'Skulptura i nagost'

Uspješna izložba Ivana Meštrovića o tjelesnosti i erotici gostuje u Ljubljani


100posto
09.02.2018.15:45
Uspješna izložba Ivana Meštrovića o tjelesnosti i erotici gostuje u Ljubljani
Zoran Alajbeg

sažeto

Na izložbi je prikupljeno više od pedeset djela velikog hrvatskog umjetnika, a u Cankarjevom domu trajat će od 13. veljače do 20. svibnja


100posto
09.02.2018.15:45

Nakon iznimno uspješne izložbe "Skulptura i nagost – tjelesnost i erotika u djelima Ivana Meštrovića" koju su Muzeji Ivana Meštrovića priredili 2016. godine u Gliptoteci HAZU u Zagrebu, izložba pod nazivom "Ivan Meštrović – telesnost in erotika v kiparstvu" bit će predstavljena slovenskoj publici u Cankarjevom domu u Ljubljani. Na izložbi je prikupljeno više od pedeset djela, skulptura i crteža iz privatnih i javnih hrvatskih zbirki. Izložba se otvara 13. veljače i trajat će do 20. svibnja.

Zoran Alajbeg

Meštrovićev opus je u sklopu izložbe promatran kroz prizmu značenja nagoga tijela i erotskih čitanja, a razvoj teme moguće je pratiti na skulpturi i crtežu u rasponu 1903. – 1946. godine. Prema motivu, kao i razdoblju, temu nagosti i erotike u djelu Ivana Meštrovića možemo promatrati kroz tri čitanja, isprepletena u izložbenom narativu.

Cjelina pod nazivom "Nelagoda tijela" (Dalibor Prančević) obuhvaća širi vremenski kontingent prva dva desetljeća 20. stoljeća, te uključuje radove s različitim problematikama nagosti, estetike "ružnoga" i afirmacije drugoga.

Zoran Alajbeg

Poglavlje "Između dva Erosa i dvije Afrodite" (Barbara Vujanović) obrađuje djela Meštrovićeva tzv. zagrebačkog razdoblja, ali i ranija te kasnija razdoblja, u kojima je moguće iščitati bliskost s antičkim poimanjem tijela, a sukladno suvremenim tendencijama europskoga neoklasicizma i ostalih stilskih tendencija.

Zoran Alajbeg

Treća cjelina "Požar čula" (Zorana Jurić Šabić) pristupa temi iz biografskog aspekta te promatra ženske aktove (skulpture i crteže) iz 2. i 3. desetljeća. Ovaj dio Meštrovićeva opusa zasićen je intimnim podacima te se može sadržajno interpretirati poznavanjem specifičnih okolnosti i emocionalnih previranja unutar kojih se umjetnik našao, otkrivajući tako njegovo osobno poimanje spolnosti.

Zoran Alajbeg

Evo što je o izložbi napisala Nina Pirnat Spahić u predgovoru izložbenog kataloga:

"Danas, trideset i pet godina nakon manje izložbe kojom se obilježila stogodišnjica rođenja Ivana Meštrovića, umjetnik se opet vraća u ljubljanski Cankarjev dom – izložbom aktova s novim pogledom na jednu od prevladavajućih tema njegove umjetnosti. Neosporna je činjenica da je tijekom svoje plodne umjetničke karijere Meštrović majstorski isklesao neke od najljepših ženskih aktova u kiparstvu dvadesetog stoljeća, kojima je izrazio svu raskoš svoje mediteranske čulnosti. Promatrajući kipara iz suvremenog kuta i neopterećeni njegovom slavom, trojica hrvatskih povjesničara umjetnosti nove generacije istražili su teme tjelesnosti i erotike u djelima Ivana Meštrovića. Njihov vrijedan uvid značajan je doprinos znanstvenom istraživanju ove teme, jer se Meštrovićevim djelima rijetko prilazilo iz perspektive nagoga tijela i njegovih erotskih čitanja. U raspravama se istražuju razni formalni i ikonološki aspekti Meštrovićevih aktova, kako muških tako i ženskih, ispitujući višestruke konotacije golog tijela i erotskih elemenata u skulpturi i crtežu, nastalima u duljem vremenskom razdoblju: od umjetnikovih studentskih dana u Beču do razdoblja nakon Drugog svjetskog rata."

Zoran Alajbeg

kultura

umjetnost

izložba

Ljubljana

akt

Ivan Meštrović

skulpture

Gliptoteka

Cankarjev dom

newsletter

Prijavite se na Newsletter