžbe i informiranja, jer Vladini dužnosnici valjda ne bi znali da trebaju letjeti našim avionom bez adekvatne reklame. 

Državni zrakoplov Challenger, registarske oznake 9A-CRO, nabavljen je 1997.godine u vrijeme predsjednika Franje Tuđmana, a Direkcija kao posebna agencija za upravljanje jednim zrakoplovom utemeljena je 2001.

Andrej Plenković

Vlada RH

službeni zrakoplov

Direkcija za korištenje službenih zrakoplova

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter