VANDALI ILI ARTISTI?

Ulični umjetnici pozivaju na bojkot H&M-a, švedski div smatra da nemaju pravo


Iris Hazler
19.03.2018.10:45
Ulični umjetnici pozivaju na bojkot H&M-a, švedski div smatra da nemaju pravo
Profimedia

sažeto

Nakon skandala ''Coolest Monkey In The Jungle'', H&M se ponovno našao u problemima


Iris Hazler
19.03.2018.10:45

Nakon izričito negativnih reakcija koje su uslijedile nakon što je H&M na svojem webu objavio reklamu s tamnoputim dječakom u duksi s natpisom ''Coolest Monkey In The Jungle'', H&M je ponovno u središtu skandala, ovoga puta od strane uličnih umjetnika.

Nova kampanja za liniju sportske odjeće H&M-a sadrži i fotku modela koji pozira ispred grafita koji je rad uličnog umjetnika Jasona 'Revoka' Williamsa.

 

Objavu dijeli @_revok_Ožu 15, 2018 at 9:24 PDT

Zid na kojem se nalazi njegovo umjetničko djelo nalazi se na rukometnom igralištu u Brooklynu, a Williams se obratio H&M-u pravnim putem zbog - kršenja autorskih prava. Williams usporedno traži prekid i zaustavljanje čitave kampanje na temelju neodobrene upotrebe njegovog originalnog djela uz naglasak kako je ovakav način poslovanja iznimno štetan za ulične umjetnike, prvenstveno grafitere.

Odgovor H&M-a se (ovoga puta) nije morao dugo čekati. Uslijedilo je javno pismo u kojemu švedski modni div tvrdi kako Williams zapravo nema nikakvih autorskih prava na svoj rad, jer je crtanje grafita kriminalno i vandalsko ponašanje. Nadalje, iz brenda tvrde kako je zaštita autorskih prava "povlastica pod federalnim zakonom" te se ne odnosi na "nezakonito izrađena djela".

Ali, ovdje cijeli cirkus ne prestaje jer se uključila i njujorška policija koja tvrdi kako su "grafiti izrađeni na zidu parka neovlašteni i predstavljaju vandalizam i uništavanje imovine New Yorka".

 

Objavu dijeli insa_gram (@insa_gram)Ožu 14, 2018 at 9:01 PDT

Naravno, slijedi (logična) rasprava o tome je li ulična umjetnost zaista vandalizam ili umjetničko izražavanje, ali činjenica jest da je H&M upotrijebio upravo nečiji ''vandalski'' rad kao pozadinu svoje kampanje. Da ne spominjemo Banksyja čiji su grafiti postali dio opće kulture i jedan od sinonima umjetnosti 21. stoljeća (njegov rad na naslovnici članka, op.a.).

Čitava situacija izazvala je burne reakcije uličnih umjetnika diljem Amerike, ali i čitavog svijeta koji pozivaju na bojkot H&M-a, a ne sumnjamo kako nastavak uskoro slijedi.

moda

skandal

H&M

grafiti

autorska prava

ulična umjetnost

Podijeli članak

newsletter

Prijavite se na Newsletter