IDIOKRACIJA KAO DOKUMENTARAC

POSTAJE LI ČOVJEČANSTVO SVE GLUPLJE I GLUPLJE? Gen za obrazovanje i pamet polagano izumire, jer njegovi nositelji rađaju sve manje djece

Premisa američke komedije 'Idiokracija' mogla bi postati naša stvarnost
 Screenshot / YouTube

Veliko istraživanje, koje je proveo niz znanstvenika s raznih svjetskih sveučilišta, pokazalo je da se krećemo prema ostvarenju ideje idiokracije koju su u istoimenom filmu predstavili Mike Judge i Etan Cohen. Otkrili su da je gen odgovoran za obrazovna postignuća u opadanju, da njegovi nositelji imaju manje djece te da samim time generalno opada kvocijent inteligencije.

Epidemiološke i genetske studije već su dokazale utjecaj genetskih varijanti na sklonost obrazovanju, no znanstvenici su sad uspjeli konstruirati takozvane poligenske ocjene prema genotipu osobe.

Ljudi nositelji tog gena, koji imaju viši kvocijent inteligencije, imaju manje djece, i to uglavnom zato što se za osnivanje obitelji odlučuju kasnije. Kao posljedica toga javlja se pad prosječnog kvocijenta inteligencije koji je u evolucijskim okvirima malen, no značajan.

Istraživanje, objavljeno znanstvenom časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, provedeno je na velikom uzorku od 109.120 Islanđana rođenih između 1910. i 1990. godine, a pokazuje pad gena koji utječe na obrazovne ishode od oko 0,01 standardnih jedinica u desetljeću.

Negativna selekcija ovdje prepoznata najvjerojatnije je rezultat zajedničkog utjecaja gena i okoline što znači da bi se i taj trend mogao promijeniti ako se promijene društveno-ekonomske prilike. Da bi se moglo raditi o privremenom i promjenjhivom fenomenu, znanstvenici su već spekulirali, no konkretni zaključci nisu doneseni.

Sigurno je da ljudska rasa u genetskom smislu ne stagnira. I premda su ove promjene, detektirane kroz osam desetljeća, u evolucijskom vremenu gotovo beznačajne i ne možemo ih osjetiti, dugoročno i u okviru idućih nekoliko stoljeća njihov utjecaj može biti vrlo značajan.

25. travanj 2024 23:09