Pilot kojem je Hrvatska upropastila posao

'Koji je cirkus bio zbog F-16, a naša je investicija bila za duplo veća. Naša firma bi sama otplatila tri takva aviona, ukupna vrijednost bi bila 750 milijuna dolara. Zbog toga se nitko ne živcira'


Valerija Bebek
31.01.2019.08:00
'Koji je cirkus bio zbog F-16, a naša je investicija bila za duplo veća. Naša firma bi sama otplatila tri takva aviona, ukupna vrijednost bi bila 750 milijuna dolara. Zbog toga se nitko ne živcira'
Darko Tomas / CROPIX

sažeto

Razgovarali smo sa Stjepanom Bedićom čija je sudbina sa proplom investicijom zbog administracije razljutila Hrvatsku


Valerija Bebek
31.01.2019.08:00

Apsurdna situacija u kojoj se našao pilot i poduzetnik Stjepan Bedić prošlog je tjedna odjeknula u javnosti. Kako je objasnio u podužem Facebook statusu pronašao je investitore koji su spremni uložiti 3,5 milijuna dolara u razvoj njegove, hrvatske avio kompanije, ali zapelo je na izdavanju viza. Naime, investitori iz Libije već su jednom bili u Hrvatskoj, uplatili su Bediću i njegovoj kompaniji Best Aero 180.000 eura. Kada su trebali zaključiti posao, Hrvatska je investitorima i suvlasnicima tvrtke odbila drugi put izdati vize.

Mediji su se zapalili za Bedićevu izjavu o vicevima koji se pričaju o našoj zemlji: ABC - Anything But Croatia (sve osim Hrvatske). Skoro kao i za cirkus oko propale nabavke F-16 aviona. Samo kada se brojke stave na papir stanje je mnogo tužnije. Razgovarali smo s Bedićem koji je za portal 100posto objasnio svoj poslovni plan i ambicije. Njegova privatna kompanija bavila bi se iznajmljivanjem usluga (avion i posada) drugim, većim, kompanijama.

"To je strašno veliki biznis u Europi, trenutno postoji na stotine aviona koji lete za druge aviokompanije, a da putnici toga nisu ni svjesni. Moj plan je započeti s dva aviona i 50-ak zaposlenih. Na svaki avion dolazi 25-30 članova posade uz njih dolaze i zaposleni na zemlji", započeo je Stjepan Bedić u razgovoru za 100posto. On je pilot koji je Best Aero pokrenuo 2014. sa svrhom pružanja konzultantskih usluga u zrakoplovstvu, no od početka je imao ideju startanja nove aviokompanije u Hrvatskoj.

Težak put do investitora

"Samo nisam mogao doći do investitora", izravan i iskren je Bedić. Nije mogao, sve do sad. A sada investitori ne mogu doći u Hrvatsku. No krenimo od početka. Uz detaljno razrađen poslovni plan predstavljao je tu ideju brojnim potencijalnim ulagačima. Od sajmova, poslovnih sastanaka do osobnih kontakata koje stvori kao pilot koji je u doticaju s vrlo imućnim ljudima iz cijelog svijeta. "Trenutno letim jedan Vip avion gdje su nam putnici milijarderi, kraljevske obitelji... Svaki put kad imam priliku i kada netko hoće razgovarati spomenem Hrvatsku, aviokompaniju. Odbili su nas sve nacionalnosti od Kataraca, Iračana, Malezijaca, Kineza, Amerikanaca", prisjeća se Bedić.

Dobio je uvid u to da je Hrvatsku kao zemlju ulaganja jako teško, gotovo nemoguće 'prodati'. Jer kako kaže, milijunaši i milijarderi su jako uski krug ljudi, koji se gle čuda, međusobno druže. A glasine se pročuju, primjerice, ako netko tri godine čeka uporabnu dozvolu, administracija je katastrofalna, dovoljno je da na jednom rođendanu na nekoj jahti to ispriča svojim prijateljima.

"Ljudi ulože u Srđ pa se naši predomisle. Tolika šteta je počinjena za sve druge investicije, da je taj projekt zanemariv. Nedavno sam vozio jednu kraljevsku obitelj pa su mi pričali kako su investirali u Hrvatsku pa im je to propalo, dovoljno je da na jednom druženju ispriča kako nije mogao 10 godina dobiti građevinsku dozvolu, gotovo je. Jedino što se Hrvatska može nadati od investitora su ljudi koji imaju novac, ali nisu još toliko povezani u svijetu biznisa - Libijci, Kinezi, Azerbejdžanci. Doslovno ih na prepad uhvatiš da investiraju", rezigniran je Bedić.

Objašnjava koliko su strogi propisi kod unajmljivanja aviona, dobivanja potrebnih dozvola, obučavanja posade od 50 ljudi za sve potrebne licence i dozvole, servisa pa i samog farbanja aviona u potrebne boje. Kazao je kako se on koncentrirao na te zavrzlame, jednom kada je dobio investitora. Fokusirao sam se na razgovore s Boeingom, ljudima koji bi nam došli u firmu, nije mi ni palo na pamet da investitori neće dobiti vizu. I to nakon što su je već jednom dobili", kazao je pilot.

'Hoćete li nove ili polovne avione?'

Kaže kako je i u službenim i neslužbenim razgovorima saznao da je nešto 'sumnjivo' s investitorima oni ne bi dobili vizu ni prvi put, osvrnuo se i na komentare u našoj javnosti na činjenicu da su investitori iz Libije, pa time valjda i manje vrijedni. "Kada su me u Boeingu pitali za investitore, rekao sam da su Libijci. Nisu ni trepnuli, ni zastali na sekundu. Znate što su mi odgovorili: Hoćete li onda nove ili polovne avione?", prepričava Bedić.

Svoje investitore morao je nagovarati neko vrijeme jer, iako se bave poljoprivredom i poslom koji nema veze s avijacijom, imali su mali zazor jer su njihove prijatelje prevarili u Slovačkoj. "Uložili su nekoliko milijuna u kompaniju, a Slovaci su njihove prijatelje izbacili iz suvlasništva. Njima je sada ova priča s Hrvatskom slična, jer oni ne mogu doći tu, ne govore engleski, kako da ja njima objasnim apsurd situacije. Možda se situacija popravi, ali trenutno ne vidim nikakve šanse da ljudi koji su trebali uložiti to i naprave", kazao je Stjepan Bedić.

Darko Tomas / CROPIX

No tada dolazimo do najapsurdnijeg i najtužnijeg dijela priče s njegovom kompanijom, sam je Bedić napravio usporedbu s početka teksta. Njegovih aviona za iznajmljivanje i kupovine borbenih F-16 koja je nedavno propala. "Mi smo htjeli početi s dva aviona pa u tri godine narasti na pet aviona, kasnije i na 10 aviona. Ja stojim iza toga, potrebno je 3,5 milijuna dolara investicije da bi se kroz četiri godine došlo do 4-5 milijuna dolara profita godišnje, prije oporezivanja. To se lako provjeri po financijskim rezultatima drugih kompanija koji se time bave", objašnjava Bedić dugoročni plan. 

Svojim izračunima je došao do iznosa da bi njegov Best Aero u 30 godina, za 10 aviona bio težak 750 milijuna dolara. Investicija je to za duplo veća od 500 milijuna dolara potrebnih za 12 Barak F-16.

"Koji je cirkus bio zbog F-16, a naša je investicija za duplo veća i nitko se zbog toga ne uzbuđuje. S tim da bismo svoje avione mi sami isfinancirali. Uz to kada izračunam koliko bismo platili poreza na dobit i svih doprinosa u tih 30 godina - samo mi bismo kupili tri nove F-16ice za Republiku Hrvatsku. Mi naša firma, Best Areo, kupili bi njih tri od 12. I zbog toga se nitko ne živcira, a zbog borbenih aviona se bacaju makete i rade gluposti", objašnjava Bedić.

Tvrdi kako mu se od objave statusa javilo izuzetno mnogo ljudi sa svojim pričama o propalim i nikad ostvarenim investicijama, od malih poslova do čak i mnogo većih od njegova.

"Ako ti četiri projekta kao što je moj propadnu, a u pet dana dobio sam saznanja o 10 takvih, to je već cijela eskadrila F-16ica. Samo zato što netko nije u stanju primiti moj e-mail i ubaciti ga među potrebne papire nego mi se pravi pametan. To me ljuti, ne tražim ništa mimo zakona, ne tražim pomoć niti subvenciju od države. Sami smo našli investitore, ali dajte im vize! Meni je žao, nisam htio ovoliku pozornost u medijima. Nemam ništa od toga, ne želim napraviti pritisak na institucije. Da oni meni sad daju te vize na zlatnom pladnju, što mi to znači kada je investicija propala. Ti ljudi više neće ni kao turisti doći u Hrvatsku", kazao je Bedić.

Žao mu je pustiti sve i otići iz Hrvatske

Investitori koji su na čekanju su se naljutili, misle da ih se želi prevariti. Ali i mnogi životi mladih ljudi su na čekanju, kaže Bedić, imao je već okvirnu konstrukciju svih posada i zaposlenih, to je oko 50 ljudi. Koji bi htjeli raditi u Hrvatskoj, ali si ne mogu priuštiti čekati da se administracija smiluje, prihvaćaju poslove i ugovore vani. "Zamislite samo jednu posadu pilot, kopilot i četiri stjuardese, to je šest obitelji koji bi dobivali plaću od naše firme. A au avijaciji nisu male plaće", kazao je i napomenuo da je po avionu potrebno pet do šest kompletnih posada.

Cropix

Sada je krenuo u daljnju potragu za investitorima, kaže radi na više frontova pa gdje upali. Još uvijek ima šansu možda dobiti kredit od banke iz Libije, a imao je sastanak i s potencijalnim investitorom iz Ženeve. No, kada je sve čuo, čovjek mu nudi posao u njegovoj kompaniji. Bedić je zapravo dobio ponudu koju bi rijetko tko odio.

"Nudi mi čovjek da mu vodim kompaniju i to iz Hrvatske, da vozim ako hoću i da zaposlim prijatelje kojima vjerujem. Nudi mi plaću od 10.000 eura i 10 posto dobiti. Ali mi je užasno žao pustiti sve ovo. Hrvatska je moja domovina i domovina moje djece, a ne samo od onih koji je iskorištavaju. U jednom razgovoru s poslovnim partnerima iz Australije oni su zaključili da je našu zemlju 1000 godina netko pljačkao, nas ubijao i raseljavao. Ja sam im rekao da se netko pobrinuo da m i budemo tu, a sada je na nama da se pobrinemo da i dalje budemo tu, samo je nas zapelo da se borimo protiv mafije, korupcije i nesposobnosti. Ja se sutra mogu pokupiti u Švicarsku, Ameriku ili bilo gdje, ali za sada mi je žao", iskren je Stjepan Bedić.

pilot

viza

Stjepan Bedić

dministracija

Best Aero

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter