foto: 100posto kod hrvatskog šamana

'Inicijacije za šamana su zahtjevne, prvo se kupamo u 'zelenoj krvi' biljaka. Ljudi najčešće dolaze zbog zdravlja, posla ali i ljubavi'


Mia Peretić
16.10.2019.19:45
'Inicijacije za šamana su zahtjevne, prvo se kupamo u 'zelenoj krvi' biljaka. Ljudi najčešće dolaze zbog zdravlja, posla ali i ljubavi'
Ranko Suvar / CROPIX

sažeto

Posjetili smo jednog od rijetkih hrvatskih šamana koji nam je otkrio sve tajne šamanizma


Mia Peretić
16.10.2019.19:45

"Ovo je Irukere, simbol moći i snage, imaju ga kraljevi i svećenici, istovremeno daje blagoslove pojedincu ili grupi, a može se koristiti i za čišćenje negativnih energija, da iz aure izvuče loše i da nakon toga osobu napuni potrebnim blagoslovima da se pokrene u pravcu u kojem želi ići", pokazuje nam predmet s kožnom drškom i dugim dlakavim završetkom, jedan od brojnih koji zagrebački šaman Zoran Tepurić koristi u svojim ritualima i tretmanima.

Ranko Suvar / Cropix

Prostorije centra Zlatni lotos krcate su zanimljivim stvarima. Na zidu su obješeni šamanski bubnjevi, a jedna je čitava polica puna kristala, figurica i raznih kipova, među ostalim i onih s motivom životinja s kojima šamani dijele posebnu vezu. U drugu sobu nismo smjeli jer je još bila puna energija od prošlih rituala koji je izvodio dan prije, te nije želio da se nekim slučajem pređu na nas, pošto nemamo adekvatnu zaštitu.

Ranko Suvar / CROPIX

Inženjer rudartsva s interesom za parapsihologiju, ezoteriju i bioenergiju

Tepurić je jedan od rijetkih osoba koje se u Hrvatskoj mogu nazvati šamanom jer, kako kaže, time se intenzivno bavi više od 20 godina. Ovog diplomiranog inženjera rudarske geotehnike oduvijek su zanimale takozvane alternativne teme.

"Imao sam interes za parapsihologiju, još me tijekom studija zainteresirala određena literatura. Čitati sam nastavio i nakon studija, imao sam mnogo pitanja na koja mi nitko nije mogao dati odgovor s kojim bih bio zadovoljan. To su bili odgovori tipa: 'To je složeno za objasniti, nemoj daviti s tim' i slično ili toliko općeniti da meni nisu bili prihvatljivi".

Odgovore je nastavio tražiti na mjestima koja nisu bila uobičajena i tako ušao u svijet ezoterije, okultizma, te prešao u polje bioenergije i postao majstor reikija, ekskalibura i PEAT-a.

"U početku je sve to bilo za mene, za moj život, no onda su me ljudi počeli tražiti pomoć i savjete. Šireći svoje znanje ušao sam u ocean koji sam postupno otkrivao, a svaki put kada sam mislio da u tome 'dobro plivam', shvatio sam da se dubina samo povećava", pojašnjava svoj put terapeuta i iscjelitelja, odnosno njegov prirodni put da postane šaman.

Učio od brazilskih i afričkih šamana

Prisjeća se, prvo je učio od brazilskog šamana koji ga je nakon nekoliko godina upoznao s afričkim šamanima Ifa. Kasnije se, po njegovoj preporuci, zaputio čak i na inicijacije u Brazil.

"Odlučio sam upoznati tog starog Babalawo", pokazuje nam Tepurić sliku na zidu.

"Nismo ga ni znali ni vidjeli, samo mi je opisao da "Crni Buda dolazi u Brazil" i to je bio okidač da izvadim vizu. To je bilo 2003. godine", prisjeća se svojih učitelja Tepurić koji je 2006. godine završio studij i postao svećenik Ifa, te i sam dobio titulu Babalawo - otac svih tajni.

Želja za daljnim usavršavanjem i inicijacijama vodila ga je ponovo u Brazil, a kasnije i do Afrike u kojima je boravio 12 puta.

"To su bile dodatne edukacije, odnosno, specijalizacije i kada bih to usporedio sa zvaničnim obrazovanjem, rekao bih da sam mogao napraviti barem jedan doktorat na tehničkom fakultetu, a možda i dva. Toliko su me drilali unutar šamanizma".

Ranko Suvar / CROPIX

'Šaman je prvi iscjelitelj, savjetnik i svećenik, prisutan je od rođenja do smrti osobe, a pomaže i na putu prelaska duše u drugi svijet'

Na prvi spomen riječi šaman, možda bismo zamislili starog Indijanca koji u stanju transa udara o bubnjeve. Kako bismo provjerili koliko su naše predrasude površne, a možda i pogrešne, upitali smo stručnjaka da nam objasni tko je zapravo šaman.

"To je po meni prva profesija koja datira još od davnih vremena, od doba kada su ljudi živjeli u plemenskim zajednicama. To je osoba koja je imala jaču intuiciju, prepoznavala signale iz prirode, ponašanje životinja, zaključila koje su biljke ljekovite, koje su jestive, a koje su otrovne. U tom periodu lovačko - sakupljačkog društva pojavio se šaman, prvi iscjelitelj, prvi vrač. Ta je osoba znala prepoznavati energije prirode, u jednom trenutku naučila uspostaviti kontakt s dušama mrtvih, dakle s više svjetova, a ne samo s fizičkim. Takva osoba je u većem ili manjem obujmu postojala u svim kulturama, a samo se kompleksnost sistema razlikovala od kraja do kraja svijeta", pojašnjava Tepurić i nastavlja.

"Šaman ljudima daje smjernice od samog rođenja. U nekim društvima prisutan je od rađanja pa do smrti, on je taj koji pomaže i na putu prelaska duše, bilo da se radi o bolesnima koji postupno prelaze ili onima kod kojih je nastupila nagla smrt. Dakle, on pomaže duši da pređe u drugi svijet, da prevlada grč, strah i napetost koja postoji kod većine uslijed susreta s nepoznatim. Šaman je taj strah davno prije razbio obukom kao i svojim sposobnostima, moćima i odgovarajućom zaštitom duhova koji ga čuvaju na tom putu kako ne bi zaglavio na putu između dva svijeta, jer se i to može dogoditi, a u tom slučaju nepripremljene osobe skroz "skrenu".

Zaključuje, šaman je savjetnik, svećenik i iscjelitelj, poznaje snagu kristala, biljaka i pripravaka, raznih energija, te u mnogim životnim trenutcima može pomoći. 

Ranko Suvar / CROPIX

Kroz intenzivne inicijacije u je Sloveniji učio o šamanizmu

No, kako čovjek točno postane šamanom? S obzirom na to da je ranije spomenuo dugotrajne edukacije, putovanja u Brazil i Nigeriju, te odgovornost koji sa sobom nosi skrb o ljudima, zamolili smo ga da nam opiše kako izgleda proces obrazovanja za taj neobičan poziv. Tepurić je intenzivnu obuku tijekom pet godina prolazio u Sloveniji.

"U Brazilu i Africi se prolaze razne inicijacije i kraće edukacije. Inicijacija je postupak povezivanja s nekom energijom, da možemo lakše baratati njome. Nakon jednog odgovarajućeg broja inicijacija šamani mogu prizivati i razne druge energije, no još je bolje ako je ta energija inicijacijom unešena u naše tijelo i dušu.

U Sloveniji se obuka održava tri puta godišnje i obično traje po tjedan dana i tamo se uči teoretski i praktički kako raditi sa raznim energijama, kako privući željene energije i kako poništiti razne negativne energije i utjecaje koje osobu ometaju da ima dobar život."

'Inicijacije su zahtjevan proces, prvo se radi čišćenje glave i tijela kupanjem u 'zelenoj krvi' - esenciji posebnih biljaka. Kada je sve spremno, lagano se otvara tjeme i utiskuje posvećeni prah'

Kako kaže, zahtjevan je to proces u kojem se prvo prolazi kroz spiritualno čišćenje glave i cijelog tijela.

"Da bi inicijacija dala punu snagu, moramo prvo biti očišćeni. To se radi kroz ritual ritual spiritualnog čišćenja i preko pranja. Postoje odgovarajuće esencije biljaka koje se koriste za taj dio, pri čemu biljke revitaliziraju našu energiju. Mi to zovemo kupanje u 'zelenoj krvi' zato što tekućinu esencije biljaka možemo usporediti s našom krvi. Tekućina je zelenkasta, kada se te bilje zdrobe, ona poprimi tu boju.

Taj ritual traje cijelu noć, spava se s onim što se u ritualu napravilo. Nakon toga se kroz bubnjeve i invokacije osoba dovede u stanje, možemo reći, transa. Kada je sve spremno, lagano se otvara tjeme. Malo se zareže da bi energije lakše pristupile, te se u tjeme utiskuje odgovarajući posvećeni prah da bi se to usidrilo u osobi. Zatim se kroz ples potencira ta energija. Jedna inicijacija obično traje jedan dan", objašnjava nam čitav proces zagrebački šaman.

Već nam je ovo zvučalo vrlo naporno, kako psihički tako i fizički.

"Poslije puno dana zna biti iscrpljujuće, osjećate se kao da ste ubačeni u centrifugu. Neke energije mogu biti teže, odnosno složenije ili kompleksnije i kako bi u žargonu rekli, znaju te "opaliti" da si malo ošamućen i da osoba osjeća da joj treba malo odmora, da to treba malo integrirati", približava nam svoja iskustva kroz smijeh.

Ranko Suvar / CROPIX

'Na inicijaciji u Nigeriji svećenik Akoguna prizvao je oblačak kiše iznad mjesta na kojem smo plesali'

Od svojih učitelja posebna izdvaja Rolanda Barkelya - Australaca koji je godinama živio u Brazilu u braku s jednom šamankom, te s njom pokrenuo školu šamanizma u Sao Paolu. U Nigeriji je učio od šamana Baba King i Babalawo Fabunmi. Upravo se iz Nigerije sjeća jednog posebnog, a kako je nama zvučalo, pomalo nevjerojatnog trenutka.

"Bilo je to na inicijaciji u Akogun, energiju nadnaravne superiorne magije. Baba Akogun, svećenik Akoguna, radio je taj ritual na mjestu gdje smo trebali plesati. Bilo je vedro nebo oko podne i ako nije kišna sezona, tamo nema ni oblačka. Sunce jako prži i nebo je vedro. Njegovom invokacijom i plesom najednom se stvorio oblačak na nebu i iz njega je počela padati kiša u radijusu od 20-ak metara, samo tamo gdje smo mi plesali. On je prije toga ocrtao taj teren svojim plesom, mi smo došli tamo, plesali i tu je padala kiša. Kapi su počele padati po nama, u jednom trenutku smo pogledali gore i samo vidjeli da je oblačić iznad nas, sve je ostalo bilo suho. On je onaj koji ima taj Aše, moć da upravlja vremenom, kišom, može ju prizvati ili ju zaustaviti".

'Šamani imaju razne moći, svjedočio sam ritualima na kojima su se manifestirale čudesne stvari'

Za šamane to nije ništa neobično, jer, šali se Tepurić parafrazirajući citat iz filma, kada bi nam pokazao snimke koje je snimio zbog povjerenja koje u njega imaju, morao bi nas ubiti. Nije želio ulaziti u detalje, no svjedočio je ritualima i plesovima tijekom kojih su se manifestirale čudesne stvari. Šamani, objašnjava, imaju razne moći.

"To ni David Copperfield ne bi uspio napraviti na mjestu koje nije scena, koje nije pripremljeno. Nemaju svi iste moći, u Nigeriji postoji mnogo specijalista za posebne stvari. Neke energije nose muškarci, jači su u jednoj priči, a za neke su dominantne u žene. No i jedni i drugi su prisutni u svemu, samo si međusobno predaju štafetnu palicu. Izmjena i sinergija muških i ženskih pokazuje koliku svjesnost i odgovornost imaju, mnogo više nego što mi civilizirani zapadnjaci mislimo da imamo, dok istovremeno često ni ne poznajemo dubinu nečije kulture".

Ranko Suvar / CROPIX

'Za trans vam ne trebaju halucinogena sredstva, a osjećaj je lijep i intenzivan, te može doći do kontakta s drugim svjetovima, te primanja poruka'

Poznato je da tijekom rituala šamani dolaze u stanje transa i ekstaze. Taj je fenomen vrlo teško, pa čak gotovo nemoguće opisati. Sjetili smo se slučaja bivšeg HDZ-ovog samoprozvanog šamana, načelnika općine Saborsko Luke Hodaka, koji je pravio napitke od bunike, te ih pio sa svojim susjedom Ratkom Barićem koji je preminuo nakon proslave Nove godine. Zanimalo nas je dolaze li šamani u stanje transa uz pomoć halucinogenih supstanci ili je to obična zabluda.

"U trans se može doći i samo ritmom bubnjeva, ne treba vam nikakvo halucinogeno sredstvo. Za stanje transa pozovemo odgovarajuće energije i odgovarajućim ritmovima se osobu može ubaciti u stanje transa, a može se dodatno izazvati kroz pjevanje, odgovarajućim invokacijama i unutar plesa", demantira učestale zablude šaman Tepurić.

U stanju transa, tvrdi naš sugovornik, događaju se brojne, za većinu ljudi nadnaravne situacije.

"Unutar šamanizma trans je puno složeniji i rekao bih da je to na neki način duhovno ispunjenje. Obično može doći i do nekog kontakta, odnosno kontakta s drugim svjetovima, a može se doći i do nekih odgovora ili poruka koje se kroz trans dobivaju. Ponekad ih može primiti onaj sudionik koji nema nekog velikog iskustva. Šamanu kroz trans gotovo obavezno dođe odgovarajuća poruka koja se nekada tiče njega, no najčešće se tiče nekoga iz njegove blizine, pojedinca ili grupe. Ovisno o tome što se pojavi, on daje preporuke, upozorenja".

Osjećaj opisuje lijepim i intenzivnim. Dodaje, nekada može biti i malo iscrpljujuć, no šaman je na to navikao. Zato je, kako kaže, šamanizam put kojim se najrjeđe ide jer od osobe traži najveća odricanja.

"Morate nešto žrtvovati da biste nešto dobili, no kod šamana je ta žrtva malo veća i na nju nisu svi spremni jer zahtjeva mnogo odricanja, samodiscipline, promjena u funkcioniranju, te istovremeno ogromnu odgovornost i neprekidni rad na sebi. Stalno si na stand-byu, nevezano zove li te klijent ili se nešto događa oko tebe na što moraš reagirati".

Naime, šamani ne reagiraju samo na poziv upomoć, već u sebi imaju i veliku socijalnu osjetljivost, te su dužni reagirati na određene stvari koje se ne tiču osoba s kojima rade ili njih samih, već i društva u cjelini.

Ranko Suvar / CROPIX

U Hrvatskoj ima samo nekoliko šamana. No, potreban je oprez: 'Zna se dogoditi da se netko nakon par vikend tečajeva proglasi šamanom, meni je trebalo pet godina učenja i rada samo za dopuštenje mog učitelja'

Ovaj, mogli bismo ga tako opisati, poziv nije rezerviran samo za žene, već i za muškarce. Zoran Tepurić je u Hrvatskoj i dalje među rijetkima koji su otišli tim putem. Kaže, njegovih kolega je svega nekoliko, a spadaju u različite pravce. No, kako napominje, i u ovom zanimanju ima svega, pa tako valja biti oprezan prema 'instant šamanima'.

"Važno je reći da sam ja više od 20 godina u šamanizmu, no koliko sam učitelj, toliko sam i učenik. I dalje prolazim razne edukacije, usavršavanja i inicijacije, da bih bio još bolji, snažniji a time i korisniji. Zna se dogoditi da se netko nakon jednog ili dva vikenda tečaja već proglasi šamanom. Meni je trebalo pet godina da dobijem dopuštenje od svog učitelja, iako sam prošao sve od energetskog rada do egzorcizma i induciranog transa. Sedam godina mi je trebalo da postanem svećenik IFA. Sam je studij trajao četiri godine plus još dodatne stvari koje je trebao proći".

Ljudi mu se obraćaju zbog problema sa zdravljem, poslom i ljubavi, a ima i studenata koji trebaju pomoć za prolaz

Zoran Tepurić u centru Zlatni lotos radi rituale i tretmane: od spiritualnog čišćenja, Ifa i Oriša divinaciju, rad s energijom predaka, ali i brojne druge radionice u kojima zainteresirane podučava kako na ispravan način koristiti energije prirode. Kaže nam, ljudi mu se najčešće obraćaju zbog problema sa zdravljem, ali i zbog posla ili osjećaja da su negdje zapeli.

"Neke ljude nešto koči. Nekada je sumnja opravdana jer postoje negativne energije iz fizičkog ili drugog univerzuma koje ih blokiraju ili su to njihove unutarnje energije koje ih drže u tom bloku. Tada se napravi uvid za sve na što treba osobi skrenuti pažnju. Šaman napravi jedan dio, no ne može za tu osobu ići na posao. Osoba mora odraditi svoj dio stvari", naglašava nam šaman važnost spremnosti osobe da i sama radi na sebi.

Navodi primjer studenata koji mu se obrate za pomoć na ispitima. Jer, svi znamo kolika je frka i panika ako vam je ovo treći izlazak, a godina "visi".

"Pomoći ću studentu za ispit, no za sreću pomažem samo jednom. Bilo je takvih slučajeva u kojima sam pomogao jednom, no drugi puta ne. Za sreću da, primjerice, imaš uspjeha prilikom izvlačenja pitanja mogu pomoći. Odnosno, mogu pomoći da daš sve od sebe, da se zbog treme ne zablokira sjećanje, da briljiraš, jer to je onda najbolji mogući put da se osoba do kraja realizira bez kočnica. Mogu ti pomoći da spasiš studij ili godinu, no da nastaviš tako dalje zabušavati jer znaš osobu koja će te izvući, to tako ne ide".

Njegova je filozofija jednostavna - moraš nešto dati da bi nešto dobio. U vremenu sve više usamljenih tridesetogodišnjaka, aplikacija za spojeve i traženje ljubavi, Tepuriću se ljudi obraćaju i za pomoć baš zbog lijenog Kupida koji u njihovim životima nikako da odapne tu strelicu.

"Znaju mi se obraćati i zbog ljubavi. Nekada zato što nešto postojeće ne štima, pa ih zanima kako se to može popraviti, ili zato što nema ništa postojećeg, pa žele privuči odgovarajućeg partnera. Često su osobi neka prijašnja iskustva bila loša. Dakle, ako se jednom dogodi nešto loše, nije problem. No, ako se dogodi dva-tri puta za redom znači da je u igri dublji scenarij koji može imati veze s predodređenjem te osobe, ili nekim iskustvom iz prošlog života i to onda treba ritualno očistiti i spriječiti da se ponovi, a tek onda ritualom privući odgovarajučeg partnera".

'

Ranko Suvar / CROPIX

'Duša se može inkarnirati gotovo odmah, čak nakon mjesec ili dva u tijelu novorođena djeteta. Prijateljičin sin bio je inkarnacija njezinog oca'

Kada smo se već dotaknuli prošlih života, Tepurić nam pojašnjava kako je u Africi prvi puta shvatio da se duša može inkarnirati gotovo domah, odnosno nakon mjesec ili dva u tijelu novorođena djeteta. Prisjeća se iskustva iz vlastitog života, odnosno života njegove prijateljice.

"Ona je došla na divinaciju kod mog učitelja, te se pokazalo da je njezin sin inkarnacija njezinog oca. Otac joj je umro dok je ona bila u petom ili šestom mjesecu trudnoće. Imala je problem s djetetom koje je stalno pobolijevalo, često je imao temperature".

Zanimalo nas je kako je bilo moguće utvrditi da je došlo do inkarnacije.

"To se vidjelo kroz Oriša divinaciju sa školjkama", kaže nam Tepurić i pokazuje na još jedan ritualni alat koji nam je opisao kao "šamansku dijagnostiku", nešto što bi u medicini bila kombinacija rentgena, magnetske rezonance i krvnih pretraga jer se kroz njih vidi sve važno za tu osobu. U 16 školjkica postoji 17 kombinacija, a svaka je priča za sebe, te njihova korelacija određuje priču određene osobe, odnosno, radi li se o zdravstvenim, obiteljskim, financijskim ili drugim problemima. No, one daju odgovor i na druge važne stvari s kojima imate dodir ili problem, a da to možda ni ne znate, kao što je i ovdje bio slučaj.

Ranko Suvar / CROPIX

"Baba King je radio divinaciju sa školjkama i vidio je da je dijete bilo boležljivo, majka je zbog toga često morala uzimati bolovanje. Tada je imao oko četiri godine.Kada je čula da joj je sin inkarnacija oca, majka se rasplakala. Rekla nam je kroz suze, da kad je  tek naučio sjediti, njezina majka komentirala da sjedi kao djeda. Kada je prohodao, očeva sestra je pak rekla da se kreće kao njezin brat. Morao sam napraviti ritual za jačanje njegove otpornosti i vitalnosti. Njegovo zdrastveno stanje od tada je stabilno i dobro. Danas je to zdrav i snažan momak od 17 godina." 

Tijekom tretmana bilo je i dramatičnih situacija, više za klijente nego za njega: 'Neki mogu dobro opisati to biće koje ih je ometalo, a meni je drago da sam im pomogao to otpustiti i da osjećaju kao da im je teret svijeta skinut s leđa'

Tijekom njegovih tretmana bilo je i raznih dramatičnih slučajeva, no kako kaže šaman Zoran, on ih nije doživio opasnima jer je prošao dobar dril. Bilo je tu svega, pa i istjerivanja nekih bića. Nešto što bismo najviše mogli usporediti s egzorcizmom.

"Za njih je to bilo dramatično jer su istovremno bili svjesni, ali u nekoj vrsti polusna u kojem se nisu mogli pomaknuti. Nisu znali objasniti što im se dogodilo. No, tada su rekli da su lakši, osjetili su da je nešto otišlo od njih. Neki to mogu dobro opisati, to biće koje je ometalo, a moralo se izvući iz osobe. Meni je drago što su ljudi otpustili to što im je bilo teško, kao da je teret svijeta sišao s njih."

No, kao i svi koji se na neki način bave otklanjanjem problema, i Tepuriću se sve češće javljaju oni koje muče danas česti problemi s anksioznosti i depresijom.

"Ljudi se češće javljaju zbog anksioznosti, osjećaja da tonu, a ne žele tonuti. Nažalost, to je bolest zapadnog načina života, sistema i okruženja koje na neki način ljude stavlja u stanje anksioznosti i nevoljenosti. Ljudi se u jednom trenutku prestanu voljeti i onda dolazi do agresivnog samokažnjavanja, odnosno agresije uperene prema samima sebi. Pomognem im prvo da otkriju uzroke toga i onda ih ritualom ili tretmanom otklonimo. Treba znati da se u život mogu privući i dobro zdravlje, ljubav, sreća i mnoge željene stvari," zaključuje Tepurić.

Zagreb

rituali

šaman

trans

Zoran Tepurić

šamanizam

inicijacija

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter